AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Barnet har et storesøsken som sier mye dritt, og kommer og lærer småungene stygge ord. Og barnet det er snakk om er alltid sur og sjefete! Henter jeg barnet mitt, blir hun grinete og setter seg i et hjørne og sutrer. Prøver å få med barnet mitt på å stikke av fra meg etc. Merker mye negativt etter de to har vært sammen. Men kan det tyde på problemer på hjemmebane? Foreldrene virker veldig greie!! Snille, normale, hyggelige.. men aner ikke hvordan det er hjemme. Storesøskenet er et problembarn. Kan det smitte over på yngre søsken? Hva kan jeg gjøre for å forebygge påvirkning? Har tatt opp problemer med bhg noen ganger, dvs jeg har ikke sagt hvilket barn som er "problemet", men jeg har snakket på generell basis om de problemene som har oppstått (dårlig oppførsel, at de skal være litt obs dersom mitt barn utviser det og slå hardt ned på det). Anonymkode: 9b321...1a5
Gjest MadameDeRosa Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Problembarn, faktisk... Kan være ting du ikke vet om, diagnoser eller annet med "problembarnet". Det at storesøsken snakker sånn, trenger ikke å bety at det er noe i hjemmet heller. Viktigste du gjør, er å lære ditt eget barn at det ikke nødvendigvis trenger å gjøre og si det samme som alle andre, og at sånne ord ikke er fine å si, og at sånne ord sier man ikke. For å forebygge påvirkning, må du selv som mor påvirke ditt barn i positiv retning. Det vil alltid være barn i barnehage/skole/på fritid som vil kunne påvirke i negative baner, og da er det vikigste barnet ditt har, verdiene fra sitt eget hjem.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #3 Skrevet 2. desember 2016 Akkurat nå, MadameDeRosa skrev: Problembarn, faktisk... Kan være ting du ikke vet om, diagnoser eller annet med "problembarnet". Det at storesøsken snakker sånn, trenger ikke å bety at det er noe i hjemmet heller. Viktigste du gjør, er å lære ditt eget barn at det ikke nødvendigvis trenger å gjøre og si det samme som alle andre, og at sånne ord ikke er fine å si, og at sånne ord sier man ikke. For å forebygge påvirkning, må du selv som mor påvirke ditt barn i positiv retning. Det vil alltid være barn i barnehage/skole/på fritid som vil kunne påvirke i negative baner, og da er det vikigste barnet ditt har, verdiene fra sitt eget hjem. Det er sant! Og hvis jeg tar en prat og forklarer, slutter oppførselen ofte, men barnet er relativt lett påvirkelig (naivt). Tenkte bare å dra med meg noen tips til de blir eldre. De er ganske små også, så litt begrenset hva de forstår av hva vi forklarer. Anonymkode: 9b321...1a5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #4 Skrevet 2. desember 2016 Tar det opp med avdelingen da. Anonymkode: 91d3a...d2d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #5 Skrevet 2. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tar det opp med avdelingen da. Anonymkode: 91d3a...d2d Bruker kopier-lim-inn-metoden, siden du ikke gidder å lese hva du svarer på: Har tatt opp problemer med bhg noen ganger, dvs jeg har ikke sagt hvilket barn som er "problemet", men jeg har snakket på generell basis om de problemene som har oppstått (dårlig oppførsel, at de skal være litt obs dersom mitt barn utviser det og slå hardt ned på det). Anonymkode: 9b321...1a5 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 2. desember 2016 #6 Skrevet 2. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant! Og hvis jeg tar en prat og forklarer, slutter oppførselen ofte, men barnet er relativt lett påvirkelig (naivt). Tenkte bare å dra med meg noen tips til de blir eldre. De er ganske små også, så litt begrenset hva de forstår av hva vi forklarer. Anonymkode: 9b321...1a5 Barn påvirkes lett av hverandre. Viktigste man kan gi barna er selvtillig nok til å stå imot negativ oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #7 Skrevet 2. desember 2016 1 minutt siden, MadameDeRosa skrev: Barn påvirkes lett av hverandre. Viktigste man kan gi barna er selvtillig nok til å stå imot negativ oppførsel. Ja. Men jeg har sett barnet har gjort det, da jeg skulle hente. "Kom så stikker vi fra moren din". "NEI", sa barnet. Så jeg er fortsatt den som har størst innflytelse, men kjente bare at jeg burde lage meg en plan i hodet med noen gode tips, for som du sier så er det mye som vil påvirke barna, hele livet.. Anonymkode: 9b321...1a5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #8 Skrevet 2. desember 2016 Faktisk er min erfaring at mange "snille" foreldre får ufyselige barn, fordi de overhodet ikke setter grenser for ungene sine. Det stemmer også bra med at begge ungene deres er sånn. Forøvrig, jeg er ganske lei av at diagnoser trekkes fram som unnskyldning for dårlig oppførsel. Unger skjønner når de oppfører seg dårlig, kanskje ikke der og da, men etter hvert, og de klarer å oppføre seg bra. Man skal ikke stakkarsliggjøre sånne unger, men sette tydelige grenser og være forutsigbar. Anonymkode: 28faf...912 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #9 Skrevet 2. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er min erfaring at mange "snille" foreldre får ufyselige barn, fordi de overhodet ikke setter grenser for ungene sine. Det stemmer også bra med at begge ungene deres er sånn. Forøvrig, jeg er ganske lei av at diagnoser trekkes fram som unnskyldning for dårlig oppførsel. Unger skjønner når de oppfører seg dårlig, kanskje ikke der og da, men etter hvert, og de klarer å oppføre seg bra. Man skal ikke stakkarsliggjøre sånne unger, men sette tydelige grenser og være forutsigbar. Anonymkode: 28faf...912 Ja, kanskje de er for snille. Mulig, det aner jeg virkelig ikke noe om. Ikke sikkert de vet hva som foregår heller, de jobber veldig mye. Anonymkode: 9b321...1a5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #10 Skrevet 2. desember 2016 Det er i alle fall viktig at du belønner og roser barnet ditt når h*n ikke blir med på regelbrudd som det andre barnet oppfordrer til. Tror nok jeg ville vært mer konkret med barnehagen, men mer av typen bekymring for eget barn og ikke pekefinger rettet mot det andre barnet. Kanskje dere kan lage en plan sammen, slik at dere er samkjørte om å hjelpe barnet ditt til å ikke bli påvirket. Forøvrig ser jeg jo ofte at mange foreldre ikke ser sitt eget barn så godt og disse foreldrene er ivrige etter å peke på at det er andres barn som er problemet og ikke sitt eget. Jeg sier ikke at det er tilfelle for deg, og barnet ditt er kanskje for lite til å utnytte denne typen fraskrivelse av skyld for sin egen del, men vær likevel oppmerksom på det. Jeg ser jo at du er opptatt av at barnet skal få tilsnakk dersom det bryter regler. Det er bra. Anonymkode: 76e2d...e7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå