AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Hei. Får man bankID brikke i banken med en gang om man drar innom, eller får man i posten? Anonymkode: 49497...9d4
Lista Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 Det heter kodebrikke. BankID er kombinasjonen kodebrikke + personlig passord. For å svare på spørsmålet ditt: det spørs helt på banken din Du må nesten høre med de. 2
PaperFlower Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Det kommer nok an på banken som Lista sa, men jeg sendte email til banken min og sa at jeg ønsket en kodebrikke, også sendte de den i posten til meg. Enkelt og greit. 1
Lista Skrevet 1. desember 2016 #4 Skrevet 1. desember 2016 6 minutter siden, PaperFlower skrev: Det kommer nok an på banken som Lista sa, men jeg sendte email til banken min og sa at jeg ønsket en kodebrikke, også sendte de den i posten til meg. Enkelt og greit. Fikk du virkelig tilsendt et sikkerhetsinstrument basert på en åpen epost??
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #5 Skrevet 1. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Får man bankID brikke i banken med en gang om man drar innom, eller får man i posten? Anonymkode: 49497...9d4 Kodebrikke til bruk ved innlogging i nettbanker og andlre sider. sendes i posten til kunden. Tok en liten uke da jeg fikk min. Du kan bruke mobilen, men vær obs på at de fleste teleoperatørene tar et beløp for hver kode du mottar. Anonymkode: 831af...bd4
Lista Skrevet 1. desember 2016 #6 Skrevet 1. desember 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kodebrikke til bruk ved innlogging i nettbanker og andlre sider. sendes i posten til kunden. Tok en liten uke da jeg fikk min. Du kan bruke mobilen, men vær obs på at de fleste teleoperatørene tar et beløp for hver kode du mottar. Anonymkode: 831af...bd4 De fleste tar ikke betalt for bankID på mobil. Så vidt jeg vet er det bare Telenor som tar betalt (enkelte av abonnementene). Jeg vil anta TS ikke har bankID på mobil allerede, og da får hun ikke ordnet den tjenesten før hun får ny kodebrikke.
PaperFlower Skrevet 2. desember 2016 #7 Skrevet 2. desember 2016 5 timer siden, Lista skrev: Fikk du virkelig tilsendt et sikkerhetsinstrument basert på en åpen epost?? Ja. Jeg skrev med fullt navn og har en emailadresse med det fulle navnet mitt i seg, så mulig det var derfor? Uansett så kan det vel ikke skje så mye rart med det? I verste fall får jeg jo en kodebrikke i posten, uten at jeg har bestilt det. Eller tenker du at noen står og venter på at den kommer, gjemt ved postkassa mi?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #8 Skrevet 2. desember 2016 6 timer siden, PaperFlower skrev: Eller tenker du at noen står og venter på at den kommer, gjemt ved postkassa mi? Dette er en måte identitetstyveri foregår på. Anonymkode: 55d34...2a6 2
PaperFlower Skrevet 2. desember 2016 #9 Skrevet 2. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en måte identitetstyveri foregår på. Anonymkode: 55d34...2a6 Ja, det er det nok. Men heldigvis er det uhyre sjeldent. Man skal være veldig uheldig hvis det skjer med akkurat deg.
Lista Skrevet 2. desember 2016 #10 Skrevet 2. desember 2016 9 timer siden, PaperFlower skrev: Ja. Jeg skrev med fullt navn og har en emailadresse med det fulle navnet mitt i seg, så mulig det var derfor? Uansett så kan det vel ikke skje så mye rart med det? I verste fall får jeg jo en kodebrikke i posten, uten at jeg har bestilt det. Eller tenker du at noen står og venter på at den kommer, gjemt ved postkassa mi? Du aner ikke hvor mye som kan skje om noen andre får tak i kodebrikken din. Det er en grunn til at bankene skal ha veldig strenge sikkerhetsrutiner på dette. Høres veldig uforsvarlig ut. Kan jeg spørre hvilken bank du har?
PaperFlower Skrevet 2. desember 2016 #11 Skrevet 2. desember 2016 16 minutter siden, Lista skrev: Du aner ikke hvor mye som kan skje om noen andre får tak i kodebrikken din. Det er en grunn til at bankene skal ha veldig strenge sikkerhetsrutiner på dette. Høres veldig uforsvarlig ut. Kan jeg spørre hvilken bank du har? Det er en lokal sparebank, så jeg vil helst ikke si hva den heter da det avslører hvor jeg bor. 1
Lista Skrevet 2. desember 2016 #12 Skrevet 2. desember 2016 Akkurat nå, PaperFlower skrev: Det er en lokal sparebank, så jeg vil helst ikke si hva den heter da det avslører hvor jeg bor. Det er forståelig De burde skjerpe rutinene sine ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #13 Skrevet 2. desember 2016 9 timer siden, PaperFlower skrev: Ja. Jeg skrev med fullt navn og har en emailadresse med det fulle navnet mitt i seg, så mulig det var derfor? Uansett så kan det vel ikke skje så mye rart med det? I verste fall får jeg jo en kodebrikke i posten, uten at jeg har bestilt det. Eller tenker du at noen står og venter på at den kommer, gjemt ved postkassa mi? Kodebrikker skal sendes rekomandert i posten. Det står og at bare pass (!) Er godkjent leg. For uthenting av akkurat den sendingen på hentemeldingen. Jeg fikk min ut med bankkort og førerkort fordi jeg ikke hadde lest meldingen skikkelig. I tillegg kjentner de meg på posten. Anonymkode: 831af...bd4
PaperFlower Skrevet 2. desember 2016 #14 Skrevet 2. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kodebrikker skal sendes rekomandert i posten. Det står og at bare pass (!) Er godkjent leg. For uthenting av akkurat den sendingen på hentemeldingen. Jeg fikk min ut med bankkort og førerkort fordi jeg ikke hadde lest meldingen skikkelig. I tillegg kjentner de meg på posten. Anonymkode: 831af...bd4 Om det var rekommandert husker jeg ikke. Jeg tror ikke det var jeg som hentet den ut iallefall, da jeg ikke bodde på postadressen min akkurat den tiden. Lurer på om det var min far eller bror som hentet den ut for meg. Men helt sikker på at det ikke var meg det er jeg ikke. Det er for lenge siden. 13 minutter siden, Lista skrev: Det er forståelig De burde skjerpe rutinene sine ihvertfall. Dette var ca. 5 år siden, så det er mulig de har forandret på rutinene nå.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #15 Skrevet 2. desember 2016 1 time siden, Lista skrev: Du aner ikke hvor mye som kan skje om noen andre får tak i kodebrikken din. De må ha passordet også for å kunne gjøre noe, det er derfor det heter 2-faktorautentisering. Det er mye verre med dem som lagrer brikken og passordet skrevet på en lapp hjemme ved datamaskinen. Anonymkode: 70deb...e93
Lista Skrevet 2. desember 2016 #16 Skrevet 2. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kodebrikker skal sendes rekomandert i posten. Det står og at bare pass (!) Er godkjent leg. For uthenting av akkurat den sendingen på hentemeldingen. Jeg fikk min ut med bankkort og førerkort fordi jeg ikke hadde lest meldingen skikkelig. I tillegg kjentner de meg på posten. Anonymkode: 831af...bd4 Kodebrikkene må ikke sendes rekommandert, nei, men de må sendes rekommandert når man samtidig sender ut kode for å logge inn (typisk ved første gang man tar i bruk nettbanken).
Lista Skrevet 2. desember 2016 #17 Skrevet 2. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De må ha passordet også for å kunne gjøre noe, det er derfor det heter 2-faktorautentisering. Det er mye verre med dem som lagrer brikken og passordet skrevet på en lapp hjemme ved datamaskinen. Anonymkode: 70deb...e93 Selvfølgelig vet jeg at man også må ha passord eller en kode, men det trenger heller ikke være vanskelig for noen å få tak i, hvis banken sender ut sikkerhetsinstrumenter basert på en åpen epost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå