Gjest Jente40 Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Hei. Jeg er en jente på 41 år. Jeg veier 66 kilo og er 168cm høy. Jeg veide litt over 80 kilo for 3 år siden, etter 8 mnd hvor jeg var lite aktiv pga en prolaps. Jeg ble operert og er nå frisk for plagene mine. For snart 3 år siden startet jeg å jogge. Fikk fort formen, og de siste 2 årene løper jeg ca 16-17 mil i mnd. Jeg har da redusert min vekt fra 82 til 65 kg, noen som jo er bra. Men jeg har skjønt det nå at jeg må trene vekter i tillegg og er i full gang med trening med PT og egentrening. Hadde en kroppsanalyse i dag og hadde en fettprosent på over 30. Syns det hørtes mye ut? Noen som vet? Jeg har det siste året spist lite karbohydrater og spist lav karbo, pga ønsker å gå ned. Men nå er jeg usikker på hva slags mat jeg bør spise. Må jeg spise masse karbohydrater for å få mer muskelmasse? Jeg ønsker jo å minske fettprosenten også? Dette er vanskelig og trenger gode råd for veien min videre! Håper noen sitter med erfaring de har lyst å dele!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 Du må spise proteiner for å øke muskelmassen. Proteiner er kroppens byggestener. Og så klart trene tung styrke. Du vil uten tvil merke forskjell på kroppen etter hvert. Men vær klar over at kroppen din vil trenge noen uker på å henge med på utviklingen. Den må liksom tenke seg litt om og jo eldre jo lengre tid. Men du er absolutt ung nok for virkelig å få stor effekt av styrketrening. Anbefaler deg å spise så ren mat som mulig. Unngå prefabrikat. Spis rent kjøtt og ren fisk og masse grønnsaker. Anonymkode: e808e...c6c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Økt muskelmasse gir økt hvileforbrenning som da er lik lavere fettprosent. Hvis du er interessert i å måle fettprosent gjør du det hos lege/ernæringsfysiolog og ikke på en eller annen maskin. Disse maskinene er ikke alltid så akkurat Kvinners fettprosent bør være mellom 20 og 30. 23-26% er vel det som er ideelt. Men jeg tenker som så at jeg har 18 i fettprosent og lever fint med det og legen synes kroppen ser frisk og fin ut, så da må man vel også kunne være frisk og fin dersom man har en fettprosent på 32 også. Jeg mener ikke at du ikke skal eller trenger å gå ned i vekt når du ønsker det, men jeg tror ikke det er faretruende høyt det du har i fettprosent. Anonymkode: 06068...a3a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #4 Skrevet 1. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må spise proteiner for å øke muskelmassen. Proteiner er kroppens byggestener. Og så klart trene tung styrke. Du vil uten tvil merke forskjell på kroppen etter hvert. Men vær klar over at kroppen din vil trenge noen uker på å henge med på utviklingen. Den må liksom tenke seg litt om og jo eldre jo lengre tid. Men du er absolutt ung nok for virkelig å få stor effekt av styrketrening. Anbefaler deg å spise så ren mat som mulig. Unngå prefabrikat. Spis rent kjøtt og ren fisk og masse grønnsaker. Anonymkode: e808e...c6c "Tung styrke" er et veldig lite objektivt ord. Svaret på hva tung styrke er varierer like mye som det finnes mennesker på denne jord, så med det kan nok du like godt mene tung hardtrening 6 ganger i uka, når det er bevist at normal styrketrening 3 ganger i uka er nok. For mye styrketrening kan være skadelig for nyrene pga for mye nedbryting av muskelmasse. Anonymkode: 06068...a3a
Charmander Skrevet 1. desember 2016 #5 Skrevet 1. desember 2016 (endret) Kan vel egentlig si at å gå ned i vekt å samtidig øke i muskelmasse er noe som er umulig uten ekstra medisinering. Øk i muskelmasse først, og deff etterpå. Tung styrke er få reps, og flere set: F. eks 5x5, 8x3, 10x2. Noe særlig høyere enn 5x5 er neste som moderat. Jeg vil nå si at man kan kjøre en blanding av tung / moderat / lettere. Jeg orker jo ikke å kjøre tungt noe særlig mer enn engang i uka fordi kroppen blir totalt ødelagt, særlig i markløft og knebøy. Endret 1. desember 2016 av Charmander 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #6 Skrevet 1. desember 2016 Styrketrening da men man må jo ta i litt. Må jo pushe på til man kjenner det. Det er et stort mellomrom mellom å løfte et par manualer på 2 kg til å trene for VM i styrkeløft Anonymkode: e808e...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå