totes_mc Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Jeg drar til Barcelona for første gang i januar, og prøver å planlegge litt av hva jeg vil gjøre/se. Jeg vil veldig gjerne ha tips av dere som har vært der før for å unngå eventuelle turistfeller og kanskje gjøre noe som jeg ikke "kommer på" av meg selv? Jeg er glad i museer/arkitektur/historie (og sliter litt med å navigere blant alt), og kunne også tenkt meg på en konsert eller forestilling av noe slag. Tar imot alt med takk!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 Det letteste er å sjekke https://www.tripadvisor.com/Attractions-g187497-Activities-Barcelona_Catalonia.html Av det som er litt langt nede vil jeg anbefale en tur til toppen av Montjuic, det er en festning på toppen og ganske god utsikt. Ca halvveis oppe ligger Museu Nacional d'Art de Catalunya som har veldig mye kristen middelalderkunst, men også diverse annet. Det er også noen rester av den gamle romerske muren her og der i sentrum, som du kan ta som en tur. Det er ikke så langt. http://www.barcelonas.com/roman-walls-of-barcelona.html Vær obs på at mange av de mindre museene bare har beskrivelser på katalansk og spansk. Anonymkode: b3d80...d03
Whoops Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Jeg anbefaler deg å kjøpe et 2-dagerskort på sightseeing-bussen. Det er flere ruter (3 om jeg husker rett) og du den kjører forbi de aller fleste sentrale severdighetene. Du kan hoppe av og på som du vil. Og det er selvølgelig en tursitfelle, men du får unna slike ting du bør se, bare for å ha sett dem på relativt kort tid. Nå er det jo ikke spesielt varmt på den tiden av året, og bussen er åpen (om de ikke endrer det om vinteren), så ta med en varm jakke. Det er også mulig å sitte nede/inne, men der ser man ikke så mye.
Gjest Overrasket Skrevet 1. desember 2016 #4 Skrevet 1. desember 2016 Barcelona er superflott, men været i januar kan være litt dårlig. Før du drar kan du lese Vindens skygge eller Havets katedral. Begge er romaner som bruker Barcelona som et perfekt bakteppet for handlingen i boken. Jeg har to favorittnabolag: Det ene ligger ganske sentralt til rett rundt Santa Maria del Mar (katedralen fra Havets katedral over). Dette er byens flotteste katedral synes jeg, jeg blir aldri lei den! Arkitekturen, historien og det storslagne alterområdet er virkelig bedunringsverdig. Det andre nabolaget heter Gràcia og er en separat landsby som har vokst sammen med Barcelona. Jeg tilbragte en måned der da jeg fartet rundt i vingårdene i Catalonia. Når det gjelder mat synes jeg det er vanskelig å spise overraskende dyrt eller dårlig. Det er bare å hoppe i det og prøve deg frem. Som et utgangspunkt for uformell tapas kan du se etter Euskal Etxea eller Sagardi. Bestill en drink, samle sammen tapas på en tallerken, og betal til slutt. Det er typisk en euro eller to pr. matbit. El Xampanyet er også helt utmerket, men her må du være forberedt på høy stemning, mye folk, og gjerne bruke så mye (eller lite) spansk som du klarer. Gå i det minste innom for et glass med bobler! Pastisseria La Colmena er et flott sted for å kjøpe med seg kaker og søtsaker. Et steinkast unna ligger kaffebaren Tostaderos Bon Mercat. Ellers er det et kaffehus fra Barcelona som jeg mener lager verdens.beste.kaffe. De heter Saula. De har ikke selv en kaffebar (tror jeg?), men leverer kaffe til barer, restauranter og supermarkeder. Hvis du ser en kaffebar som bruker kaffe med den store, ovale knallgule logoen er det bare å slå lå seg ned. Mercat Santa Catarina er et lokalt matmarked. Der finner du ost, spekemat, fisk, grønnsaker og en lokal kaffebar med helt perfekt kaffe (igjen, Saula ...). Markedet er helt ypperlig hvis du har en lelighet, og prisene er langt vennligere enn i det berømte markedet ved Las Ramblas. Gran Teatre del Liceu er vel et kjekt sted for opera og klassiske forestillinger. De har Werther på programmet i januar (opera av en fransk komponist, basert på en bok av Göethe), så personlig hadde jeg ikke nølt med å gå. Jeg er ikke spesielt glad i Gaudi, så jeg tror andre enn meg er bedre til å anbefale Gaudi-ting. Jeg synes faktisk Picasso-museet er verdt et besøk (tror det er gratis på søndager eller noe slikt). Noen av de seneste verkene hans er veldig utfordrende for sjelen, men det er en opplevelse å se hvor flink han var som gutt, helt i starten av karrieren.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #5 Skrevet 1. desember 2016 En "turistfelle" er nok Sagrada familia, men er verdt et besøk. Vakreste katolske kirke jeg noen gang har besøkt. Ellers er "Barcelona by night" - en av hop on/off bussen verdt det-magisk å få med seg! Inkluderer også besøk til Font Magica-vann,lys og musikk show.. ( turister der og, men det er en veldig fin opplevelse. ) Mange museum i Barcelona, spesielt Picasso-sjekk Trip advisor-er sikker på det finnes rabattkort skal du besøke en del. Eller er Park Guell veldig fin:) Anonymkode: 710df...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå