Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg usikkert om det er rikting sted å spørre, det kan flyttes til annen plass om det passer ikke :). Jeg er ny her i Norge og jeg her vært for noen måneder siden i Norge. Mine jobb-kollegaeer har invitert meg til julebordet i kveld og jeg er så sjenert å bli på slike ting. Jeg gleder meg å bli med dem, men jeg vit ikke hvordan er julebordet her i Norge og hva må man gjøre for å følge de norske tradisjoner. julebordet skal være på et restaurant kor alle skal møtes i kveld. Skal jeg lage mat til dem ? jeg tror at jeg rekker det og jeg er ikke så fink å lage mat. Skal man hente gaver ? Jeg setter pris på om noen kar fortelle meg litt om dette. 

Takk på forhånd og beklager så mye om det var dumt spørsmål :)

Anonymkode: 9dc6f...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ts!:)

Så bra du blir med på julebord!:) Men dersom julebordet er på en restaurant, så går jeg ut i fra at dere får servert mat der. Gaver er det heller ikke vanlig å ta med. Det er vanlig å ta med sin egen drikke(med eller uten alkohol), men siden dere er på en restaurant er jeg usikker på om dere får lov til det. Det må du nesten spørre om. Og ha i bakhodet at nordmenn kan bli ganske kraftig beruset på julebord, bare så du ikke får helt bakoversveis:P

Anonymkode: dcbfc...43a

• Liker 2
Skrevet

Du tar ikke med gaver eller mat. Det er heller ikke vanlig å ha med alkohol med mindre det er et vennejulebord hjemme hos noen. Er det sjefen/jobben som har invitert eller er det rt "uoffisielt" julebord med kollegaer? Dersom det er jobben som inviterer er det jobben som spanderer, hvis det er kollegaene som har invitert betaler man for seg selv. 

Julebord pleier å være en middag med mye godt å drikke, pent antrekk (menn i dress og damer i kjoler/noe annet pent antrekk) og litt taler, som takk for maten og damenes/herrenes tale. Det er veldig hyggelig og det er bare å glede seg.

hvis du har lyst å være helt sikker så kan du jo spørre den som har invitert om du skal ta med noe, men det bør ikke være nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, blonden skrev:

Du tar ikke med gaver eller mat. Det er heller ikke vanlig å ha med alkohol med mindre det er et vennejulebord hjemme hos noen. Er det sjefen/jobben som har invitert eller er det rt "uoffisielt" julebord med kollegaer? Dersom det er jobben som inviterer er det jobben som spanderer, hvis det er kollegaene som har invitert betaler man for seg selv. 

Julebord pleier å være en middag med mye godt å drikke, pent antrekk (menn i dress og damer i kjoler/noe annet pent antrekk) og litt taler, som takk for maten og damenes/herrenes tale. Det er veldig hyggelig og det er bare å glede seg.

hvis du har lyst å være helt sikker så kan du jo spørre den som har invitert om du skal ta med noe, men det bør ikke være nødvendig. 

Oh takk skal du ha for svaret. Ja det var sjefen og kollegaer sammen og det er et offentlig invitasjon.  :) Dersom man bli invitert, så ingen problem for å bli med ikke sant ? litt sjenert mot dette. Men takk for rådet ! :) 

Skrevet (endret)

.

Endret av Trondheim
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh takk skal du ha for svaret. Ja det var sjefen og kollegaer sammen og det er et offentlig invitasjon.  :) Dersom man bli invitert, så ingen problem for å bli med ikke sant ? litt sjenert mot dette. Men takk for rådet ! :) 

Ingen problem å bli med. Julebord er en vanlig tradisjon i Norge og bedriftene holder det først og fremst for å skape samhold og lojalitet blandt de ansatte - det er på en måte en "takk for arbeidet" fra sjefen/jobben til de ansatte. 

Skrevet

Bare å pynte seg å møt opp :) 

• Liker 1
Skrevet

Veldig lei av denne ts, tror dette er tredje tråden nå med sånn trolling.... Hva er poenget ditt? Få utlendinger til å se dumme ut?

Anonymkode: 36117...ed5

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)
2 timer siden, blonden skrev:

Dersom det er jobben som inviterer er det jobben som spanderer, hvis det er kollegaene som har invitert betaler man for seg selv. 

Etter tretten år i helsevesenet har jeg enda til gode å få spandert julebord.

Endret av Magnifiq
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig lei av denne ts, tror dette er tredje tråden nå med sånn trolling.... Hva er poenget ditt? Få utlendinger til å se dumme ut?

☺️ Jeg kommer fra USA og har jobb oppdrag her! Kunne du være lit høflig mens du skrive :) vær åpent !  

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

☺️ Jeg kommer fra USA og har jobb oppdrag her! Kunne du være lit høflig mens du skrive :) vær åpent !  

Ja, for i USA er det jo veldig vanlig å lage seg mat og ta med på restaurant...... :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...