Gå til innhold

Kikkhullsoperasjonen i dag viste tette eggleder. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Fikk diagnosen pcos i våres. Har vært med to forskjelluge gynekologer, både privat og på riksen. Det viste seg på uktralyd i tidligere at jeg har mange cyster, og at kanskje det vsr det som var årsaken til labge sykluser og manglende eggløsninger.

i dag har jeg vært i Elverum å tatt laparaskopi. Utrolig vondt her jeg ligger nå, selvom jeg stort sett bare har hørt solskinnshistorier om denne operasjonen. Det blir vel bedre i morgen...

Uansett, glad det er overstått, selvom jeg ikke fikk de svarene jeg hadde ønsket. Det er ikke cystene som er problemet, det er tette eggledere. Jeg fik beskjed om at jeg ikke kan bli gravid på naturlig vis, og at jeg ig sambo må gjennom ivf for å ha en sjanse. Det betyr igjen at verken pergotime eller sndre hormonstimulerende midler hjelper for oss.

Når det er sagt så har vi godkjente til ivf. /øknaden er sendt inn for noen mnd tilbake, men vi har hele tiden blitt fortalt alt annet må prøves først (som pergo, kikkhullsoperasjon m.m). Når jeg ringte til Riksen i forrige uke å spurte ift ventetid og ivf så fikk jeg beskjed om å ta kontakt i januar/februar dersom jeg fortsatt ikke har blitt gravid. 

Nå vet jeg at vi ikke kan bli gravid uten ivf, er det slik at vi kan komme raskere i gang da? Nå når de vet at det ikke er noen andre muligheter? Jeg synes å huske at hun på Riksen sa at vi måtte vente i 4-5 mnd fra vi ringer å bestiller time til vi kan sette i gang. 4-5mnd er for lenge for meg nå, spesielt nå når vi vet at vi ike har noen sjans å bli gravid før det.

jeg er så ufattelig lei meg i dag. Gråter masse, samtidig som jeg er veldig redd for at prøverør heller ikke skal fungere for oss. Tenk om det er noe galt med eggene mine å da? 

Er det noen andre i samme situasjon? 

Kommer det til å hjelpe dersom vi ringer å mase på riksen slik vi kan slippe raskere til? 

Har blitt sykmeldt i tre dager. Kjenner jeg har behov for å reise hjem til familien min mens samboer er på jobb i neste uke. Jeg er helt tom nå. 

Håper på tilbakemeldinger. Ps: jeg er veldig "skjør" i dag, så håper på litt snille, men ærlige tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi, ser det er en del skrivefeil. Beklager det! 

Skrevet

Uff, dette hørtes veldig vanskelig og vondt ut. Jeg har desverre ikke noe jeg kan hjelpe med, men jeg krysser fingrene for deg at alt skal gå bra.

Skrevet

Jeg ville ringt dem og fortalt dem resultatet sånn at dere kan starte så fort de har tid. vil jo tro de kan sette dere ordentlig i listen nå som dere har fått det bekreftet. sender de resultatene til risen? vil tro det er lettere og de får det svart på hvitt.  

Når så dette er sakt så er det mange som ikke får til  bli gravide selv, men som lykkes gjennom ivf. det er en tung prosess men de fleste får en baby ut av det før eller siden. vi prøvde i mange år selv uten resultater. gikk rett og slett ikke.. men det gikk på første prøverør. masse lykke til videre!

Det er lov å grine litt og det hjelper ofte å få det ut. tøm det ut, besøk familien og bli vant med tanken. da blir du nok sterkere og klar for prosessen videre. 

Anonymkode: a2579...385

Skrevet

Ring Riksen i morgen. Så kommer dere i gang. Alle som står på venteliste der er i samme situasjon, så nei, dere får naturligvis ikke snike i køen. For øvrig mener jeg å huske at det er kortere kø i Porsgrunn, kun et par timer utenfor Oslo. Eller dere kan bruke privatklinikk. Men det blir dyrt. 

Anonymkode: b7d3d...34b

Skrevet

På den andre siden er tette eggledere lett å "behandle" med ivf☺ Store sjanser for at målet er rett rundt hjørnet.

