AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #1 Skrevet 2. desember 2016 Jeg skulle hatt tak i noe vitenskapelig litteratur som går på musikk i alle sjangre og pedagogikk, altså hvordan mennesker påvirkes av ulike typer musikk eller lignende. Rett og slett noe som viser om for eksempel elektronisk musikk kan være av dårligere kvalitet for hjernen vår eller ikke. Eller noe i den duren. Dette er jo stadig oppe til diskusjon, og det er egentlig ganske interessant men kanskje litt for lite kunnskap om emnet i allmennheten. Aner ikke hvor jeg skal lete, eller eventuelt hvilke søkeord jeg skal plotte inn. Folk som jobber på bibliotek har ikke peiling på det med mindre jeg har konkrete søkeord, så der er det lite å hente. Noen som har tips? Anonymkode: 1dc6f...7c9
Søgni Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Er du tilknytta et utdanningssted eller annet som har abonnementer som gjør at du kan lese en del artikler fra ulike vitenskapelige tidsskrifter osv. gratis? Isåfall: Har du prøvd deg på å søke systematisk gjennom søketjenester du har tilgang til via utdanningsstedet? Prøvd søkemotoren Google Scholar? Også sistnevnte fører jo ofte til litteratur fra ulike journaler og tidsskrifter man må betale for om man ikke kan bruke et abonnement, men abstracts kan du jo oftest uansett lese, da. Jeg tror du bare må begynne et sted, men jeg tror samtidig at du må være mer spesifikk i å vite hva du leter etter for å få til gode søk, fordi gode søk med resultater krever ofte gode søkeord. Har du noen begreper, noen navn? Finner du en artikkel, en bok,eller en masteroppgave, for å ta eksempler, så kan du jo også se i litteraturlistene for referanser om samme tema. Eller få ideer til videre søkeord. Mange masteroppgaver ligger jo åpent på nett, og selv om disse ofte er av varierende kvalitet (man vet liksom aldri om det er en A eller en D, sånn i prinsippet), så er det kjempelurt å se etter begreper, teoretisk innfallsvinkel til et tema, eller referanser i litteraturlista! Disse forklarer jo også ting på en lettfattelig måte, som gjør det til et godt sted å begynne, i forhold til mye annen vitenskapelig litteratur. 2
jaro Skrevet 3. desember 2016 #3 Skrevet 3. desember 2016 Dette er et interessant tema!:-) Del gjerne hva du finner ut av:) Det er jo f.eks hevdet (bevist?) at klassisk musikk hever IQ ... Kontaktet selv en av Norges fremste hjerneforskere om et lignende "trivielt" tema en gang. Fikk svar faktisk, men ser ut som at det Norske miljøet ikke bruker tid på sånne ting. Så i din søken kan det kanskje være lurt å rette seg mot amerikanske kilder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå