Gå til innhold

Reise med katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise hjem til familien min til jul, og må selvfølgelig ta med katten min. Som nå singel uten bil er tog eneste mulighet. Pus er godt vant med å reise i bil og er ikke redd mennesker. Problemet er at hun blir så redd og stresset hvis hun ser en hund at hun får epilepsianfall, med fryktelige krampeanfall, bevisstløshet, tissing/bæsjing og desorientering i timer etterpå. Dette har skjedd tre ganger i det 12 år lange livet hennes, blant annet hos veterinærbesøk..

Sjansen for at det også er en hund i samme vogn er jo absolutt til stede, så hva gjør jeg? Noen kreative tips jeg ikke har tenkt på? Det er snakk om tre timer med tog. Har grudd meg i én måned for å reise allerede, og det er ingen her jeg bor som kan passe henne i jula. :(

Anonymkode: f4cb3...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha katten i et bur med godt med god bunn i tilfelle katten må tisse eller noe. Ha buret på fanget. I tilleg bør du kontakte NSB så du er sikker på at du får billett og plass til begge to. Billetter begynner å haste.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal reise hjem til familien min til jul, og må selvfølgelig ta med katten min. Som nå singel uten bil er tog eneste mulighet. Pus er godt vant med å reise i bil og er ikke redd mennesker. Problemet er at hun blir så redd og stresset hvis hun ser en hund at hun får epilepsianfall, med fryktelige krampeanfall, bevisstløshet, tissing/bæsjing og desorientering i timer etterpå. Dette har skjedd tre ganger i det 12 år lange livet hennes, blant annet hos veterinærbesøk..

Sjansen for at det også er en hund i samme vogn er jo absolutt til stede, så hva gjør jeg? Noen kreative tips jeg ikke har tenkt på? Det er snakk om tre timer med tog. Har grudd meg i én måned for å reise allerede, og det er ingen her jeg bor som kan passe henne i jula. :(

Er det et tog du må bestille plassbilett på?Hvis ikke kan du jo sette det hvor som helst på toget(minus stillevogna) har reist med min pus flere ganger og så lenge det ikke er tog hvor man må resevre seteplass har jeg fått beskjed om å sette meg der det er ledig.Så hvis du da finner et plass med kun to seter og setter pus på det innerste sete burde du være safe. Jeg har alltid pus i ste ved siden av meg,og har aldri måtte betale ekstra.

Anonymkode: a9266...6e0

Skrevet

Må man ikke ha dyr i egen vogn? Jeg tror jeg ville dekket til utsikten for katten frem til du er vel installert i setet. Og naturligvis ikke gå så nært innpå hunder at de kan luktes eller høres.

Skrevet

Pleier du ha med et pledd du kan dekke buret med dersom en hund kommer inn på toget? Det vil jo ikke maskere lukt eller lyd særlig godt, men kan kanskje skjerme noe dersom dere må flytte dere, eller en hund passerer dere? Nå er jeg mer vant til hunder, men hvis dette var en hund ville jeg også hatt klar godbiter som kunne distrahere fra hunder på avstand (lite sannsynlig at slikt hjelper ved veldig stressende situasjoner, men det kan være nyttig når de er under terskelen).

Du kan sikkert høre med konduktør før du går på toget hvor/om det er noen hunder på toget, og høre om de kan være behjelpelige med å forhindre at folk med hund kommer på samme vogn eller for nærme dere (eller eventuelt bare varsler deg dersom de ser hunder på toget). 

Du har sikkert tenkt på dette selv, men hvis du kan velge sete eller reservere på forhånd er det sikkert lurt å ikke sitte rett ved utgangen - da får du jo lite tid til å forberede dere dersom en hund kommer på. 

Har du hørt med veterinær om det finnes noe beroligende middel som kan hjelpe katten din bli mindre stresset ved et eventuelt møte med hund? Selv om dyr tåler å reise så er det jo gjerne stressende nok i seg selv å være i bur i bråkete, ukjente omgivelser.

Skrevet
3 timer siden, Kontormus skrev:

Må man ikke ha dyr i egen vogn? Jeg tror jeg ville dekket til utsikten for katten frem til du er vel installert i setet. Og naturligvis ikke gå så nært innpå hunder at de kan luktes eller høres.

Det var det jeg trodde også når jeg skulle ta første tur med min pus,så gikk å spurte kondoktøren hvor den vogna var.Fikk da beskjed om at kunne sette meg hvor som helst,men ikke i stillevogna. Det gjelder da tog hvor man ikke må kjøpe seteplassering.

Anonymkode: a9266...6e0

Skrevet

Tusen takk for tips alle! Det hjalp masse! :dagens-rose:

Da:

- tar jeg et lokaltog uten forhåndsbestemte sitteplasser, tror det er best så kan jeg unngå hunder (og andre katter) hvis det skulle være noen.

- dekker til buret før og når vi går inn slik at hun ikke ser noe. Hun er døv så kan heldigvis ikke høre hunder.

- legger plast i bunnen av buret i tilfelle hun skulle tisse

- tar med godbiter for distraksjon

- hører med fastlegen hennes om det finnes ufarlige beroligende som kanskje kan være til hjelp, men vil helst unngå det

- satser på at det går bra og at hun ikke blir så stresset av å bli båret rundt i bur. Har reist på fullstappet buss én gang (i et kvarter) og det gikk faktisk bra det. Skal venne henne til buret god tid i forveien, hun skal føle seg trygg der

Dette er litt skummelt, men tror det går greit! :)

Skrevet

Jeg må ærlig si at jeg finner det spesielt og ikke betale noen for å ta vare på katten så den ikke trenger å risikere å rett og slett dø av sjokk. 

Anonymkode: 3af1c...132

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ærlig si at jeg finner det spesielt og ikke betale noen for å ta vare på katten så den ikke trenger å risikere å rett og slett dø av sjokk. 

Anonymkode: 3af1c...132

Hun skal vel være borte i hele juleferien, dvs 1-2 uker. Veldig lenge for en kosen, sosial katt å bare få tilsyn 1 -2 ganger om dagen. Hadde også tatt med mine katter, spesielt med tanke på nyttårsaften (selv om pus ikke hører rakettene).

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Tvist skrev:

Hun skal vel være borte i hele juleferien, dvs 1-2 uker. Veldig lenge for en kosen, sosial katt å bare få tilsyn 1 -2 ganger om dagen. Hadde også tatt med mine katter, spesielt med tanke på nyttårsaften (selv om pus ikke hører rakettene).

Ja, det er slik jeg tenker også. Jeg skal være borte i 2,5 uker. Hun har dessuten vært hjemme hos foreldrene mine utallige ganger gjennom årene, så hun kjenner både dem og huset veldig godt. :) Men da har vi reist med bil. Det blir verre for henne om hun skal bli plassert hos fremmede, hun har også noe separasjonsangst og er litt avhengig av meg. Vi må bare komme oss gjennom togturen.

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Snåle greier. Jeg opprettet en slik tråd for noen år tilbake (finner den ikke lengre), der jeg spurte om omtrent det samme. Tråden ble jo helt bombartert av folk som påsto at jeg var dyreplager. Men det ble altså ikke denne tråden. Har folk ombestemt seg? Kanskje innsett at det er like mye dyreplageri å la katten være hjemme alene i to uker med bare tilsyn et par ganger om dagen? Og at ikke alle har råd til flerfoldige tusen på kattepensjonat, fordi pengene må gå til eventuelle veterinærutgifter? I følge mange forumbrukere (da jeg la ut mitt innlegg iallefall), bør man ha en hel formue til disposisjon om man velger å ta til seg en hjemløs katt... Gjerne millionær... Hadde den logikken eksistert så hadde ikke folk tatt vare på de hjemløse kattene i det hele tatt. For en bløff. Skal en ha katt må en jaggu meg ha troa på at egne valg og overveielser er riktige, for å ikke bli kalt dyreplager. Lol

Anonymkode: 46b86...aec

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Tråden ble jo helt bombartert av folk som påsto at jeg var dyreplager.

Fordi det er slitsomt å argumentere mot de som hardnakket påstår at ALT er dyreplageri, aller helst skal alle bo på en øde øye hvor dyrene får leve som ville, men også med et slott/rik eier og dyrlege tilgjengelig etter behov :fnise: Det er synd at det er slik på KG at folk blir slaktet om de spør om råd, alt blir tolket i verste mening.

Anonymkode: fe99e...235

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2017 den 5.13, AnonymBruker skrev:

Fordi det er slitsomt å argumentere mot de som hardnakket påstår at ALT er dyreplageri, aller helst skal alle bo på en øde øye hvor dyrene får leve som ville, men også med et slott/rik eier og dyrlege tilgjengelig etter behov :fnise: Det er synd at det er slik på KG at folk blir slaktet om de spør om råd, alt blir tolket i verste mening.

Anonymkode: fe99e...235

Ja, nettopp. Fant forresten igjen tråden jeg opprettet for en tid tilbake, denne: http://forum.kvinneguiden.no/topic/916260-katt-på-lang-busstur-trenger-tips-takknemlig-for-hjelp/

Jeg har gått imot alle de "rådene" folk har kommet med der og tatt med katten på tur, og herlighet, den har virkelig ikke lidd noen nød! Katten min er verdens gladeste og mest kosete katt både før og etter turen, og underveis er han helt rolig, og verken tisser, bæsjer eller kaster opp. De gangene jeg har reist fra han en uke når jeg skal besøke familie derimot, da! Da har han vært nærmere aggressiv når jeg kom tilbake, SELV OM han hadde tilsyn 2-3 ganger daglig av ei snill nabodame. Så folk skal bare passe seg for å gi råd når de ikke kjenner til det enkelte dyret selv, og tydeligvis er det sjelden vits i å be om råd når det bare blir sånn. 

Anonymkode: 46b86...aec

• Liker 1
Skrevet
På 2.12.2016 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips alle! Det hjalp masse! :dagens-rose:

Da:

- tar jeg et lokaltog uten forhåndsbestemte sitteplasser, tror det er best så kan jeg unngå hunder (og andre katter) hvis det skulle være noen.

- dekker til buret før og når vi går inn slik at hun ikke ser noe. Hun er døv så kan heldigvis ikke høre hunder.

- legger plast i bunnen av buret i tilfelle hun skulle tisse

- tar med godbiter for distraksjon

- hører med fastlegen hennes om det finnes ufarlige beroligende som kanskje kan være til hjelp, men vil helst unngå det

- satser på at det går bra og at hun ikke blir så stresset av å bli båret rundt i bur. Har reist på fullstappet buss én gang (i et kvarter) og det gikk faktisk bra det. Skal venne henne til buret god tid i forveien, hun skal føle seg trygg der

Dette er litt skummelt, men tror det går greit! :)

Fastlegen? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...