• Liker 2
Skrevet

Vi ble først henvist til Haugesund (bor i Stavanger) og når jeg snakket med de der, sa de at de hadde over ett år ventetid, så de anbefalte å kontakte Porsgrunn. Det gjorde vi, og 1 1/2 måned senere så var vi i gang. Så hvis jeg var deg (og riksen bekrefter at de ennå har 4-5 mnd ventetid), så ville jeg hørt med Porsgrunn. Dyktige folk der!

De fant ut at jeg også hadde problemer med egglederne - og de trodde at jeg måtte fjerne begge (endte opp med å bare fjerne den ene). Det legen sa da var at det visst nok er større sjanse for å lykkes med IVF hvis egglederne ikke er der. Vet ikke om de bare sa det for å berolige meg, men vil jo tro at det ligger noe i det siden legen sa det.

Skrevet
7 minutter siden, prover87 skrev:

Vi ble først henvist til Haugesund (bor i Stavanger) og når jeg snakket med de der, sa de at de hadde over ett år ventetid, så de anbefalte å kontakte Porsgrunn. Det gjorde vi, og 1 1/2 måned senere så var vi i gang. Så hvis jeg var deg (og riksen bekrefter at de ennå har 4-5 mnd ventetid), så ville jeg hørt med Porsgrunn. Dyktige folk der!

De fant ut at jeg også hadde problemer med egglederne - og de trodde at jeg måtte fjerne begge (endte opp med å bare fjerne den ene). Det legen sa da var at det visst nok er større sjanse for å lykkes med IVF hvis egglederne ikke er der. Vet ikke om de bare sa det for å berolige meg, men vil jo tro at det ligger noe i det siden legen sa det.

IVF øker risikoen for svangerskap utenfor livmor. Har man ikke eggledere, er det kun en vei ut av livmoren, nemlig den samme som egget kom inn.

Skrevet
1 time siden, prover87 skrev:

Hvor mange ganger måtte du inn og ut fra sykehuset under prøverørsbehandlingen? Å hvor mange forsøk har du tatt? Har det resultert i graviditet? 

Skal ringe både Riksen og Porsgrunn å høre. 

Men større sjanse for å lykkes med IVF hvis egglederne ikke er der? Betyr det at du må operere de bort? 

Skrevet
3 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Hvor mange ganger måtte du inn og ut fra sykehuset under prøverørsbehandlingen? Å hvor mange forsøk har du tatt? Har det resultert i graviditet? 

Men større sjanse for å lykkes med IVF hvis egglederne ikke er der? Betyr det at du må operere de bort? 

Ser nå at den ene ble fjernet. Ble den fjernet i en slik kikkhullsoperasjon da? 

Skrevet

Kanskje du skal la det synke inn litt dette før du "maser" på Riksen. Vi er nå i desember og det er ikke lenge til før du kunne konakte de. I tillegg må ting gro etter operasjonen og det tar noen uker. Jeg fikk og beskjed om tette eggledere men har blitt gravid for det. Jeg har endometriose. Nå har du en igjen men ikke mist håpet. Eggene dine trenger det ikke og være noe galt med. 

Anonymkode: b14c5...3c4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal la det synke inn litt dette før du "maser" på Riksen. Vi er nå i desember og det er ikke lenge til før du kunne konakte de. I tillegg må ting gro etter operasjonen og det tar noen uker. Jeg fikk og beskjed om tette eggledere men har blitt gravid for det. Jeg har endometriose. Nå har du en igjen men ikke mist håpet. Eggene dine trenger det ikke og være noe galt med. 

Anonymkode: b14c5...3c4

Janei, ventetiden er jo lang, så det å få komme til en forsamtale så raskt som mulig ser jeg bare på som positivt. jeg får nok uansett ikke kommet inn til en samtale før etter nyttår uansett. Jeg får nok mer en god nok tid til å la det "synke inn". 

