Gjest Anarkist Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Den siste tiden har jeg erfart at finn.no kjøpere er av veldig spesiell karakter. De kommer og ser varen, pruter og tar den med seg hjem. Når de kommer hjem, så sender de sms og ber om å få pengene sine tilbake og ønsker å heve kjøp. Dette har nå skjedd de to siste gangene, og jeg er dypt skuffet. De henviser til kjøpsloven ( er det noe lov mellom privat personer)? Ønsker en avklaring rundt dette. På forhånd takk.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Kjøpsloven teller ikke mellom privatpersoner i den typen salg på finn.no. De kan komme og kreve hva enn de vil, men du trenger ikke å si ja til at de kan levere produktet tilbake, såfremt produktet ikke er vesentlig annerledes enn det du har lovet. Med andre ord; "beklager, men kjøpt er kjøpt". Anonymkode: 8fe7f...40f
Aamu Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Jeg opplevde noe rart. Det var fullstendig min feil! (Med mindre kjøperen løy). Fikk beskjed om defekt vare. Mente h'n hadde betalt for mye for varen. "Ok, jeg kan ta den tilbake, så får du pengene tilbake", skrev jeg. Nei. Skulle ha den likevel. Ville vel bare se om jeg ville sende tilbake litt penger :o
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #4 Skrevet 2. desember 2016 Jo kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) gjelder ved salg mellom privatpersoner. Men det er ingen angrerett på kjøp i sånne situasjoner. Så lenge varen ikke har en vesentlig skjult mangel, så kan du bare ignorere alle krav om å "heve" kjøpet. Anonymkode: 02d03...ae7 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #5 Skrevet 2. desember 2016 Forbrukerkjøpsloven gjelder også mellom privatpersoner. Folk har blitt mere kravstore. "Å nei, det var en flekk på det 40 år gamle gulvteppet ditt, nei, da skal jeg ikke ha det lengere". Det beste du kan gjøre er å skrive at produktet selges som det er, da har de angrerett, men de kan egentlig ikke klage, og det virker som de fleste går med på det. Pruter de, så sier du at det er flere som er interreserte og går ikke med på det (med mindre du er villig til det). Det værste er de som sier "Jeg henter i morgen :-)" og så kommer de ikke, og da spør du og de svarer at de glemte det, at de ikke har penger likevel eller at de fant noen andre å kjøpe det fra.. Anonymkode: 33c93...47a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #6 Skrevet 2. desember 2016 Her var det mye feilinformasjon, forbrukerloven gjelder ikke mellom privat personer, ved privatkjøp gjelder derimot kjøpsloven som dekker mye av det samme som forbrukerkjøpsloven. Her er en grei oversikt over hvilke rettigheter du har: http://www.dinside.no/okonomi/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop/61263937 Der står det at kjøper har rett på å heve kjøpet dersom forventningene ikke stemmer overrens med hva selger oppga i annonsen. For eksempel: Om selger skriver at varen i er topp stand, eller god som ny, men kjøper finner mangel, feil, bruksskade eller slitasje så har selger full rett på å få pengene igjen. For at man som kjøper skal være beskyttet mot retur må man selge varen med forbehold. Det vil si at man i annonsen oppgir at varen selges i den stand den er. Anonymkode: 8a91b...fb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå