Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fadder har mistet omsorgsretten for sitt eget barn og blitt dømt til fengsel?

En nær person i livet mitt har dette skjedd med, og jeg ønsker at h*n skal være fadder for mitt barn. Jeg vet hele historien og alle sakspapirer fra begynnelse til slutt, og kan mildt sagt si jeg ikke er enig med beslutningen.

Kjente en annen dette har skjedd med og men der har det vært soleklart at h*n var skyldig og jeg har ikke lenger kontakt med vedkommende så jeg ønsker ikke diskusjon rundt om jeg gjør det riktige valget, jeg lurer rett og slett på om det er lov og om det går an grunnet en fadders ansvar ovenfor barnet, og om dette kan gå utover meg og barn senere mtp bv.

Er det noen som vet dette? Barn er ikke planlagt før om noen år så er ingen hastesak, men ønsker å finne ut av dette. 

Anonymkode: 3c79d...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fadder har ingen juridisk forpliktelse til et barn, eller noe spesielt ansvar overfor dette barnet. I gamledager hadde det det, men nå har det bare en symbolsk verdi ved dåpen. I praksis blir det som et finere navn på "filletante/onkel", så det er ingen som kan "ta" deg på hvem du velger som fadder for barnet ditt.

Anonymkode: 13e50...a31

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fadder har mistet omsorgsretten for sitt eget barn og blitt dømt til fengsel?

En nær person i livet mitt har dette skjedd med, og jeg ønsker at h*n skal være fadder for mitt barn. Jeg vet hele historien og alle sakspapirer fra begynnelse til slutt, og kan mildt sagt si jeg ikke er enig med beslutningen.

Kjente en annen dette har skjedd med og men der har det vært soleklart at h*n var skyldig og jeg har ikke lenger kontakt med vedkommende så jeg ønsker ikke diskusjon rundt om jeg gjør det riktige valget, jeg lurer rett og slett på om det er lov og om det går an grunnet en fadders ansvar ovenfor barnet, og om dette kan gå utover meg og barn senere mtp bv.

Er det noen som vet dette? Barn er ikke planlagt før om noen år så er ingen hastesak, men ønsker å finne ut av dette. 

Anonymkode: 3c79d...2c0

Jeg vil anbefale deg å lese på kirkens nettsider om hva en fadder er, hva som kreves av en fadder og hvilket ansvar fadderen har. Fadderen har jo ingen juridiske forpliktelser overfor dåpsbarnet, og heller ingen omsorgsplikter. Hvis du mener at personen er skikket til å lære barnet å be og delta i den kristne opplæringen av barnet ditt, og hvis personen er medlem i den norske kirken eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp, så er det ingen ting i veien for at vedkommende kan være fadder. 

Anonymkode: 504b7...394

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...