Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om studentbolig på Kringsjå. Umøblert og eget bad. Hørt myeeee negativt om denne studentbyen, 'en de fleste baserer kritikken på gammelt nytt. 

Noen her med erfaringer? Som kanskje bor der nå?

Anonymkode: 50fdf...a0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde at det var fin studentby. Jeg har ikke bodd der så jeg skal være forsiktig å svare. 

• Liker 2
Skrevet

Hørt at det er veldig slitt og sånt. Jeg fikk tilbud om en hybel med bad der prisen lå på 3800-4800, men jeg fikk ikke vite hvilken jeg får (billigste eller dyreste) før jeg flytter inn. Og de dyreste skal visst være litt nyere. 

Ts

Skrevet

Studentby er studentby, det er ikke noe mer negativ der enn andre steder. Noen steder fester de en del, andre steder er helt annerledes. Student kan jo være så mangt. Noen tar jo studiene sine veldig seriøst (noe man skal gjøre) i mens andre liker å være sjefe i øl-baren på Blinderen. Folk er forskjellige.

Hvis du trenger mye ro og sånt ville jeg heller søkt å bo i et kollektiv hvor du visste at andre delte interesser og var mer like deg. Bare et forslag altså. :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hørt at det er veldig slitt og sånt. Jeg fikk tilbud om en hybel med bad der prisen lå på 3800-4800, men jeg fikk ikke vite hvilken jeg får (billigste eller dyreste) før jeg flytter inn. Og de dyreste skal visst være litt nyere. 

Ts

Da er du heldig som i det hele tatt har fått noen hybel der, for det var visst ikke så lett hørte jeg.

Anonymkode: 3d453...431

Skrevet

Takk for svar. Men dytter. INGEN som kjenner til Kringsjå her?

Skrevet

Har en venninne som bor der. Hun trives godt. Jeg har vært der flere ganger, synes det er ålreit der. Hun har også rom med egen bad, badet er nytt og fresht.

Anonymkode: e974e...69a

Skrevet

Kringsjå ligger jo veldig flott plassert da, Oslo vest og nær naturen! Jeg hadde det fantastisk når jeg bodde på studenthybel i Oslo for 12 år siden (Aker studentboliger, deretter Pilestredet) og anbefaler studentby på det sterkeste. Det føles trygt fordi man bor flere sammen, man kan lære hverandre å vaske klær og lage mat, kanskje er det folk som skal gå samme studie som deg osv. Det er ikke tre roms luksus på Majorstua men seriøst, man er bra bortskjemt om man forventer luksusstandard når man flytter rett hjemmefra uten særlig inntekt. Jeg delte kjøkken med 17 og bad med 8 på Aker og det var bare hyggelig (vi var 18 hybler per etasje). Det føles trygt å bo mange sammen når man flytter hjemmefra, jeg håper at mine egne barn får muligheten til å bo på studentbolig. Det er et flott studentmiljø man havner i. Det var flere i etasjen som var mer interessert i å feste enn å lese, men det var ikke noe jeg plagdes av. Etasjefestene var det ikke så veldig mange av, og de som drikker og fester drar som regel på ei studentkro eller sitter på en av hyblene.

Anonymkode: 60e8c...e60

• Liker 1
Skrevet

Mye mer nytt der nå enn for noen år siden. Stor andel utenlandske beboere og mange av de som holder seg for seg selv, så sjansen er tilstede for ikke å få det så sosialt som man kanskje vil (snakker av erfaring). Beliggenheten er flott hvis du er glad i tur, trening og bading. Litt kjip hvis du er glad i byliv og festing.

Anonymkode: 60ca8...44c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye mer nytt der nå enn for noen år siden. Stor andel utenlandske beboere og mange av de som holder seg for seg selv, så sjansen er tilstede for ikke å få det så sosialt som man kanskje vil (snakker av erfaring). Beliggenheten er flott hvis du er glad i tur, trening og bading. Litt kjip hvis du er glad i byliv og festing.

Anonymkode: 60ca8...44c

T-banen stopper da rett ved studentbyen. Men sikkert tusenvis av andre i kø som ønsker studentbolig, så om man må ha det stort, nyoppusset og midt i byens hete kjerne straks man flytter hjemmefra så...

Anonymkode: 60e8c...e60

Skrevet

Jeg bodde der for 4-5 år siden, det vil si jeg bodde i Fjellbirkeland studentby, som ligger på samme område. Delte kjøkken og bad med en annen. Det var utrolig slitt og stygt, gamle møbler i rødt og tre, stort svimerke på gulvet under ovnen... 

Har besøkt noen som bor i parbolig i blokken nærmest t-banen på Kringsjå, og der var standarden grei. Så jeg tror det varierer.

Angående beliggenheten er den ganske grei hvis man går på Blindern, men det er jo selvfølgelig et stykke unna sentrum. 

Anonymkode: 93745...2ca

Skrevet

Kringsjå hadde et elendig rykte da jeg var student, for 15-20 år siden. Men det har skjedd veldig mye der. Oppussing, nybygg og generell "rydding" (det var bl.a. mye stoff i omløp der), så jeg hadde ikke nølt med å flytte dit. 

Anonymkode: 227e4...443

Skrevet

Jeg bor der nå og trives veldig godt. Men jeg bor i leilighet da, vet ingenting om hyblene. Har ei venninne som også bor her, hun bor i hybel og er fornøyd. Hun har også fått mange venner her, så jeg vet ikke helt om jeg tror på ryktene om at det er usosialt her. 

Anonymkode: be7d9...f48

Skrevet

Er noen som vet om de hyblene med eget kjøkken og bad ligger i den høyblokken? Har fått tilbud om dette, men jeg har så heisskrekk så tror ikke jeg klarer å bo i type 12 etasje liksom. 

Anonymkode: 1b13d...12f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er noen som vet om de hyblene med eget kjøkken og bad ligger i den høyblokken? Har fått tilbud om dette, men jeg har så heisskrekk så tror ikke jeg klarer å bo i type 12 etasje liksom. 

Kan du ikke bare ringe SiO

Anonymkode: a4877...a84

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare ringe SiO

Anonymkode: a4877...a84

Jo, har tenkt til å gjøre det i morgen. Men hadde jo vært fint om noen her også hadde noen meninger om det sant? 

Skrevet

Jeg bodde selv på Kringsjå frem til i år. Var veldig fornøyd, selv om det var et stykke unna sentrum. Veldig deilig at man har mye fred og ro, og hyblene er faktisk ikke så verst. Jeg bodde selv i de eldste blokkene, 8; det var ikke noe problem.

Anonymkode: d5c79...f82

Skrevet

Jeg har bodd på Kringsjå i mange år, så jeg kan svare på spørsmålet ditt.

Hvis hybelen du har fått er umøblert hybel i kvartett er alt bare fryd og gammen. Det er de nyeste hyblene som ligger rett ved t-banen. De er ikke slitte, det er god størrelse på kjøkkenet, man deler kjøkken med tre personer (flest nordmenn, hvis du skulle bry deg om sånt), og man har egne, helt kurante, bad.

Hyblene lenger bak, der du deler kjøkken med 6 personer eller noe sånt, er helt grusomme. De har institusjonsgule vegger og er nedslitte og ekle.

Dette sier jeg ikke for å virke dømmende, men det var sånn jeg selv fikk det forklart av de som jobbet på servicesenteret som lå plassert på Kringsjå før: De nyeste hyblene er litt dyrere, og derfor er det nesten bare noedmenn (eller folk fra tilsvarende rike land, les: australiere, briter o.l.) som ønsker å bo der. Når innvandrere fra dårligere kår får tildelt de hyblene søker de om overflytting til de eldre, nedslitte fordi de er billigere. Nordmenn gjør det motsatte; de søker seg opp når de får tildelt de dårlige. Altså er bytteprossessen grei, og man får det stort sett som man vil, med det resultat at "ghettoen" det har vært snakk om på Kringsjå kun befinner seg i de bakre blokkene.

Jeg bodde der i fem år, og jeg hadde det kjempehyggelig. Jeg har også hatt flere venner som har bodd i de nye hyblene, og de har stortrivdes. 

Anonymkode: 363f7...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...