Gå til innhold

Noen lærere som har født om sommeren? Hva med permisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin i slutten av juli, mister jeg da permisjon siden eg uansett er tvunget til å ta ferie og avspasering da?

Anonymkode: fbc49...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangeskapspermisjon følger svangerskapet, ikke skolens ferier. Systemet er likt, enten du er lærer eller sykepleier i turnus. 

Anonymkode: 3c22c...801

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at ferieukene du har tilgode kan tas ut uavhengig ila året. Permisjonen begynner 3 uker før fødsel. Anbefaler deg å snakke med nav som foreldrepenge chat på Facebook :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 5 ukers ferie som alle andre og den kan tas ut før, under eller etter mammapermisjon. For eksempel ta alle permisjonsukene først, så 5 ukers ferie. Totalt sett  blir det det samme uansett hva du kaller det. Du bare nevner til NAV om de skal registrere dette som ferieukene eller permisjonsukene.

Avspasseringsukene den første sommeren får du ikke. Til gjengjeld tar du avspassering sommeren etter du er tilbake på jobb selv om du ikke har opparbeidet deg den.

Anonymkode: 657ae...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 5 ukers ferie som alle andre og den kan tas ut før, under eller etter mammapermisjon. For eksempel ta alle permisjonsukene først, så 5 ukers ferie. Totalt sett  blir det det samme uansett hva du kaller det. Du bare nevner til NAV om de skal registrere dette som ferieukene eller permisjonsukene.

Avspasseringsukene den første sommeren får du ikke. Til gjengjeld tar du avspassering sommeren etter du er tilbake på jobb selv om du ikke har opparbeidet deg den.

som lærer kan jeg jo ikke flytte på ferieukene mine på den måten. Jeg er pålagt å ta mine ferieuker når skolen er stengt, og det er midt under min permisjon, det var det jeg lurte på...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som lærer kan jeg jo ikke flytte på ferieukene mine på den måten. Jeg er pålagt å ta mine ferieuker når skolen er stengt, og det er midt under min permisjon, det var det jeg lurte på...

TS

Jo, det kan du. Du kan ta ferien i juli eller legge den til på slutten av foreldrepermisjonen din, dvs. på andre deler av året.

Problemet er vel at NAV "krever" at du er i permisjon 3 uker før og 6 uker etter fødselen. Med din termin betyr det at du ikke kan ta ut ferie i juli.

Les videre.

Kilde: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tema-A-A/Fagartikler/Ferie/Fodselspermisjon-og-ferieavvikling/

Ofte er feriefritiden fastsatt på et tidspunkt da det ikke var kjent at arbeidstakeren skulle avvikle permisjon som nevnt. Eksempelvis er det tariffestet at undervisningspersonalet avvikler hele den lovbestemte feriefritid (4 uker + 1 dag) sammenhengende i juli måned, med avslutning siste virkedag i måneden, dersom ikke annet er fastsatt etter drøftinger mellom arbeidsgiver og den enkelte arbeidstaker. Se den kommunale hovedtariffavtalen § 7.

Arbeidstakere kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstiden. For læreres vedkommende innebærer dette at 4 uker + 1 dag i juli gjøres om fra permisjon til ferie. Når ferien er slutt, fortsetter arbeidstakeren å avvikle sin permisjon.

Alternativt til å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstiden, kan arbeidstakeren la permisjonen løpe uten avbrudd.  De virkedagene som er blitt omfattet av permisjonstiden, kan arbeidstakeren kreve utsatt til senere i ferieåret. Etter avtale kan inntil 2 uker av denne delen av ferien også overføres til neste ferieår.

Arbeidstaker kan ikke kreve å ta pause i permisjonen for å avvikle tariffestet ferie. Denne delen av ferien må normalt (for andre arbeidstakere enn undervisningspersonalet) fastsettes ved avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for eksempel i forlengelsen av permisjonen eller senere i ferieåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jo, når du er i fødselspermisjon kan du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ingenting av permisjonen eller ferien din.

Jeg er i permisjon nå og skal tilbake i jobb oktober neste år. Jeg har valg å ta ut det jeg kan av ferie (4uker + 1 dag) i juli når vi lærere har ferie. Pauser da permisjonen. Har da 4 dager til gode når jeg kommer tilbake i jobb i oktober, disse tar jeg som enkelt dager fram til jul (har avtalt med rektor på skolen.)

Jeg fikk beskjed av arbeidsgiver og nav at det spiller ingen rolle når jeg er i permisjon eller har ferie, så lenge jobb og nav får samme beskjed. Du vil jo ikke få permisjonspenger når du har ferie.

Si du har termin 24.juli og har første permisjonsdag 3.juli. Du vil da ha til gode 4 uker med ferie.
Som du selv kan velge når du vil ta, desember samme år, eller på slutten av permisjonen din for eksempel :) 

Anonymkode: 66a4a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på en ting ift dette. Jeg går bare i vikariat, 2 mnd i gangen. Er kontaktlærer til en klasse, så har fått lovnad om jobb resten av skoleåret. Regner med vikariatet går ut 30/06-17 med tanke på økonomien til skolen osv. Har termin 25 juni. Hvordan blir dette da? 

Anonymkode: 0409c...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på en ting ift dette. Jeg går bare i vikariat, 2 mnd i gangen. Er kontaktlærer til en klasse, så har fått lovnad om jobb resten av skoleåret. Regner med vikariatet går ut 30/06-17 med tanke på økonomien til skolen osv. Har termin 25 juni. Hvordan blir dette da? 

Anonymkode: 0409c...f18

Hvis du får en arbeidskontrakt signert om at du fikk jobben fra den 1. juli, så er du ansatt videre og har en jobb å gå tilbake til. Hvis ikke, så er du uansett i permisjon og skaffer deg jobb mens du er i permisjon. Har du opparbeidet deg rett til ferie, så får du det i tillegg til permisjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte i mai 2014, tok "ferie" i september eller noe sånt. Men jeg hadde 4 uker + 1 dag ferie, ikke 5 uker. Er dette forandret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...