Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg får ca 50 kr mindre i timen enn jeg har krav på ifølge tariffen. I kontrakten står det at bedriften følger tariffavtalen. Jeg har pratet med sjefen men har ikke fått tilbakemelding om hva som vil skje. Dersom han ikke vil følge tariffen. Hva gjør jeg da? Vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Noen tips? Hjelper handel og Kontor fagforbundet om det skulle være noe om jeg melder meg inn? 

Jeg har en veldig hyggelig sjef og har alltid hatt tiltro til han. Men uansett er det greit å finne ut av hva som er rett i denne situasjonen om ikke han gjør noe med det. Altså om jeg skal akseptere lønnen som den er eller ikke. 

Litt stresset fordi jeg har på toppen to kollegaer som er veldig å pirke på meg over småting. 

Anonymkode: 95134...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten tar du kontakt med privat advokat og betaler selv, melder deg inn i en fagforening eller godtar at sjefen sjefer. 

Anonymkode: 0e3aa...fbe

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enten tar du kontakt med privat advokat og betaler selv, melder deg inn i en fagforening eller godtar at sjefen sjefer. 

Er to muligheter dersom jeg ikke får lønn etter tariff. 1. Søke ny jobb, samtidig akseptere lønnen som den er. 2. Melde meg inn i fagforeningen. 

Jeg har alltid hatt en fin tone med sjefen. Synes at han alltid har vært en ærlug og rederlig person. Derfor håper jeg at det løser seg. Men jeg må tenke alternativer om det ikke gjør. Føler det blir feil å jobbe i en jobb med for lav lønn. 

Skrevet

50 kr mindre i timen er faktisk MYE penger i løpet av ett år. Er det enkelt butikk, eller en kjede? Er det en kjede kan du være heldig å ha en hovedtillitsvalgt. Men jeg ville meldt meg inn i handel og kontor og tatt kontakt med de for hjelp. Du får igjen noe av medlemskapet på skatten, og får noen fordeler i tillegg.

Skrevet
2 timer siden, Ann Christin skrev:

50 kr mindre i timen er faktisk MYE penger i løpet av ett år. Er det enkelt butikk, eller en kjede? Er det en kjede kan du være heldig å ha en hovedtillitsvalgt. Men jeg ville meldt meg inn i handel og kontor og tatt kontakt med de for hjelp. Du får igjen noe av medlemskapet på skatten, og får noen fordeler i tillegg.

Takk for råd og svar.

Jeg synes denne situasjonen var kjedelig fordi jeg fortsatt håper på å ha en fin tone med sjefen. Jeg vil ikke tro at dette var bevisst fra hans side. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i situasjonen og føler at jeg står helt alene i den. Det var en som rådet meg til å ikke melde meg inn i handel og kontor fordi de gjør ingenting for meg sa hun.. Men jeg har hørt mange si at handel og kontor tar saken om jeg melder meg inn, og da står jeg ikke alene om det. Da får jeg råd og bistand. Jeg mener at det kan være klokt. Det står tross alt i kontrakten at jeg skal ha en timelønn etter tariffavtalen. 

Skrevet

Har du spurt han rett ut om hvorfor han ikke gir deg tarifflønn?

Skrevet
9 timer siden, Ann Christin skrev:

Har du spurt han rett ut om hvorfor han ikke gir deg tarifflønn?

Jeg spurte om han skulle følge den avtalen. Han sa at han ga lønn etter tariff. Han trodde at jeg var yngre enn jeg var. Og at jeg derfor skulle ha en lavere tarifflønn. Jeg forklarte alderen min, og da sa han at han skulle se nærmere på det. Jeg håper at dette løser seg fort.

Er redd for å få en dårlig tone med sjefen siden jeg er opptatt av dette med lønnen. Men er ikke vi alle litt opptatt av slikt... Vil jo fortsatt bevare god tone med arbeidsgiver på jobben. 

Rett skal være rett. Det er nok riktig å forsøke å finne ut om jeg faktisk har rett på å få timelønnen som står i kontrakten om han ikke vil oppfylle det. 

Skrevet

jeg har hatt et ganske likt problem. Meld deg inn i handel og kontor og snakk med de. Er det mulig at du har oversett noe i kontrakten som gjør at du kan få lavere lønn? Jeg jobbet i butikk og fikk ikke tillegg for kveld og helgejobbing fordi jobben hadde lagt opp vaktene akkurat slik at vi jobbet for kort for å få det. Først var jeg helt sikker på at jobben hadde gjort feil, fant ut at de hadde faktisk sitt på det rene. Merkelig nok , så er det mange dårlige avtaler som er lovlige. 

Anonymkode: b9d7c...d76

Skrevet

Hva slags tariff er dette? Som går etter alder? Betyr det at han trodde du var under 18 år?

Anonymkode: 6e597...27b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du føler at du ikke kommer noen vei med sjefen, så snakk med juss-buss eller tilsvarende ordninger der du bor.

Anonymkode: 29c2b...e83

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd og svar.

Jeg synes denne situasjonen var kjedelig fordi jeg fortsatt håper på å ha en fin tone med sjefen. Jeg vil ikke tro at dette var bevisst fra hans side. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i situasjonen og føler at jeg står helt alene i den. Det var en som rådet meg til å ikke melde meg inn i handel og kontor fordi de gjør ingenting for meg sa hun.. Men jeg har hørt mange si at handel og kontor tar saken om jeg melder meg inn, og da står jeg ikke alene om det. Da får jeg råd og bistand. Jeg mener at det kan være klokt. Det står tross alt i kontrakten at jeg skal ha en timelønn etter tariffavtalen. 

Her er en på forumet som stadig skriver om karenstid i fagforeningene. Det har jeg ikke opplevd. 

Her vil jeg råde deg til å sende en mail til den aktuell for deg fagforeningen. I mailen skriver du at du har problemer i forhold til kontrakt og lønn, slik du beskriver oppe i tråden, og spør om dette er noe de kan hjelpe deg med, dersom du blir medlem hos dem. Da må de gi deg et skriftlig svar tilbake med klar tale på om du får hjelp eller om de ikke hjelper medlemmer i vanskelige situasjon som ønsker å melde seg inn hos dem. 

Alderen din skal jo være enkel å finne ut av. Fødeselsdatoen din står vel på kontrakten? Tariffavtaler skal og være greie å finne ut av, så dette høres ikke helt greit ut. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har hatt et ganske likt problem. Meld deg inn i handel og kontor og snakk med de. Er det mulig at du har oversett noe i kontrakten som gjør at du kan få lavere lønn? Jeg jobbet i butikk og fikk ikke tillegg for kveld og helgejobbing fordi jobben hadde lagt opp vaktene akkurat slik at vi jobbet for kort for å få det. Først var jeg helt sikker på at jobben hadde gjort feil, fant ut at de hadde faktisk sitt på det rene. Merkelig nok , så er det mange dårlige avtaler som er lovlige. 

Anonymkode: b9d7c...d76

Jeg har fått en som har vært sjef, og er kurset i dette til å se på kontrakten. Han sier at juridisk sett så har jeg rett på timelønn etter tariff. Det står klart og tydelig i kontrakten. Jeg vurderer å akseptere lønnen som den er. Og heller søke jobb. Sjefen har ikke sagt noe til meg etter at jeg informerte han. Nå har det gått en uke. Jeg vet ikke om det kan være dårlig tegn. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tariff er dette? Som går etter alder? Betyr det at han trodde du var under 18 år?

Anonymkode: 6e597...27b

Det er HK sin tariffavtale. Han følger deres tariff. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en på forumet som stadig skriver om karenstid i fagforeningene. Det har jeg ikke opplevd. 

Her vil jeg råde deg til å sende en mail til den aktuell for deg fagforeningen. I mailen skriver du at du har problemer i forhold til kontrakt og lønn, slik du beskriver oppe i tråden, og spør om dette er noe de kan hjelpe deg med, dersom du blir medlem hos dem. Da må de gi deg et skriftlig svar tilbake med klar tale på om du får hjelp eller om de ikke hjelper medlemmer i vanskelige situasjon som ønsker å melde seg inn hos dem. 

Alderen din skal jo være enkel å finne ut av. Fødeselsdatoen din står vel på kontrakten? Tariffavtaler skal og være greie å finne ut av, så dette høres ikke helt greit ut. 

Jeg vil helst ikke blande inn fagforeningen med tanke på at jeg vil ikke sette press mot sjefen. Jeg ønsker å ha en fin dialog med han videre i bedriften. Jeg er redd for konflikt med min egen sjef. Det ønsker jeg ikke. 

Jeg har fått en del råd der folk ber meg ikke gi meg å stå på krava samt kontakte organisasjon/ verneombud. Men jeg vil helst bare ha ro så vurderer å bare søke ny jobb, og la sjefen bestemme. 

Skrevet (endret)

TS: du er alt for konfliktsky. Stå opp for deg selv. Har du tenkt over at 50kr PR time utgjør 400kr før skatt dersom du jobber en full 8-timers dag? Og så kan du gange det med antall dager du jobber i året.. 

Du har allerede snakket med sjefen - kjempebra! Var jeg deg ville jeg send en e-post (alternativt sms, dersom e-post ikke er et normalt medium på arbeidsplassen) og si noe ala "Hei! Jeg har ikke hørt noe tilbake fra deg angående oppjustering til korrekt lønnstrinn på meg, slik vi snakket om. Ville bare bekrefte om du har fått sjekket opp i det. Flott om du gir meg en tilbakemelding når det er i orden. (sleng evt på et ":-)" her, hvis du ønsker). På denne måten tvinger du sjefen til å ta stilling til saken, samtidig som du får det skriftlig. 

Endret av Aqua
Skrevet

Jeg fikk for lav lønn da jeg jobbet i butikk som 18-åring. Fikk 95kr timen når jeg skulle hatt 119. Var ikke organisert. Gikk til sjefen og forklarte problemet og fikk tilbakebetalt 40 tusen på neste lønning. Han tok det svært alvorlig at det kunne skje en slik glipp. Sjefen din høres tafatt ut og jeg synes du kan purre på han med GOD samvittighet.

Anonymkode: 12b72...895

Skrevet

Situasjonen er veldig vanskelig nå. Jeg gikk på en ekstravakt i dag selv om jeg egentlig ikke kunne. Kun for å hjelpe bedriften i nød. To av kollegaene mine har vært veldig vanskelig mot meg i lang tid. De er alltid ute etter å kritisere meg hele tiden for alt de kan finne å henge seg opp i. Jeg forsøker å gjøre jobben så godt jeg kan. Jobber så hardt at jeg ikke har overskudd til å gjøre noe som helst annet enn å ligge på sofaen i fritiden for tiden. 

Situasjonen har blitt verre den siste uken. I går spurte jeg den ene kollegaen om hun ikke likte meg. Jeg liker deg ikke var svaret hennes i sint tone. Jeg blir utskjellt på jobben foran kunder osv. Det er ganske vanskelig. 

I dag så ble jeg utskjellt rett før jeg skulle hjem. Hun ene sa at hun synes at jeg gjør en veldig dårlig jobb, og at hun ikke er fornøyd med meg, og at det synes andre og. Hun sa det rett foran kunder, og foran en annen kollega mens kunder hørte på. Jeg ble så lei meg at jeg holdt på å begynne å gråte, men klarte å holde meg. Den andre kollegaen som var vitne til dette begynte å lage hulkelyder, og så veldig lei seg ut. Jeg hadde spurt sjefen rett før hun damen kom på jobb om han var fornøyd med det jeg hadde gjort. Han sa at det var greit. Mens hun sa at sjefen er ikke fornøyd med meg. Og at nok er nok!. Jeg ble utskjellt foran kunder og kollega!!!!.

Da jeg skulle gå så gikk jeg rett inn på toalettet å knakk sammen i gråt. Etterpå så tørket jeg ansiktet mitt, og løp fort ut av jobben slik at ingen så at jeg hadde tatt til tårene. Jeg satt på bussen hjem og holdt på å gråte hele veien. Da jeg kom hjem brast jeg sammen. Fikk vondt i magen, og hodepine, og begynte å føle meg veldig deprimert. 

Jeg innser at denne situasjonen er ikke bra for meg. Og at noe må gjøres. Jeg forsøker å være sterk, og har vært sterk for lenge i en vanskelig situasjon. Føler meg mobbet når kollegaer utskjeller meg foran kunder. Er to kolegaer som gjør det. Var pinlig når kundene ser bort på meg og hører ordene hun sa. Jeg må gjøre noe med situasjonen. Jeg er sterk, selv om jeg føler at det tar på psykisk. Mulig jeg bør gå til legen med dette. Få tatt mobbingen opp med sjefen. Mulig det er de som gjør det som får han til å sette meg på lav lønn. Jeg vet ikke. 

Skrevet

Gå med båndopptaker neste gang du skal jobbe med de drittkjerringene der. Jeg hadde ikke nølt med å lage et helvete for både dem og sjefen om ikke ting bedret seg.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå med båndopptaker neste gang du skal jobbe med de drittkjerringene der. Jeg hadde ikke nølt med å lage et helvete for både dem og sjefen om ikke ting bedret seg.

Der sa du noe. Båndopptaker er en god ide. Itillegg så har jeg begynt å ta bilder av noe av arbeidet jeg gjør for å ha det til bevis at de kjefter meg huden full av ingenting. 

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon som deg, det jeg fikk betalt langt under det jeg hadde rett til i følge tariff (som det står i kontrakten at jeg har). Jeg tok et møte med sjefen, som mente jeg fikk rett lønn, men det skulle bli sjekket opp. For sikkerhets skyld så viste jeg frem tariffavtalen til handel og kontor og gulet ut det som spesifikt gjalt for meg og alle andre. Det viste seg til slutt at sjefen ikke hadde leste tariffavtalen godt nok, og overså noen punkter. Det endte med at alle ble justert opp. 

Du trenger ikke være bekymret for å skape dårlig stemning med sjefen. Det er jo tross alt han/hun som har skrevet kontrakten. Bare gul ut de punktene i tariffavtalen som gjelder deg, og gi det til sjefen. Du har tross alt rett på den lønna. Hvis ikke det hjelper så kan du forhøre deg med fagforeningen om hvordan du bør gå frem og om du evt bør melde deg inn. 

Det høres uansett ut som de du jobber med er en gjeng drittsekker. Hadde jeg vert deg hadde jeg søkt ny jobb et annet sted. Så kan du evt kreve å få tilbakebetalt det du har krav på, og lage stor sak av det. 

Anonymkode: 98ee2...364

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i en lignende situasjon som deg, det jeg fikk betalt langt under det jeg hadde rett til i følge tariff (som det står i kontrakten at jeg har). Jeg tok et møte med sjefen, som mente jeg fikk rett lønn, men det skulle bli sjekket opp. For sikkerhets skyld så viste jeg frem tariffavtalen til handel og kontor og gulet ut det som spesifikt gjalt for meg og alle andre. Det viste seg til slutt at sjefen ikke hadde leste tariffavtalen godt nok, og overså noen punkter. Det endte med at alle ble justert opp. 

Du trenger ikke være bekymret for å skape dårlig stemning med sjefen. Det er jo tross alt han/hun som har skrevet kontrakten. Bare gul ut de punktene i tariffavtalen som gjelder deg, og gi det til sjefen. Du har tross alt rett på den lønna. Hvis ikke det hjelper så kan du forhøre deg med fagforeningen om hvordan du bør gå frem og om du evt bør melde deg inn. 

Det høres uansett ut som de du jobber med er en gjeng drittsekker. Hadde jeg vert deg hadde jeg søkt ny jobb et annet sted. Så kan du evt kreve å få tilbakebetalt det du har krav på, og lage stor sak av det. 

Anonymkode: 98ee2...364

Jeg ønsker ikke dårlig stemning med sjefen. Jeg har alltid synes at han var hyggelig. Jeg lurer på hva som er årsaken tii at lønnen ligger under tariff. 

Jeg har et stort problem på jobben med to av kollegaene. De knekker psyken min. Denne dagen var tøff. Har ligget på sofaen med veldig vondt i hodet, vært kvalm, og følt meg dårlig i kveld pga det som skjedde på jobben i dag. Har rådført meg med noen av mine nærmeste. De mener at utskjellingen foran kunder om missnøye med meg og jobben min er mobbing i all offentlighet. Samtidig finner jeg veldig mye feil med de to kollegaene som holder på sånn. Dere leser jo en av dem: utskjelling om hvor dårlig jeg gjør jobben rett foran kunder.  Jeg kjente på kroppen at nok var nok i dag. Det kan ikke fortsette sånn. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke dårlig stemning med sjefen. Jeg har alltid synes at han var hyggelig. Jeg lurer på hva som er årsaken tii at lønnen ligger under tariff. 

Jeg har et stort problem på jobben med to av kollegaene. De knekker psyken min. Denne dagen var tøff. Har ligget på sofaen med veldig vondt i hodet, vært kvalm, og følt meg dårlig i kveld pga det som skjedde på jobben i dag. Har rådført meg med noen av mine nærmeste. De mener at utskjellingen foran kunder om missnøye med meg og jobben min er mobbing i all offentlighet. Samtidig finner jeg veldig mye feil med de to kollegaene som holder på sånn. Dere leser jo en av dem: utskjelling om hvor dårlig jeg gjør jobben rett foran kunder.  Jeg kjente på kroppen at nok var nok i dag. Det kan ikke fortsette sånn. 

Men for guds skyld, menneske! Da må du jo spørre han rett ut om det. Hvorfor skulle det bli dårlig stemning? Å skape dårlig stemning fordi man har gjort en feil som kan rettes opp i er helt irrasjonelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...