Gå til innhold

Jeg er lei av kodebrikker og betaling på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først fødsels- og personnummer, så kodebrikke og passord.. tre forbaskede steg for å betale. I butikken taster du en kode, ferdig med det. Men jeg orker ikke stress, sliter med angst, så er lett for meg å handle på nett. Noe idiotisk jeg har gjort en stund er å ta "alt" på faktura. Jeg betaler jo fakturaene, men det hoper seg opp og jeg mister oversikten. Har derfor bestemt meg for å betale på forhånd, men er så slitsomt med de tre stegene, og å leite frem kodebrikka (ok, det er 2 meter å gå, men likevel ;) ) hver gang. 

Finnes det alternativer? Har ikke prøvd bankID på mobil, er det lettere? 

Anonymkode: 744b4...6e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke kodebrikka ligge ved pc-en? Ha visanummeret lagret på en notis på pcn

Anonymkode: d0904...082

Skrevet

Bank id på telefonen koster for hver kode du henter. 

Få fakturaene dine på avtale eller efaktura rett i nettbanken så går det hele automatisk.

Anonymkode: 1eaf4...e9f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke kodebrikka ligge ved pc-en? Ha visanummeret lagret på en notis på pcn

Anonymkode: d0904...082

Det er en bærbar pc jeg tar med meg rundt omkring, dessuten synes jeg den lille saken av en kodebrikke gjerne forsvinner av seg selv, så legger den på plassen sin i hylla. Men takk for råd.. kunne sikkert klistra en lapp med bankkortnummer på pc'en. 

Skrevet

Eh, kortnummer mener jeg.. 

Skrevet

BankID er mye enklere. Bestill i dag! :) Bruker nesten aldri kodebrikke lenger. 

Anonymkode: e79c1...74a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker jo BankID - med kodebrikke.. hva mener du? Mobil? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få fakturaene dine på avtale eller efaktura rett i nettbanken så går det hele automatisk.

Koster det? Æsj.. det gidder jeg ikke.. Hva tenker du på? Klarna er det jeg bruker mest, aner ikke hvordan jeg får det på avtale, men jeg liker å betale hver enkelt ting for seg. Bruker gjerne paypal, men kun et fåtall av norske nettbutikker jeg handler i tilbyd paypal som betalingsmetode. Er visst klarna eller collector som er det store, hva angår nettbetaling.. bortsett fra de 3 stegene, da.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker jo BankID - med kodebrikke.. hva mener du? Mobil? 

Ja, på mobil. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først fødsels- og personnummer, så kodebrikke og passord.. tre forbaskede steg for å betale. I butikken taster du en kode, ferdig med det. Men jeg orker ikke stress, sliter med angst, så er lett for meg å handle på nett. Noe idiotisk jeg har gjort en stund er å ta "alt" på faktura. Jeg betaler jo fakturaene, men det hoper seg opp og jeg mister oversikten. Har derfor bestemt meg for å betale på forhånd, men er så slitsomt med de tre stegene, og å leite frem kodebrikka (ok, det er 2 meter å gå, men likevel ;) ) hver gang. 

Finnes det alternativer? Har ikke prøvd bankID på mobil, er det lettere? 

BankID på mobil anbefales! 

Skrevet

Bestill bankid på mobil, det kan du sannsynligvis gjøre i nettbanken. Har hatt bankid på mobil siden våren 2011 og kunne ikke tenkt meg noe annet. Kortnummer og cvc har jeg pugget utenat. Det finnes ikke noe mer lettvindt. Det koster ikke mye å bruke det heller.

Anonymkode: 55c76...5c4

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker fødselsnr, kode og passord på bankid også. Hver gang

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle mobilabonnement tar gebyr for bankID på mobil. Talkmore for eksempel, der er det gratis.

Anonymkode: 58e86...9e7

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koster det? Æsj.. det gidder jeg ikke.. Hva tenker du på? Klarna er det jeg bruker mest, aner ikke hvordan jeg får det på avtale, men jeg liker å betale hver enkelt ting for seg. Bruker gjerne paypal, men kun et fåtall av norske nettbutikker jeg handler i tilbyd paypal som betalingsmetode. Er visst klarna eller collector som er det store, hva angår nettbetaling.. bortsett fra de 3 stegene, da.

Klarna tilbyr verken efaktura eller avtalegiro. Det er fordi forretningsstrategien til slike selskaper er at kundene ikke skal betale i tide slik at de kan legge på gebyrer. Jeg bruker Bank-ID med brikke og en addon i Firefox som gjør at jeg kan høyre-klikke i skjemaer og lime inn en tekst jeg har lagt inn på forhånd. Jeg har lagret personnummeret der, så jeg trenger bare å skrive engangskode og passord når jeg skal logge inn. Add-onen heter "Paste Email (Original)".

Anonymkode: 9457f...ce9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sparebank sør og her m jeg logge inn slik som du gjør, men må taste inn passordet og ny kode fra kodebrikken når jeg skal betale regning. Irriterende :dry:

Anonymkode: a2089...521

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle mobilabonnement tar gebyr for bankID på mobil. Talkmore for eksempel, der er det gratis.

Anonymkode: 58e86...9e7

Jeg har telia? 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har telia? 

https://telia.no/kundeservice/bankid/faq

Hva koster det med BankID på mobil?

• Bruk av BankID på mobil i Norge koster kr 0,-
  • I utlandet blir du belastet for de SMS'ene (som oftest 2-3 stk) telefonen sender til BankID-systemet.
  • Kunder som fikk SIM-kort før november 2013 må ha nytt SIM-kort. Dette koster kr 99 via Min Side eller kr 199 i en av våre butikker.

Anonymkode: e1361...63e

Skrevet

Litt av et problem :fnise: Fiks deg bankID på mobil, så slipper du å finne fram kodebrikken og skrive inn personlig passord ihvertfall. Du må likevel inn med mobilnummer, fødselsdato og koden til bankID på mobil. 

Og så kan du jo betale med Vipps der det tilbys :) Enda mindre å skrive inn. 

Anonymkode: b21ba...4a7

Skrevet (endret)

.

Endret av asterix
Skrevet

Ja, dette  er vel hva  man kaller i-landsproblem.

Men slutt å kjøpe ting på klarna osv, må da være lettere å huske kortinformasjon enn å betale mye fakturaer hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...