Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på alternativene mine for voksenopplæring, og de er ikke store her i Drammen, vi har helse, helse og mere helse. Drømmen var IKT-servicefag, men da det ikke finnes som nettkurs (hvor er ironien i det liksom :fnise: )er det vanskelig å få tilgang det.

Og med en helse som stopper meg fra flere fag har jeg tenkte at muligens helsesekeretær kan være en ide. Jeg har tidligere jobbet på kontor, jeg jobber i serviceyrket og jeg liker meg foran pc'en. Og med en utdanning kan jeg evt senere prøve meg på evt kurs som kan gi meg erfaring innenfor IKT og helse da de gjerne går hånd i hånd.

Men hvordan er arbeidet innenfor dette faget? Er det mye variasjon? Knotting på pc? Mye med pasienter å gjøre? Og evt hvor/hva jobber du med om du er det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang det kurset. Blir autorisert helsesekretær eller "bare" legesekretær? For det er stor forskjell på det. De fleste ansetter ikke helsesekretærer uten å være autorisert. Også må du ha laboratorie på skolen, i tillegg til praksis. 

Jeg er utdannet, men sliter litt med å få jobb. Om det er gode jobbmuligheter der du bor så er det supert. Trivdes veldig godt i praksis og vi fikk gjøre alt mulig. Ta blodprøver, crp, hb, EKG, sette injeksjoner, rense sår, ta urinprøver, sende henvisning videre, ringe taxi for pasientreiser, ta betaling, sette opp timer osv. :) En veldig gøy jobb med andre ord.. Vi hadde alltid mye å gjøre. Jeg var i praksis på et legekontor. 

Om du skal jobbe på sykehuset så er det stor sjanse for at du slipper laboratorie-oppgaver. Da er det mest henvisninger, ta tlf, sette opp timer osv. Veldig gøy det også! :) I tillegg er det som oftest bare dagvakter, så da slipper man å jobbe kvelder.

Anonymkode: b3739...c50

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang det kurset. Blir autorisert helsesekretær eller "bare" legesekretær? For det er stor forskjell på det. De fleste ansetter ikke helsesekretærer uten å være autorisert. Også må du ha laboratorie på skolen, i tillegg til praksis.

Det er ikke kurs, det er videregående opplæring over tre år, så først helse- og oppvekstfag, så helseservicefag før det er tredje året som helsesekeretær. så er hele linja :)

Og høres bra ut! Her i området er det kun voksenopplæringa som tilbyr helsesekeretær, man må til vgs skoler 1-2 timer unna for å ta faget som ungdom så jeg tror det øker sjangsene litt. Dessuten kan jeg fort pendle til områder i nærehten og vil tro (og håper) det hjelper når jeg bare bruler 40 min til Oslo!

Skrevet

På sykehuset sitter man på kontor og skriver i journaler ol hele dagen. Det blir en og annen telefon å ta men som oftest er det ikke noe vanlige kontoransatte kan svare på så de settes videre til kontorsjef eller den legen de har avtale om å ringe. I polikinikken skjer det litt mer men det rulleres ofte på å sitte der slik at man har hver 5.uke der, alt ettersom hvor mange man er på kontoret/ekspedisjonen. Det kan nok ha forandret seg siden jeg var på sykehuset men da var det iallefalll slik. Det var en litt ensformig jobb fysisk (man sitter hele dagen og den ene postrunden vil alle ha for å få letta på liket).

Hos vanlige leger er det så godt som umulig å få jobb uten å ha tatt utdannelsen på vgs nivået. Det er iallefall slik her i sør.

Skrevet
11 timer siden, Ann Christin skrev:

Det er ikke kurs, det er videregående opplæring over tre år, så først helse- og oppvekstfag, så helseservicefag før det er tredje året som helsesekeretær. så er hele linja :)

Og høres bra ut! Her i området er det kun voksenopplæringa som tilbyr helsesekeretær, man må til vgs skoler 1-2 timer unna for å ta faget som ungdom så jeg tror det øker sjangsene litt. Dessuten kan jeg fort pendle til områder i nærehten og vil tro (og håper) det hjelper når jeg bare bruler 40 min til Oslo!

Det er best å ta hele linjen ja, så det høres jo helt supert ut. :) Det jeg likte best var helsesekretær-året, så det kan du glede deg til. Da får du øve på å ta blodprøver, vaksiner, b12, urinstix osv. Kjempegøy!

Skrevet
11 timer siden, Sulosi skrev:

På sykehuset sitter man på kontor og skriver i journaler ol hele dagen. Det blir en og annen telefon å ta men som oftest er det ikke noe vanlige kontoransatte kan svare på så de settes videre til kontorsjef eller den legen de har avtale om å ringe. I polikinikken skjer det litt mer men det rulleres ofte på å sitte der slik at man har hver 5.uke der, alt ettersom hvor mange man er på kontoret/ekspedisjonen. Det kan nok ha forandret seg siden jeg var på sykehuset men da var det iallefalll slik. Det var en litt ensformig jobb fysisk (man sitter hele dagen og den ene postrunden vil alle ha for å få letta på liket).

Hos vanlige leger er det så godt som umulig å få jobb uten å ha tatt utdannelsen på vgs nivået. Det er iallefall slik her i sør.

Nei, sånn er det i skrivetjenesten, men på sengeposter har man postsekretærer og det har jeg jobbet som siden 1999. Arbeidsoppgavene blir bare mer og mer spennende og utfordrende. Det er hektisk på sengeposter, men veldig kjekt og sosialt. Vi har godt miljø og samarbeider masse med leger, sykepleiere og andre yrkesgrupper, og tar imot alle henvendelse fra pasienter, pårørende, legekontor, forsikringsselskap osv. Vi setter opp timer for innleggelser og koordinerer med samarbeidende AVD som røntgen, ernæringseksperter, sosionomer, nevrologer, operasjonsavd osv, vi ringer til pasienter og informerer om timen og ting de bør vite, skriver innkallelse og sender, skriver inn og ut pasienter i datasystemet, bestiller blodprøver, bestiller taxi elektronisk, sørger for at der er nok kontorrekvisita, h,mmm. Vi har mye mye mer og en må kunne takle multitaskingen. Vi er til veldig god hjelp og støtte for både sykepleiere og lever, og gjør du en god jobb blir du satt pris på. Det er krise de dagene du ikke er der, for du er den dom har kontroll på Alt, Vi er avdelingens ansikt utad og bindeledd mellom pasienter, pårørende og ulike profesjoner. Som en lege sa til meg . Du er limet i avdelingen, alt går så flytende når du er her 😀

Anonymkode: d8e1a...9a2

Skrevet

Leger, ikke lever. Beklager  skrivefeilene, men autokorrekturen på iPaden er litt sær 😞

Anonymkode: d8e1a...9a2

Skrevet
På Friday, December 02, 2016 den 12.27, Sulosi skrev:

For ti femten år siden, var det gjerne slik. Nå skriver legene selv eller bruker tekst til tale programmer. (I alle fall på Ullevål). Helsesekretærene brukes på en helt annen måte etter at legesekretærutdannelsen ble videreført i Helsesekretær med autorisasjon. Også blodprøver setter vi nå Helsesekretærer med autorisasjon til å utføre. 

Anonymkode: 8e17f...7b4

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ti femten år siden, var det gjerne slik. Nå skriver legene selv eller bruker tekst til tale programmer. (I alle fall på Ullevål). Helsesekretærene brukes på en helt annen måte etter at legesekretærutdannelsen ble videreført i Helsesekretær med autorisasjon. Også blodprøver setter vi nå Helsesekretærer med autorisasjon til å utføre. 

Anonymkode: 8e17f...7b4

Jeg jobber på et stort sykehus, og selv om legene skriver en del selv så skriver de langt fra alt. Det går ofte mye fortere å diktere noe som ikke må skrives med en gang, og så skrives det av helsesekretærene.  Ingen helsesekretær får ta blodprøver hos oss, det gjøres av bioingeniør eller til nød sykepleier. 

Anonymkode: ee352...40f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et stort sykehus, og selv om legene skriver en del selv så skriver de langt fra alt. Det går ofte mye fortere å diktere noe som ikke må skrives med en gang, og så skrives det av helsesekretærene.  Ingen helsesekretær får ta blodprøver hos oss, det gjøres av bioingeniør eller til nød sykepleier. 

Anonymkode: ee352...40f

Jeg er utdannet helsesekretær og vi får ta blodprøver. Det er jo en del av jobben vår, like mye som å ta i mot timebestilling. Vi øvde mye på blodprøvetaking på laboratoriet. Men det er sikkert forskjell fra sykehus til sykehus.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet helsesekretær og vi får ta blodprøver. Det er jo en del av jobben vår, like mye som å ta i mot timebestilling. Vi øvde mye på blodprøvetaking på laboratoriet. Men det er sikkert forskjell fra sykehus til sykehus.

Ja, det var jo snakk om på sykehus her. 

Anonymkode: 49880...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...