Gå til innhold

Hund med prolaps

Becka

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, skruf skrev:

Ja, det er fullstendig idiotisk. Man har ingen garantier for at blandingshunder er helt friske, langt derifra. Det koster faktisk ikke så innmari mye i måneden å forsikre en hund. 

Det virker for meg som om du vil få støtte i å avlive hunden i denne tråden din. 

Og jeg er helt med på den; lider hunden og prognosene for å bli frisk og smertefri ved operasjon er minimal så er det beste å avlive. 

Uff så grusomt feil du tar. å avlive hunden min er det siste jeg egentlig vil. skulle aldri nevnt det med forsikring. for da er jeg jo helt blåst som trodde aldri min hund kunne blu syk! det var no ikke helt det jeg sa men. . det blei feil fokus her nå. glem penger. jeg ville bare få råd og erfaringer. 

Edit; skrivefeil ( mobil )

Endret av Becka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glad jeg kan komme med en gladnyhet til deg TS.

Opplevde det samme selv for mange år siden, hunden min våkna en dag å var helt lam. Hun greide ikke stå på beina engang. Veterinæren sa det samme, operasjon eller avliving men hun anbefalte avliving. Jeg tok henne med meg hjem for å tenke på valget mitt og håpte på et mirakel.. Så googla jeg litt rundt å fant ut at noe så enkelt som akupunktur for hunder kunne hjelpe! Fortalte dette til veterinæren som mente det ikke var noe vits siden hunden trossalt var blitt lam, men vi skulle gjøre et forsøk... Etter 4-5 behandlinger ble hunden frisk :) En kveld hoppet hun plutselig opp i senga mi, jeg gråt av lykke!!! 

Prøv det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hunden er ikke forsikret fordi TS har, som mange andre, den feiloppfatningen at blandinger er så friske. Dessverre har hun nå funnet ut på den harde måten at det ikke stemmer. Da kan man la det ligge, og heller svare på det hun spør om.

TS, jeg ville kontaktet en veterinær med tilleggsutdannelse som kiropraktor, og bedt om en ærlig vurdering. Ryggoperasjoner er omfattende, utfallet er usikkert, og rekonvalesensen er lang. Personlig hadde jeg sannsynligvis ikke gjennomført det.

Takk. der sa du vel egentlig. Har virkelig lært den harde måten. Det er ingen unnskyldning , men jeg har rett å slett tatt en sjanse på at no alvorlig skulle skje. Men det bryr ikke at jeg vil gi opp hunden min. Men jeg trenger bare å vite om hva som et det rette. det rette er selvfølgelig å ikke la hunden lide. Men så har man jo lest solskinnshistorier om hunder som har blitt friske , både med og uten operasjoner . .

Og ja, det er en veterinær med fysioterapi utdanning som skal de på ham. 

Endret av Becka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, J22 skrev:

Glad jeg kan komme med en gladnyhet til deg TS.

Opplevde det samme selv for mange år siden, hunden min våkna en dag å var helt lam. Hun greide ikke stå på beina engang. Veterinæren sa det samme, operasjon eller avliving men hun anbefalte avliving. Jeg tok henne med meg hjem for å tenke på valget mitt og håpte på et mirakel.. Så googla jeg litt rundt å fant ut at noe så enkelt som akupunktur for hunder kunne hjelpe! Fortalte dette til veterinæren som mente det ikke var noe vits siden hunden trossalt var blitt lam, men vi skulle gjøre et forsøk... Etter 4-5 behandlinger ble hunden frisk :) En kveld hoppet hun plutselig opp i senga mi, jeg gråt av lykke!!! 

Prøv det ❤️

Åh 😍 dette var virkelig en av de solskinnshistoriene da! takk for håp! ❤ du reddet litt natten min. jeg skal sjekke det ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, det er synd du skal "tas" slik her, men prøv å tenke på at det er veldig typisk blant damene på kvinneguiden. 

Lykke til, det kan gå bra dette. 

Anonymkode: 8d8a4...75e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan aldri nevnes for mye. Og ts mener enda at forsikring er unøvendig.

Anonymkode: 20fc4...358

BC. Blandingshunder ER GENERELT MYE FRISKERE ! Dette er slående steder der man enkelt sammenligner renrasede og blandingshunder. Spør hvilken som helst veterinær i utlandet der sammenlignings grunnlaget er stort.     Det vil ikke si at ikke blandingshunder ikke kan bli syke men de lever oftere lengre og med bedre helse. Har to naboer. ALLE store forsikringsselskaper har rimeligere forsikring på mixer.   De hundene som mange idiot)nordmenn kjøper er ofte dyrest.....

Når det er sagt så bør alle , renrasete  eller blandingshunder ha forsikring eller vite at store summer må betales ved sykdom. Har man ikke økonomi IKKE SKAFF HUND !

Anonymkode: 20fcc...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at du kunne " ta sjansen" på at den ikke ville bli syk. Alle individer er vel syke innimellom? Det skulle vært påbudt å forsikre dyr.

Har selv en hund med prolaps, men ikke så alvorlig som din. Den har vært flere ganger til veterinær og forsikringen dekker det meste. Enn så lenge hopper og spretter den rundt og ser ut til å ha det bra.

En ting hunden har fått er ultralyd behandling og det funker bra på han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Jeg fatter ikke at du kunne " ta sjansen" på at den ikke ville bli syk. Alle individer er vel syke innimellom? Det skulle vært påbudt å forsikre dyr.

Har selv en hund med prolaps, men ikke så alvorlig som din. Den har vært flere ganger til veterinær og forsikringen dekker det meste. Enn så lenge hopper og spretter den rundt og ser ut til å ha det bra.

En ting hunden har fått er ultralyd behandling og det funker bra på han. 

Jeg er helt enig. Det er ikke slik at blandingshunder på generell basis har et spesielt gen som gjør de mer resistente mot for eksempel kennelhoste, eller en million andre sykdommer som smitter mellom hunder. Jeg tar ALLTID utgangspunkt i at dyret mitt vil bli sykt - for det blir det på et eller annet tidspunkt, enten vi snakker uvi/øyebetennelse eller noe mer alvorlig.

Med min hund føler jeg at jeg var kjempeuheldig. Han plukket opp parasitten giardia i nærområdet og ble reinfisert et par ganger, jeg måtte sanere leiligheten osv. Han syk nesten et halvt år. Og da hadde det vært ett fett om han var ren rase eller blanding, for smittet hadde han blitt uansett. Så å ikke forsikre, spesielt blandingshunder, og å påstå at blandingshunder er mer friske er bare bullshit. Blandinger kan få uvi, øyebetennelse, bli smittet av parasitter, få kennelhoste, hjerteorm, prolaps i ryggen, brekke et bein osv på lik linje med rasehunder, ingen unntak.

Anonymkode: 75d2a...751

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Det er ikke slik at blandingshunder på generell basis har et spesielt gen som gjør de mer resistente mot for eksempel kennelhoste, eller en million andre sykdommer som smitter mellom hunder. Jeg tar ALLTID utgangspunkt i at dyret mitt vil bli sykt - for det blir det på et eller annet tidspunkt, enten vi snakker uvi/øyebetennelse eller noe mer alvorlig.

Med min hund føler jeg at jeg var kjempeuheldig. Han plukket opp parasitten giardia i nærområdet og ble reinfisert et par ganger, jeg måtte sanere leiligheten osv. Han syk nesten et halvt år. Og da hadde det vært ett fett om han var ren rase eller blanding, for smittet hadde han blitt uansett. Så å ikke forsikre, spesielt blandingshunder, og å påstå at blandingshunder er mer friske er bare bullshit. Blandinger kan få uvi, øyebetennelse, bli smittet av parasitter, få kennelhoste, hjerteorm, prolaps i ryggen, brekke et bein osv på lik linje med rasehunder, ingen unntak.

FEIL. Selv om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops. Prøver igjen. FEIL .Blandingshunder ,  på generell basis lever lengre og er mindre syke ,  både mht det mentale og det fysiske . Det er slående opplagt når man befinner seg steder der det er mye bredere erfaringsgrunnlag enn Norge der det er få mixer.  Det er ikke meen å diskutere en gang så jeg er ferdig med temaet.

Det betyr selvfølgelig ikke at  blandingshunder aldri blir syke eller dør tidlig, det gjelder  selvsagte ikke alle.

Er bare å ta en tlf til et gigantisk forsikringselskap eller oppsøk veterinærer med bred internasjonal erfaring. 

Det er lurt for alle eiere å vurdere forsikring uansett rase om man ikke har penger på bok. Det er helt uakseptabelt å anskaffe seg hund om man ikke har økonomi til også de dårlige dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler med deg, ts, jeg gjør det. Men man bør alltid ha forsikring på dyrene sine uansett, da du aldri vet hva som kan skje. Jeg har innekatter, og de er forsikret. Den ene katten min spiste julepynt, og måtte ha en omfattende operasjon. Operasjonen kom på 25 000,- og jeg betalte kun 5-6000. Hadde det ikke vært for forsikringen så hadde jeg vært nødt til å avlive.

Jeg håper det ordner seg til det beste for hunden din, det er så vondt når dyrene våre blir syke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ooops. Prøver igjen. FEIL .Blandingshunder ,  på generell basis lever lengre og er mindre syke ,  både mht det mentale og det fysiske . Det er slående opplagt når man befinner seg steder der det er mye bredere erfaringsgrunnlag enn Norge der det er få mixer.  Det er ikke meen å diskutere en gang så jeg er ferdig med temaet.

Det betyr selvfølgelig ikke at  blandingshunder aldri blir syke eller dør tidlig, det gjelder  selvsagte ikke alle.

Er bare å ta en tlf til et gigantisk forsikringselskap eller oppsøk veterinærer med bred internasjonal erfaring. 

Det er lurt for alle eiere å vurdere forsikring uansett rase om man ikke har penger på bok. Det er helt uakseptabelt å anskaffe seg hund om man ikke har økonomi til også de dårlige dagene. 

Dette er noe av det mest latterlige jeg har lest 😂 Regner ikke med at du har noe statistikk på området, for å si det sånn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og bare sånn for å lære deg 1+1 da: si at du vil krysse schæfer med husky. Si at schæfer sliter med ryggeproblemer og husky med mage-tarmproblemer (nei, det er ikke reelt dersom du trodde det; det er et eksempel). Avkommene, eller blandingsvalpene da, blir da potensielle arvtakere for ikke bare det schæferen sliter med, men huskyen også. 2 i 1 liksom yay!

Blandingsavl er stort sett useriøst, og oppdretterne evner ikke å tenke logisk, men sier heller at "valpene blir mye friskere enn renraset", noe som er totalt bullshit.

Man har 4 typer blandingsavl (i Norge) i dag: uplanlagt (ops, bikkja mi pulte bikkja di og nå blir det valper - men vi har ikke tenkt å bruke penger på å teste foreldrene for X sykdommer for vi er jo ikke oppdrettere og bruker ikke penger på denslags),

de som tenker at "hunden min er så fin og snill og vil bli en super hundemamma liksom! Og så har jeg hørt at det er bra for alle tisper å ha et kull, og de stakkars hannhundene må jo få tømt seg liksom! Kom, så lar vi bikkjene våre få pult litt, bare sånn for kosens skyld!",

de som aktivt bidrar til "designer-raser" som doodler og pomskier og alt det der (og selger valpene til skyhøye priser, så her er økonomi helt klart en årsak til dette "oppdrettet"),

og de som er SERIØSE (da mener jeg de som jobber lenge med å finne riktige linjer på hundene sine for å krysse f eks norsk buhund med den utrydningstruede lundehunden, og prøver å minimere magesykdommen lundehunden sliter med). Dét er seriøst oppdrett det, all annen blandingsavl er ikke i nærheten en gang.

Seriøst folkens. Det finnes rundt 400 hunderaser i verden. Hvis du ikke klarer å finne EN som passer deg, så kan du faktisk ikke ha hund, samme fanken hvor mange blandinger det finnes. Klarer du ikke finne én av 400, men må ha en sånn superspesialen blanding, da er det noe galt med deg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

BC. Blandingshunder ER GENERELT MYE FRISKERE ! Dette er slående steder der man enkelt sammenligner renrasede og blandingshunder. Spør hvilken som helst veterinær i utlandet der sammenlignings grunnlaget er stort.     Det vil ikke si at ikke blandingshunder ikke kan bli syke men de lever oftere lengre og med bedre helse. Har to naboer. ALLE store forsikringsselskaper har rimeligere forsikring på mixer.   De hundene som mange idiot)nordmenn kjøper er ofte dyrest.....

Når det er sagt så bør alle , renrasete  eller blandingshunder ha forsikring eller vite at store summer må betales ved sykdom. Har man ikke økonomi IKKE SKAFF HUND !

Uvitenhet på sitt verste. HVOR har folk det ifra at blandingshunder er generelt friskere enn renraset med stamtavle?

Eneste grunnen til at det kan virke som at blandinger er friskere er fordi laaaangt færre blandinger testes for arvelige sykdommer som feks HD, Patella luksasjon, PRCA og andre øyensykdommer. 

Skulle likt å sett resultatene om alle blandingshunder ble testet opp og ned i mente, på lik linje som renraset avlshunder blir hos seriøse oppdrettere som brenner for å fremme rasen de driver med. 

Undrer meg også over hvorfor langt flere blandinger (ofte som unghund) ligger til salgs/omplassering på Finn.no dersom de er så mye bedre mtp psyken og har bedre gemytt. Med en blandingshund vet man aldri hva man får, og ofte får man ett arbeidsjern uten like fordi enkelte har drevet uvettelig avl og parret to raser som har to forskjellige egenskaper, og man plutselig ser at man ikke har tid/interesse for å slite ut hunden psykisk og fysisk, og dermed får en "problemhund" (les; en hund som lager seg egne arbeidsoppgaver(uvaner/problematferd) i manko på stimulering fra eier). 

Og forresten; ingen som tenker over at forsikring til en rasehund er dyrere fordi eiere av disse somregel tester for og behandler evt sykdommer, og har livsforsikring som dekker innkjøpspris dersom hunden skulle dø? En rasehund er dyrere, derav høyere forsikringssum. Hos Agria dyreforsikring får man ikke engang dekka opp til 8000kr, i livsforsikring på en blanding. Sjekka nettopp, og en blanding kosta 305 kr pr mnd i veterinærforsikring, uten livsforsikring, mens den rasen jeg har som er tvers over ganske frisk (la inn samme fødselsdato) koster rundt 469kr pr mnd inkl livsforsikring. Dette er småplukk å betale i mnd mtp hva det koster å ha hund, og hva det koster i sånne situasjoner som TS er i nå, eller hvis hunden skulle få kraftig tarmbetennelse og bæsja og spydd blod, blitt dehydrert og måtte bli innlagt hos veterinær for observasjon og intranervøs væske.. Been there done that, 2 ganger på kort tid og en regning på 5000kr pr tilfelle, men slapp unna den store regningen pga forsikring 👍🏼

Til TS; håper det ordner seg for hunden din. Husk at hunder dessverre er flinke til å skjule smerte, så ville startet behandling hos kiropraktor og snakket med en godkjent spesialist på prolaps og rygg fortest mulig. Og sorry avsporingen i tråden din :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2. desember 2016 den 0.16, Becka skrev:

Hei. jeg har forsatt første gang opplevd min hund hjelpesløs og syk. Etter å ha vært i et par timer hos dyrlegen på akutt time i dag, så ble det funnet forkalkninger i ryggen som trolig da er en prolaps . det skumle er at dette kan virke som er av den ille sorten. hunden min har mistet følelsen i bakbeina. altså blitt lammet, og kan derfor ikke gå. forferdelig!                              Det som er, er at dyrlegen sa at de anbefalte henvisning til CT , for å finne ut mer nøyaktig. Men, mange tok også hunden med hjem for å se an etter behandling med medisiner. deg har jeg foreløpig valgt. Men jeg er fryktelig bekymret for ham. jeg tenker at dette vil ende i et valg jeg ikke vil ta. en operasjon vil jo koste flesk. bare CT vil koste meg 10.000. hunden min er ikke forsikret! da det er en blanding . har som sagt aldri vært syk .  Men nå er altså spørsmålet mitt; har noen noe erfaring med dette på hund? hvor lang tid skal jeg gi bikkja mi? jeg skal inn til dyrlegen til mandag igjen, men jeg plages med så mye tanker og skulle gjerne hørt andres erfaringer .                        Hunden min betyr så mye for meg!! det har alltid vært kun han og meg. 😓😓❤

Selv om en hund er blanding, så kan du forsikre hunden. 

Anonymkode: f2a20...846

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Becka skrev:

Blandingshund er ikke like utsatt for sykdommer som mange rasehunder er. på visse raser så er det en selvfølge å ha forsikring. så misforstå meg ikke! det er slettes ikke fordi han er mindre verdt!! han betyr alt for meg. ❤

Helt klart at blandingshunder er ikke like mye utsatt, men det kommer helt an på blandingen. Er det blanding av to hunderaser som kan få HD osv så blir den ikke særøig friskere. Men har du en hund som er f eks blandet med husky så blir den friskere ja, men fordi huskyen har sjeldent sykdommer. Som sagt, kommer helt an på hva slags blanding

Anonymkode: f2a20...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Becka skrev:

Blandingshund er ikke like utsatt for sykdommer som mange rasehunder er. på visse raser så er det en selvfølge å ha forsikring. så misforstå meg ikke! det er slettes ikke fordi han er mindre verdt!! han betyr alt for meg. ❤

Dette er en myte som må avkreftes. Hvis du tar en rase som er disponert for arvelige sykdommer og krysser med en annen som også er disponert for arvelige sykdommer så forsvinner ikke disse bare i løse luften.

Jeg tror heller at blandingshunder ble sett på som mindre verdt før og hvis de hadde problemer ble de bare avlivet.

På rasehunder har man ofte statistikk på hva slags sykdommer og hvor mange som får de osv, så kanskje det er det folk henger seg opp i.

Anonymkode: 71198...4cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...