Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det er krav til innhold og timeantall til førskolen? I vår barnehage gjør de mye gøy for førskolebarna, men jeg kan ikke helt se at aktivitetene forbereder barna til overgangen til skole, mer selvstendighet osv. I tillegg er det få timer, kun 2 timer per uke i 10 uker i høst (hvorav noen ble avlyst). Derfor jeg lurer.

Skrevet

Det finnes ikke noe krav til antall timer, men plan for overgang barnehage skole skal være nedfelt i barnehagens årsplan. 

Skrevet

Her er det heller ikke førskole så mange timer. Det er hver mandag fra 10 til 12, men det varer hele det siste året i barnehagen da. De gjør mye forskjellig, lærer blyantgrep, leser litt mer avanserte bøker samt fortsettelsesbøker, får ark med forskjellige oppgaver osv. Skolen har forøvrig sagt at det er viktigere at barna kan kle på seg selv, klare seg selv på do og andre praktiske ting enn at de kan skrive eller lese.

Skrevet

I vår barnehage har de to timer hver uke til førskoleaktivitet, der de jobber med førskole"tema", der de bruker en bok der de lærer om begreper, litt bokstav og tallforståelse o.l

Selvstendighet er det stort fokus på for alle aldre, og ikke bare førskolebarna. Innimellom syns jeg de nesten stiller for store krav til selvstendighet(typ vurdere vær og temperatur før de kler på seg, uten innblanding av voksne). Og samme hvor mye selvstendighet de øver på så er det så som så hva de tar med seg til skolen ser jeg, tar noen mnd i første klasse før de har det inne.

Anonymkode: 82762...d1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...