Gå til innhold

hindre katt i å klore på nye møbler og hoppe på kjøkkenbenken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte. Den gamle sofaen vår og spisestolene våres er så oppklorte at vi har "gitt opp" å redde dem. Men vi sier "nei" hver gang, og da slutter hun. Klorestativ har vi prøvd og vi har prøvd alaskens sprayer (hun elsker faktisk sitruslukt haha). Katten hopper opp på kjøkkenbenken når hun tror ingen ser på. Vi jager henne ned hver gang, men det er jo slik at får en katt en av hundre muligheter, er det verdt de 99 andre forsøkene. I det nye huset hadde det vært fint om den nye sofaen vi tenker å kjøpe kan vare en liten stund. Vi skal ikke kjøpe skinnsofa og heller ikke noe kjempedyregreier, men likevel... Det hadde også vært fint å hindre at katten noensinne hopper opp på kjøkkenbenken (det er åpen løsning), og jeg har et lite håp om at det går an i et nytt hus? 

Anonymkode: 0722b...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hindre pus i å noen ganger hoppe opp på kjøkkenbenken er vanskelig. Pus vet utmerket godt at regler ikke gjelder når ingen ser det :P Hun må jo dyttes ned i alle fall. Også kan dere late som dere ikke ser, for så å si nei når hun forbereder seg til å hoppe. Om hun da ikke hopper opp kan hun få ros og godbit. Er klorestativet et stativ eller bare en slik plate? Det som kan hjelpe når pus klorer er å rose når hun bruker klorestativet. Og flytte henne bort til det når hun bruker sofaen. Det fungerte på mine puser. 

Kan tagge @Minya som er flink med puser :) 

Anonymkode: 21708...d3c

Skrevet

Har du prøvd Get Off spray/gel? Folie på benken? Dobbeltsidig teip? Hos oss funket det å spraye Get Off på benken. De har ikke vært på benken siden. Hverken i den nye leiligheten eller i den gamle. Har du prøvd klorebrett i papp? Hva slags klorestativ har dere brukt? Vi hadde er svært ett med alskens mulige greier på, det klorte de aldri på. Har du prøvd catnip på klorestativet?

Skrevet

Det er stativ. Vi har prøvd som du foreslo. Det fungerer delvis etter at vi innførte godbiter når hun klorer på stativet. Hun klorer nå stort sett når ingen ser på, og når vi er langt unna. Takk for tips ts

Skrevet

Her hos oss er det spisestuestoene som har fått unngjelde, og vi klistret dobbeltsidig tape på dem, etter råd jeg fikk her inne. Vi lot tapen sitte i en måneds tid, og hun holdt seg borte, men dessverre var det på'n igjen få uker etter at vi fjernet tapen. Vi fikk også råd om å ha klorestativ i nærheten av stolene, men det funket ikke. Jeg tror det kommer veldig an på pusen sin personlighet, altså. Den ene pusen vår er egenrådig, veldig leken, og nokså bitchy. Hun benytter sjansen til å gjøre ulovligheter så fort hun får den. Ikke hører hun noe særlig etter, heller, så man må gjerne være høyrøstet, eller fare mot henne før hun gir seg.  Den andre pusen vår er sky og unnselig. Har hun fått et bestemt "nei" én gang, forsøker hun seg aldri igjen.

Anonymkode: 8b034...18c

Skrevet
30 minutter siden, Brimi skrev:

Har du prøvd Get Off spray/gel? Folie på benken? Dobbeltsidig teip? Hos oss funket det å spraye Get Off på benken. De har ikke vært på benken siden. Hverken i den nye leiligheten eller i den gamle. Har du prøvd klorebrett i papp? Hva slags klorestativ har dere brukt? Vi hadde er svært ett med alskens mulige greier på, det klorte de aldri på. Har du prøvd catnip på klorestativet?

Get off spray har ikke virket. Heller ikke klorebrett i papp. Har et enkelt stativ med grovt tau og en leke. Hun liker den, men hun liker sofaen også. hvordan virker folie? må det være på lenge? og vil hun muligens begynne på igjen når man tar det vekk? ts

Skrevet

Har du sprayet catnip på klorestativet? Det vil være mer tiltalende da :P

Anonymkode: c1a64...444

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Get off spray har ikke virket. Heller ikke klorebrett i papp. Har et enkelt stativ med grovt tau og en leke. Hun liker den, men hun liker sofaen også. hvordan virker folie? må det være på lenge? og vil hun muligens begynne på igjen når man tar det vekk? ts

Husker ikke helt hvordan det var, men tror det har noe med at de ikke liker lyden/følelsen når de går på den. Går ann å prøve både plastfolie og aluminiumsfolie. Det er godt mulig hun begynner igjen, men da tar man det på igjen. Konsekvent er ordet her. Hvis man holder på lenge nok så vil de slutte. Det jeg tenkte var lurt å ha på aluminiumsfolie på natta og bære de ned på dagtid. På stuebordet funket det å bære de ned(uten å si nei faktisk) og "pssh" de vekk. Jeg ville også prøvd å finne en lukt som katten ikke liker. Hvis katten fremdeles klorer på sofaen etter noen måneder så ville jeg sett på muligheten for å få montert et klorebrett på sofaen. Det ser nok ikke så veldig pent ut, men vil tro det ser bedre ut enn oppklort sofa :)

Endret av Brimi
Skrevet

Min ble så rasende over aluminiumsfolien at han spiste den, og det er ikke bra.Eneste som fungerer er å si "nei" løfte han opp, bære ut i gange og stenge døra. Nå mistenker jeg at han klorer på sofaen for å få oppmerksomhet, for han klorer stort sett bare på hvis jeg ikke gidder å hjelpe /mate /leke med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...