Gå til innhold

Flere som har opplevd at rettetanga har sluttet å fungere fordi den ikke har blitt rengjort? VIKTIG (vurderer å krangle med leverandøren)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ante ikke hvor jeg skulle legge dette her, så beklager om jeg er på feil sted.

Jeg har en ganske nøyaktig to år gammel HH Simonsen rettetang (som kostet ca. 1600 da den ble kjøpt) som plutselig sluttet å virke. Leverte den inn der den ble kjøpt (frisør). og fikk beskjed fra selger om at det var for mye "skit" på den og at dette var grunnen til å at det sluttet å virke. Innrømmer at jeg ikke er særlig god til å rengjøre rettetanga, men jeg kan ikke skjønne at den er så "tilgriset" som selger skal ha det til.

Selger mente også at en lapp på ledningen var fjernet og at den lappen alltid må sitte på for å unngå brudd i ledningen. Jeg kan ikke forstå at det er brudd i ledningen, og en slik lapp har jeg aldri hørt om. Har dere? 

Har også en 6-7 år gammel Remington rettetang som jeg kjøpte på Elkjøp til 500-600 kroner i sin tid. Denne er minst like mye brukt, er ikke rengjort og  

Anonymkode: 00408...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig??

Anonymkode: 0c3cf...1db

• Liker 1
Skrevet

Hør med forbrukerrådet/ombudet?

Anonymkode: 17ae2...4ba

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også en 6-7 år gammel Remington rettetang som jeg kjøpte på Elkjøp til 500-600 kroner i sin tid. Denne er minst like mye brukt, er ikke rengjort og  

Du vet at håret kan bli ødelagt av at du ikke renser rettetanga ofte nok?

Hvor ofte bør det gjøres? Står det noe om dette i bruksanvisningen?

Anonymkode: 17ae2...4ba

Skrevet (endret)

Dette syns jeg høres veldig rart ut. Jeg har selv eid mange rettetanger opp i gjennom årene i ulike prisklasser, og jeg har aldri rengjort noen av dem, og ingen har blitt ødelagt. Jeg anbefaler deg å sjekke ut forbrukerkjøpsloven kap. 4 om tingens egenskaper og mangler: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 og spesielt kap. 6 om forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

Først må jeg nevne at jeg er ingen ekspert på dette området i det hele tatt. Jeg har bare hatt rettslære i to år da jeg gikk på vgs og hadde eksamen i denne loven. Jeg kan prøve å hjelpe deg, se på dette:

"§ 15. Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"

I dette tilfellet svarer ikke rettetangen til det du har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Det er ikke normalt at en rettetang blir ødelagt på grunn av skitt, derfor skal man ikke kunne forvente at den skal bli ødelagt av det med mindre dette er opplyst om i bruksanvisningen eller av selgeren selv.

"§ 16. Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen."

a) forteller at rettetangen din har en mangel etter § 15.
b) forteller at dersom selgeren ikke har fortalt deg at rettetangen kan bli ødelagt av skitt (som er informasjon han eller hun burde kjenne til og noe du som forbruker burde regne med å få) har rettetangen en mangel.
c) forteller at dersom du ikke har mottatt nødvendige opplysninger med rettetangen om bruk og stell har rettetangen en mangel.

Du kan også lese mer om garantier i § 18 a. (jeg vet ikke hvilke garantier som evt. følger med denne rettetangen) Jeg kan anta at det foreligger en mangel ved rettetangen din, men jeg kan ikke si det sikkert. Du må nok sette deg inn i bruksanvisningen som fulgte med for å se om det står noe om rengjøring eller garantier. Dersom du kommer frem til at det er en mangel så kan du se på § 26.

"§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33."

Du kan sikkert henvise til de aktuelle kapitelene og paragrafene til selgeren. Dersom du trenger mer hjelp til å komme gjennom kan du sikkert få hjelp av forbrukerrådet. Beklager et innmari langt innlegg!

Endret av GlitterGlitter
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, GlitterGlitter skrev:

Dette syns jeg høres veldig rart ut. Jeg har selv eid mange rettetanger opp i gjennom årene i ulike prisklasser, og jeg har aldri rengjort noen av dem, og ingen har blitt ødelagt. Jeg anbefaler deg å sjekke ut forbrukerkjøpsloven kap. 4 om tingens egenskaper og mangler: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 og spesielt kap. 6 om forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

Først må jeg nevne at jeg er ingen ekspert på dette området i det hele tatt. Jeg har bare hatt rettslære i to år da jeg gikk på vgs og hadde eksamen i denne loven. Jeg kan prøve å hjelpe deg, se på dette:

"§ 15. Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.
Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"

I dette tilfellet svarer ikke rettetangen til det du har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Det er ikke normalt at en rettetang blir ødelagt på grunn av skitt, derfor skal man ikke kunne forvente at den skal bli ødelagt av det med mindre dette er opplyst om i bruksanvisningen eller av selgeren selv.

"§ 16. Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen."

a) forteller at rettetangen din har en mangel etter § 15.
b) forteller at dersom selgeren ikke har fortalt deg at rettetangen kan bli ødelagt av skitt (som er informasjon han eller hun burde kjenne til og noe du som forbruker burde regne med å få) har rettetangen en mangel.
c) forteller at dersom du ikke har mottatt nødvendige opplysninger med rettetangen om bruk og stell har rettetangen en mangel.

Du kan også lese mer om garantier i § 18 a. (jeg vet ikke hvilke garantier som evt. følger med denne rettetangen) Jeg kan anta at det foreligger en mangel ved rettetangen din, men jeg kan ikke si det sikkert. Du må nok sette deg inn i bruksanvisningen som fulgte med for å se om det står noe om rengjøring eller garantier. Dersom du kommer frem til at det er en mangel så kan du se på § 26.

"§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33."

Du kan sikkert henvise til de aktuelle kapitelene og paragrafene til selgeren. Dersom du trenger mer hjelp til å komme gjennom kan du sikkert få hjelp av forbrukerrådet. Beklager et innmari langt innlegg!

Hei! Tusen takk for utfyllende respons. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke nødvendigvis vasker rettetanga... Er selv jusstudent, så forbrukerkjøpsloven er i aller høyeste grad i bruk i denne saken. :) Måtte egentlig bare høre om det var jeg som var helt på jordet. Har rotet bort bruksanvisningen, men har sendt mail til HH Simonsen og bedt om en ny. Så får jeg håpe at det ikke står noe om rengjøring der - da er det jo en mangel. Tusen takk for innsatsen/hjelpen. 

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor ikke bare vaske rettetanga? Det tar deg ett minutt

Anonymkode: bb9bb...c86

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt rettetanga mi fra GHD i nesten 7 år nå, og jeg har rengjort den maks to ganger. Den er i like god form nå som da jeg kjøpte den, og den kosta rundt 2000 kr på den tida. 

Så dette høres merkelig ut, ja! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...