Heldigvis har jeg fortsatt to eggledere, det var hun som svarte meg ovenfor her som skrev at hun hadde måttet tatt bort den ene. Ingen endeometrise her i gården, de fant i hvertfall ingen tegn til det. Men de hersens cystene har jeg, pluss det så ut som jeg hadde hatt en infeksjon tidligere som jeg ikke selv har merket. De kunne ikke svare sikkert på det heller, men mye tydet på det pga. tette eggledere.

Jeg håper at dette skal gå bra, men jeg er bare så redd for flere dårlige nyheter. Hver gang jeg har vært hos lege/gynekolog så føler jeg at jeg får servert det ene nederlaget etter det andre. Å spesielt blir jeg sittende igjen med mange tanker og uendelige mange spørsmål. 

Det skremmer meg også at jeg bare har tre forsøk å bli gravid på. Selvfølgelig så kan vi gå privat etter det, hvis det i det hele tatt er noen vits. Jeg er bare litt redd, men det er vel ikke unormalt i denne perioden. Vi håper på det beste så klart. Heldigvis har jeg en samboer som tr seg av kontakten med de ulike sykehusene osv. 

Uansett, takk for svar.

Skrevet
2 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Min opererte de bort, da den i tillegg til å være tett var væskefylt. Den væsken mener noen leger at kan forhindre graviditet, og derfor fjernes eggleder før videre IVF-behandling. Legen mente at med væskefylt eggleder har jeg bare 5-10 % sjanse til å bli gravid selv. Han sa og at når den ene egglederen er fylt med væske så er som regel begge det, og de trodde at begge måtte fjernes. Jeg ble satt opp til en kikkhullsoperasjon for å fjerne begge egglederne, men de fant da ut at bare den ene var væskefylt og fjernet bare den. De så at min ene eggleder var væskefylt under egguttak på vårt første forsøk. Forsøket ble avbrutt i påvente av fjerning av eggleder. Vi fikk fryst ned ett befruktet egg, og forhåpentligvis skal dette settes inn før jul eller i januar (alt etter hvilken dag eggløsningen kommer på). 

Jeg tror ikke de fjerner eggledere som "bare" er tette. De gjør jo ingenting fra eller til sånn egentlig. Men er de helt tette, så er det jo ikke mulig å bli gravid på egenhånd, og da må det gjøres vi IVF.

Skrevet
2 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Glemte å skrive at vi var inne til forsamtale (1,5 time), og så var vi inne til uttak (en hel dag, men blir da sykemeldt i tre dager). Så er ikke mange gangene vi har vært der. Skal forhåpentligvis få tid til innsett før jul, og da må vi inn der én dag (tar visst nok bare 15 min).

Skrevet
8 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Janei, ventetiden er jo lang, så det å få komme til en forsamtale så raskt som mulig ser jeg bare på som positivt. jeg får nok uansett ikke kommet inn til en samtale før etter nyttår uansett. Jeg får nok mer en god nok tid til å la det "synke inn". 

Heldigvis har jeg fortsatt to eggledere, det var hun som svarte meg ovenfor her som skrev at hun hadde måttet tatt bort den ene. Ingen endeometrise her i gården, de fant i hvertfall ingen tegn til det. Men de hersens cystene har jeg, pluss det så ut som jeg hadde hatt en infeksjon tidligere som jeg ikke selv har merket. De kunne ikke svare sikkert på det heller, men mye tydet på det pga. tette eggledere.

Jeg håper at dette skal gå bra, men jeg er bare så redd for flere dårlige nyheter. Hver gang jeg har vært hos lege/gynekolog så føler jeg at jeg får servert det ene nederlaget etter det andre. Å spesielt blir jeg sittende igjen med mange tanker og uendelige mange spørsmål. 

Det skremmer meg også at jeg bare har tre forsøk å bli gravid på. Selvfølgelig så kan vi gå privat etter det, hvis det i det hele tatt er noen vits. Jeg er bare litt redd, men det er vel ikke unormalt i denne perioden. Vi håper på det beste så klart. Heldigvis har jeg en samboer som tr seg av kontakten med de ulike sykehusene osv. 

Uansett, takk for svar.

Var ikke meningen og "skremme" deg med at jeg måtte fjerne eggleder. Vi har forskjellige diagnoser så er jo derfor jeg måtte det. Det jeg prøvde å få fram var at IVF er et ypperlig alternativ til de som har problemer meg egglederne. IVF startet jo som en behandling for kvinner/par som ikke ble gravide pga. "ødelagte" eggledere. 

Jeg ville også kontaktet sykehusene så tidlig så mulig, er alltid ventetid. I hvert fall hvis dere har veldig lyst å komme i gang med å prøve å bli gravide. Dere får uansett en god samtale med lege før hele prosessene settes i gang, så dere kan jo gjøre dere opp en mening om når dere er klar for å starte etter det.

Jeg synes og det er litt skummelt med at vi bare får 3 forsøk av det offentlige. MEN de fleste for i realiteten flere. Hvis du får flere befruktede egg i et forsøk, blir disse frosset ned og kan settes inn på et senere tidspunkt. Antall forsøk gjelder per uttak og ikke per innsett ;)

Skrevet
4 minutter siden, prover87 skrev:

Var ikke meningen og "skremme" deg med at jeg måtte fjerne eggleder. Vi har forskjellige diagnoser så er jo derfor jeg måtte det. Det jeg prøvde å få fram var at IVF er et ypperlig alternativ til de som har problemer meg egglederne. IVF startet jo som en behandling for kvinner/par som ikke ble gravide pga. "ødelagte" eggledere. 

Jeg ville også kontaktet sykehusene så tidlig så mulig, er alltid ventetid. I hvert fall hvis dere har veldig lyst å komme i gang med å prøve å bli gravide. Dere får uansett en god samtale med lege før hele prosessene settes i gang, så dere kan jo gjøre dere opp en mening om når dere er klar for å starte etter det.

Jeg synes og det er litt skummelt med at vi bare får 3 forsøk av det offentlige. MEN de fleste for i realiteten flere. Hvis du får flere befruktede egg i et forsøk, blir disse frosset ned og kan settes inn på et senere tidspunkt. Antall forsøk gjelder per uttak og ikke per innsett ;)

Åh, da lærte jeg noe nytt om antall forsøk. Det var greit å vite. Har snakket med Riksen no. Går alt etter planen får vi startet allerede i uke 13. Det var gode nyheter!!! :) Åh, nå ble jeg lettet!

Skrevet
41 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Åh, da lærte jeg noe nytt om antall forsøk. Det var greit å vite. Har snakket med Riksen no. Går alt etter planen får vi startet allerede i uke 13. Det var gode nyheter!!! :) Åh, nå ble jeg lettet!

Så bra! Tiden kommer nok til å gå fort fram til da :)

Skrevet

Hvor stor sjans har en til å bli gravid med prøverør da? Sykt åpent og umulig spm, men ja, jeg lurer...

Skrevet
22 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Hvor stor sjans har en til å bli gravid med prøverør da? Sykt åpent og umulig spm, men ja, jeg lurer...

8. Hvor mange lykkes med IVF etter første, andre og tredje forsøk?
Dette varierer veldig med kvinnens alder og årsak til barnløsheten. I 2006 resulterte 25,7 % av egguthentingene i Norge med et født barn. Det er også gjort studier på såkalt kumulativ graviditetsrate som ser på sannsynligheten for å ha lyktes etter tre forsøk. Her tallene omkring 70%. Statistisk sett vil da ca 50% ha barn hjemme etter to behandlinger.

http://www.babyverden.no/Prover/Utredning/10-kjappe-Infertilitet-og-IVF/

Skrevet

Dere som har tatt laparaskopi, hvor lenge hadde dere vondt i ettertid? 

Jeg sliter veldig mye med luftsmerter i øvre del av bryster og spesielt høyre skulder. Jeg fikk sykemelding på kun tre dager av sykehuset, å følte meg nesten litt dum når jeg måtte ti fastlegen for å forlenge sykemeldingen med en uke. Jeg hører at folk både trener og fungerer som normalt bare dagen etter en slik operasjon. Er det noe som hjelper for disse luftsmertene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...