Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvilke regler det er ang taushetsplikt for banken til andre? Kan de snakke/nevne min økonomi og betalingsanmerkinger til andre? F.eks min samboer eller hans kausjonist på hans lån? Uten å spørre meg først om det er ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bankene har i praksis ikke lov å bekrefte om du er kunde i deres bank uten at det foreligger fullmakt fra deg eller om det er en rettslig fullmakt. 

Skrevet

Tror ikke de har lov til si noe, nei. Men vil uansett anbefale deg å være åpen med samboeren din angående økonomiske problemer.

Anonymkode: 7dbef...739

Skrevet

Nei, ansatte i banker har ikke en gang lov til å snakke med andre ansatte i banken om slike ting med mindre det er relevant. Det er altså f.eks. ikke lov å sitte å snakke om deg og ting som har med din økonomi å gjøre som "underholdning" i lunsjen.

Skrevet

Skulle min samboer ha holdt hemmelig for meg,betalingsanmerkninger og diverse angående dårlig økonomi, så hadde jeg satt stor pris på om jeg hadde fått vite det. Samme om informasjonen hadde kommet fra bankannsatt eller noen andre. 

Anonymkode: 96367...1d6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle min samboer ha holdt hemmelig for meg,betalingsanmerkninger og diverse angående dårlig økonomi, så hadde jeg satt stor pris på om jeg hadde fått vite det. Samme om informasjonen hadde kommet fra bankannsatt eller noen andre. 

Anonymkode: 96367...1d6

Den viktige forskjellen er at en bankansatt har taushetsplikt. Og en grunn til å faktisk gifte seg er at ektefeller har rett til innsyn i hverandres økonomi. Samboere har ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 

Min samboer vet om min økonomi, men han skal få lån i banken for å få vekk sin gjeld. Og min far ska stå kausjonist. Men han vet ikke at jeg også har, men vi har mer kontroll på mine og det er et lite beløp.  Og det har alttid vært snakk om at han skal ha lånet. Men nå begynner hun i banken at jeg også skal være medlåner for det er det vanligste. Men hun har ikke nevnt det før nå. Ikke at det er et problem men hvis det skulle skje noe i fremtiden mellom oss så er det bedre at det kun står på han. Å da "fant " hun ut at jeg også hadde bet.am til tross for han oppga det forlenge siden da han først møtte henne. Nå er jeg redd for at hun kan nevne det til kausjonisten(som helst ikke skal vite det, av personlige grunner).

men da håper jeg at hun har taushetsplikt og overholder denne.

Skrevet
10 timer siden, Leo skrev:

Den viktige forskjellen er at en bankansatt har taushetsplikt. Og en grunn til å faktisk gifte seg er at ektefeller har rett til innsyn i hverandres økonomi. Samboere har ikke det.

Ektefelle har rett på å vite summen på innskudd og gjeld, men absolutt  ingenting mer. Man har ikke totalt innsyn i hverandres økonomi fordi man er gift, heldigvis.  Ektefeller kan for øvrig ikke bare ringe inn å få denne informasjonen, banken vil måtte ha kopi av vigselattest eller lignende. 

Skrevet
Akkurat nå, Passion<3 skrev:

Takk for svar! 

Min samboer vet om min økonomi, men han skal få lån i banken for å få vekk sin gjeld. Og min far ska stå kausjonist. Men han vet ikke at jeg også har, men vi har mer kontroll på mine og det er et lite beløp.  Og det har alttid vært snakk om at han skal ha lånet. Men nå begynner hun i banken at jeg også skal være medlåner for det er det vanligste. Men hun har ikke nevnt det før nå. Ikke at det er et problem men hvis det skulle skje noe i fremtiden mellom oss så er det bedre at det kun står på han. Å da "fant " hun ut at jeg også hadde bet.am til tross for han oppga det forlenge siden da han først møtte henne. Nå er jeg redd for at hun kan nevne det til kausjonisten(som helst ikke skal vite det, av personlige grunner).

Hun vil ikke kunne gi denne informasjonen til kausjonist. Altså hun kan bryte taushetsplikten, men da kan hun også miste jobben, så betviler at hun gjør det. 

Skrevet
15 timer siden, Passion<3 skrev:

Noen som vet hvilke regler det er ang taushetsplikt for banken til andre? Kan de snakke/nevne min økonomi og betalingsanmerkinger til andre? F.eks min samboer eller hans kausjonist på hans lån? Uten å spørre meg først om det er ok?

22 minutter siden, Passion<3 skrev:

Takk for svar! 

Her er det mye som skurrer...

Ting skal skjules for din far som skal være kausjonist?

Du nevner at hvis det skulle skje noe i fremtiden, så er det bedre at lånet står på han (din samboer). Du er klar over hva det innebærer å være kausjonist, og at din far kan tape mye penger på dette?

Anonymkode: fcb4f...75f

• Liker 2
Skrevet

Dette høres fryktelig rotete ut. Hvorfor risikerer din fars økonomi for samboeren din?

Anonymkode: c1906...47c

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, Passion<3 skrev:

Takk for svar! 

Årsaken til dette, kan bl.a. være at hun (lånerådgiveren i banken) ønsker at viktige ting i forbindelse med lånet ikke skal skjules for din far (kausjonisten), og at det er riktigere at du er medansvarlig for lånet enn at du ikke er det ettersom det er din samboer som skal ha lånet og ettersom det å være kausjonist (som din far skal være) innebærer en stor risiko for tap.

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mye som skurrer...

Ting skal skjules for din far som skal være kausjonist?

Du nevner at hvis det skulle skje noe i fremtiden, så er det bedre at lånet står på han (din samboer). Du er klar over hva det innebærer å være kausjonist, og at din far kan tape mye penger på dette?

Som sakt det er personlige grunner til det. Men det er samboeren min sin økonomi vi skal rydde opp i. For min er så pass liten at det klarer vi å ordne opp i på et par lønninger. 

Det er ikke sånn at det skjer noe mellom oss i fremtiden, men vi fikk vite av andre at det var enklere om det var bare han som sto, i stedenfor at vi begge skulle stå og at det sa kunne bli klyss med delig og div. 

Og ja min far hadde jo aldri sakt ja, om han ikke ønsket å ta den risikoen? 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til dette, kan bl.a. være at hun (lånerådgiveren i banken) ønsker at viktige ting i forbindelse med lånet ikke skal skjules for din far (kausjonisten), og at det er riktigere at du er medansvarlig for lånet enn at du ikke er det ettersom det er din samboer som skal ha lånet og ettersom det å være kausjonist (som din far skal være) innebærer en stor risiko for tap.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres fryktelig rotete ut. Hvorfor risikerer din fars økonomi for samboeren din?

Anonymkode: c1906...47c

For han ønsker å hjelpe han med å rydde opp i gammel gjeld? 

Skrevet
7 minutter siden, Passion<3 skrev:

Som sakt det er personlige grunner til det. Men det er samboeren min sin økonomi vi skal rydde opp i. For min er så pass liten at det klarer vi å ordne opp i på et par lønninger. 

Det er ikke sånn at det skjer noe mellom oss i fremtiden, men vi fikk vite av andre at det var enklere om det var bare han som sto, i stedenfor at vi begge skulle stå og at det sa kunne bli klyss med delig og div. 

Hadde din far sagt ja til å være kausjonist for din samboer dersom din far hadde fått vite om din gjeld?

• Liker 3
Skrevet

Her var det mye grums, TS. Jeg håper for faren din sin del at dere ikke får lån.

Skrevet
11 minutter siden, Passion<3 skrev:

Han har ikke fått vite om viktige ting (din gjeld) som også er med på å utgjøre risiko. Han blir ført bak lyset, dersom slike viktige opplysninger ikke blir gitt til han.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort mot faren din å la han kausjonere uten å gi han alle relevante opplysninger. 

Skrevet

Jeg synes at det er både veldig synd og veldig rart hvis det er slik at lånerådgivere ikke er pliktige til å gi kausjonister slike relevante opplysninger før kausjonistene signerer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...