AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Ser av læreplanen at studiekompetanse fagene norsk, engelsk og historie har muntlig eksamen som privatist. Noen som har tatt disse fagene som privatist? Var det stress? Anonymkode: d615e...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #2 Skrevet 2. desember 2016 Jeg har tatt privatisteksamen i både norsk og historie. Norsk liker jeg fra før av, så trengte egentlig ikke øve så mye. Der gjelder det å lese om språkhistorien i Norge: Ivar Aasen, språkstriden, fornorskning av samene og så videre. Ellers får man en oppgave hvor man får en halvtime til å disponere. Der kan man bruke hjelpemidler som blant annet internett (samme greia på historieeksamen). Da skal man for eksempel analysere et dikt eller en tekst. Historieeksamen er omfattende, og siden det er så mange forskjellige tema du kan trekke, så anbefaler jeg deg å lese godt! Der får du et tema uforberedt som i norsken, og et du får en halvttime til å forberede deg på - skrive stikkord osv. Jeg har strøket på eksamen før i historie, da hadde jeg ikke vært innom alle temaene godt nok. Sist gang tok jeg å varierte arbeidsmetodene mine, og konsentrerte meg til noen tema som jeg likte best. Da så jeg filmer om den kalde krigen og leste ganske mye på det temaet. Heldigvis trakk jeg akkurat det temaet på eksamen, så jeg hadde flaks. Har opplevd før selv, og andre har fortalt at man kan få flere sjanser inne på eksamen, hvis man ikke kan noe om et tema, da spør gjerne sensor om du vil snakke om noe du kan noe om. Derfor er det lurt å ha lest litt på alt i det minste - hvis man ligger bakpå. Husk at sensor vil dra deg opp karaktermessig, ikke ned Anonymkode: 7c321...a26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå