Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julaften her er ribba og hele pakka, med riskrem til dessert.
De siste årene har det ikke vært noe spesielt opplegg 1. juledag,
så her blir det tatt noe lett noe utover i romjulen.
Jegergryte m/ ris og grønnsaker, fiskemiddager, taco, etc.
Prøver å lage en plan for hva vi skal ha,
det blir gjerne tomt for mye i butikken rett før jul,
så greit å være tidlig ute :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muttern har et middagsprogram som er strengere voktet enn juvelene til den britiske kongefamilien. Nåde være med den som våger å endre på den.

Lillejulaften: Kyllingsalat (det siste noenlunde sunne før matorgien begynner)
Julaften: Pinnekjøtt, mandelpoteter, og hjemmelaget kålrotstappe; multer, fløte og krumkaker til dessert
1. Juledag: Ribbe med mandelpoteter, rosenkål, surkål, stuede svisker
2. Juledag: Ribbe-rester med Waldorf-salat
3. Juledag: Elgstek med mandelpoteter og dampede grønnsaker
4. Juledag: Kveite med mandelpoteter, Sandefjord-smør og bacon
5. Juledag: Lammestek med mandelpoteter og dampede grønnsaker
6. Juledag: Lutefisk med all the fixings
Nyttårsaften: Samme som Julaften
1. Nyttårsdag: Som 1. Juledag
2. Nyttårsdag: Torsk med mandelpoteter og bacon
3. Nyttårsdag: Reinsdyrstek med  mandelpoteter og dampede grønnsaker

I tillegg kommer store frokoster med tredve typer sursild, pølsepålegg, syltetøy, egg, osv., samt ørten ulike sorter julebakst. Føles som jeg legger på meg minst 40 kilo i jula. Er så lei kjøttmat etter juleferien at jeg kjører vegetarisk kosthold - med en og annen utskeielse i form av fisk/skalldyr - frem til sommerens grillsesong begynner. 

Anonymkode: 46416...3e6

Skrevet

Etter 3/4 dager med julemiddager fra lille julaften til og med 2. juledag går vi tilbake til normale middager vanligvis :)

Anonymkode: 893fe...120

• Liker 1
Skrevet

Vanlig mat? Vi spiser gjerne ribbe i romjula, eller pinnekjøtt. Middagen på julaften er alltid ribbe, så pinnekjøtt er fin middag 2. eller 3. juledag. 

Ellers så er kyllingsalat en oppfriskning mellom ribbefett-slagene.

Skrevet

Pinnekjøtt julaften. Kokt kveite 1. juledag. Pinnekjøttrester 2. juledag. (Tidligere var det omvendt, men etter det året jeg ba så pent om å snu om så har vi fortsatt slik, det er godt med noe litt lettere mellom slagene.) Ellers ingen faste tradisjoner. Det går i norsk husmannskost, bortsett fra at vi gjerne har hjemmelaget pizza en dag i romjula. 

Anonymkode: 9d806...90c

Skrevet

Laks, juleskinke, steik

Anonymkode: 0bce7...eb0

Skrevet

Vi er veldig familiære i julen, og det blir store middager både her og der de første juledagene. Vi har en egen tradisjon etter at juleselskapene er over; koldtbord med ferske rundstykker, hjemmelaget potetsalat, grønn salat og masse godt pålegg av både kjøtt og fisk. Blir gjerne en kombinert brunsj/middag. 

Skrevet

Hva med reinsdyrsteik? Med waldorsalat, rosenkål, gulrøtter, rødbeter, rødkål og sylteagurk til. Det var vår standard julemiddag da jeg vokste opp. :)

• Liker 1
Skrevet

Julaften er det ribbe med mandelpotet, hjemmelagd surkål, svisker og eplebiter, og brun saus. 1. juledag er det rester etter julemiddagen og 2. juledag er kveitedagen: kokt, med mandelpotet, gulrot, blomkål og sandefjordsmør. Så er det fiskekaker en dag - gjerne en av de dagene man må jobbe, finnebiff (reinskav) en dag. Fiskesuppe med torsk eller annen hvitfisk og kyllingsuppe er også gode romjulsmiddag. Nyttårsaften blir det pinnekjøtt med masse hjemmelagd kålrabistabbe og mandelpotet, og 1. nyårsdag er det rester etter denne, ved siden av dyp sløving på sofa :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...