Gå til innhold

Bryllupsreise til Thailand- 6 mnd zikakarantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal på bryllupsreise til Thailand i januar. Vi bestilte tur dit før zika-varselet gikk ut. Vi har forholdt oss til Folkehelseinstituttet sine retningslinjer der de har sagt følgende: 

"Menn som har oppholdt seg i området og har en partner hjemme som kan bli gravid, bør bruke prevensjon etter hjemkomst i åtte uker om mannen ikke har hatt symptomer på zikavirussykdom, eller seks måneder dersom mannen har hatt symptomer på sykdommen."

Nå har de derimot oppgradert varselet til 6 måneder for mannen uavhengig av symptomer eller ikke. Altså vi må vente 6 måneder etter bryllupsreisen, ikke 8 uker som egentlig var forespeilet. Dette er vi klart lei oss for.

Det jeg egentlig lurer på er..

Dette er jo nasjonale folkehelseråd som gjelder uavhengig av om man reiser til et land med høy eller lav forekomst, samt uavhengig om man får symptomer.

Hvis dere var oss, ville dere vært veldig strikte på 6 mnd, eller prøvd etter 8 uker hvis man ikke har symptomer?

Tro om man kan teste seg etter hjemkomst hvis man betaler det selv?

Denne problemstillingen gjelder nok mange da forekomsten av zika nå er over store deler av verden. Frister liksom ikke med bryllupsreise til Gran Canaria🙈

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd. virker heller ikke som man bare kan ta den testen om man vil. de har begrenset med tilgang og tror ikke man kan kjøpe seg til den

Anonymkode: 64976...78b

Skrevet

Har helsemyndighetene endret på advarslene, så er det en grunn til det. Fire måneder ekstra venting (altså 6 mnd kontra 8 uker) før dere begynner å prøve er veldig veldig lite i den store sammenhengen, og burde være verdt det.

Anonymkode: 2ca34...357

• Liker 7
Gjest Magnifiq
Skrevet

Advarselen er derfor en grunn. Hadde SELVSAGT tatt hensyn til den.

Skrevet

Jeg hadde absolutt tatt hensyn til 6 mnd karantenen, og gjerne smurt på med to mnd ekstra for sikkerhetsskyld. Er såpass alvorlige konsekvenser om det skulle være smitte, og det virker som at de vet så lite om det i tillegg. 

• Liker 8
Skrevet

Vente 6mnd eller risikere å få et skadet barn. Hallo, da venter man! Er man så verpesjuk at man ikke kan sette barnets helse først burde man sterkt revurdere å få barn.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig ville jeg ikke blitt gravid hvis det var en mulighet for at vi hadde zikavirus i kroppen.

Spørsmålet mitt var av høyst generell karakter der jeg ønsket å belyse problemstillingen.

Kan opplyse om at man får testet seg for zika-smitte hos fastlegen når man kommer hjem. Så det er ingen grunn å la være å reise ut i verden selv om man ønsker seg barn!

Skrevet

Det finnes en test man kan ta, er den negativ så hadde jeg ikke giddet å vente i 6 mnd. Det er som du sier ikke tatt hensyn til lokale variasjoner heller. Jeg dro til Bolivia mens jeg var gravid. Vi var i høylandet hele tiden og der lever ikke myggen. Fikk test når vi kom hjem og alt var fint. 

Retningslinjer er en ting men det er lov til å tenke selv også...

Lykke til!

Anonymkode: 7daad...fcf

Gjest Magnifiq
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en test man kan ta, er den negativ så hadde jeg ikke giddet å vente i 6 mnd. Det er som du sier ikke tatt hensyn til lokale variasjoner heller. Jeg dro til Bolivia mens jeg var gravid. Vi var i høylandet hele tiden og der lever ikke myggen. Fikk test når vi kom hjem og alt var fint. 

Retningslinjer er en ting men det er lov til å tenke selv også...

Lykke til!

Absolutt lov å tenke selv. Så lenge man klarer å leve med seg selv om barnet event forventer skade pga man føler man vet bedre enn ekspertene; så vær så god.

En graviditet varer ikke akkurat så lenge, så de fleste ønsker nok å ta de hensyn man kan den korte tiden.

Skrevet
9 timer siden, Magnifiq skrev:

Absolutt lov å tenke selv. Så lenge man klarer å leve med seg selv om barnet event forventer skade pga man føler man vet bedre enn ekspertene; så vær så god.

En graviditet varer ikke akkurat så lenge, så de fleste ønsker nok å ta de hensyn man kan den korte tiden.

Ja man ønsker å ta hensyn, det gjorde jeg også, mens skjer faktisk livet og jeg var nødt til å dra. Dette var siste gang jeg fikk se min mor i livet, da hun var fryktelig syk og døde rett etterpå. 

'Ekspertene' er så smarte at de uttaler seg om hele land med mulighet for sika smitte. Det faktum at det er umulig for mygg å leve på 3600 meter uttaler de seg ikke om. Klart det finnes zikamygg i Bolivia, men ikke der vi var, det er en umulighet. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja man ønsker å ta hensyn, det gjorde jeg også, mens skjer faktisk livet og jeg var nødt til å dra. Dette var siste gang jeg fikk se min mor i livet, da hun var fryktelig syk og døde rett etterpå. 

'Ekspertene' er så smarte at de uttaler seg om hele land med mulighet for sika smitte. Det faktum at det er umulig for mygg å leve på 3600 meter uttaler de seg ikke om. Klart det finnes zikamygg i Bolivia, men ikke der vi var, det er en umulighet. 

:klem: skjønner deg godt. Man kan ha gode grunner til å måtte reise, også som gravid. Det er faktisk ikke bare en liten stund man er gravid det er drøye 9 mnd. og mye kan skje. Jeg hadde gjort akkurat det samme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...