gretchenlowell Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Hei, er det noen her som er utdannet barnevernspedagog? Jeg vurderer sterkt å starte utdannelsen i 2018 men er usikker på hvor vidt det et jobber å finne og hvor tungt studiet er.. noen som kan gi meg noen svar? 😊
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 Hvis jeg var deg ville jeg heller valgt å bli sosionom enn barnevernspsdagog. Da har du mye lettere for å få jobb og eventuelt ta videreutdannelser. Er småbarnsmor og jobbet et par år i BV, men måtte slutte på grunn av alt for stort arbeidspress, lange dager og jobbing i helger. Hadde jeg ikke hatt familie så hadde dette gått, men fikk jeg ikke kabalen til å gå opp. Har også familie som stiller opp som barnevakt, men når det innimellom blir hver dag i en uke at jeg må kontakte besteforeldre for henting i barnehage og SFO, så skjønte jeg at det ikke nyttet å fortsette i jobben. (Mannen jobber utenbys og kommer for sent hjem til henting) Flere helger måtte jeg dra til kontoret for å få unna papirarbeidet, mye som skal skrives etter møter. Er du en av de som er skikkelig pliktoppfyllende i jobben, så klarer du heller ikke bare å reise hjem når du egentlig skal. Jeg klarte ikke å avkorte hjemmemøtene fordi klokka var blitt hjemreisetid. Det er et sinnsykt press på BV om dagen, noe du kanskje har fått med deg i aviser og nyheter. Jobben i seg selv er veldig intr, men slitsom. Du må basere på at det blir en del reising for å besøke barn i institusjoner eller fosterhjem. Samme med mødre med småbarn i institusjon. Kunne sikkert skrevet mye mer, men dette får holde. Jeg elsket jobben, men tidklemma tok knekken på meg. Mine barn var viktigere for meg enn andres barn. Ikke så lett å videreutdanne meg heller. Som sosionom hadde jeg hatt flere muligheter. Jobber nå i barnehage. Lykke til meg valg av yrke. Anonymkode: 700a6...e41 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Jeg er også utdannet barnevernpedagog og kjenner meg ikke igjen i det svaret du har fått. En bv pedagog kan ta de samme videreutdanningene som en sosionom. Selv har jeg videreutdanning i familieterapi og jobber som familieterapeut. Det er et stort spenn av videreutdanninger og velge mellom. En bv pedagog kan jobbe i kommunal barneverntjeneste, som er tøft. Det er høyt arbeidspress, mange og tunge saker og for lite folk. Ofte er det også stor gjennomtrekk. Men det er jo ingen som sier at du må jobbe der! Bv pedagoger kan jobbe innen rusomsorgen, enten som ruskonsulent eller på institusjoner/ kollektiv. Bup, NAV, det statlige barnevernet (Bufetat), barnehage, psykiatri, avlastningsbolig, rådgivere/senior rådgiver i stat og kommune. Selv har jeg jobbet med voksne rusmisbrukere, ungdom på institusjon, rådgiver i Bufetat, saksbehandler i barnevernet og nå som familieterapeut. Jeg tror ikke det er avgjørende om du er sosionom eller bv ped i forhold til hvilken jobb du får - det som blir avgjørende er hvem du er som person 😃 Utdanningen er ikke hokkus pokkus. Du velger selv hva du vil gjøre ut av det. Noen sløver igjenom, andre jobber godt med stoffet og blir dyktige bv pedagoger 😃👍 Anonymkode: 7ca0b...de6 2
gretchenlowell Skrevet 2. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2016 På 1.12.2016 den 19.19, AnonymBruker skrev: Jeg er også utdannet barnevernpedagog og kjenner meg ikke igjen i det svaret du har fått. En bv pedagog kan ta de samme videreutdanningene som en sosionom. Selv har jeg videreutdanning i familieterapi og jobber som familieterapeut. Det er et stort spenn av videreutdanninger og velge mellom. En bv pedagog kan jobbe i kommunal barneverntjeneste, som er tøft. Det er høyt arbeidspress, mange og tunge saker og for lite folk. Ofte er det også stor gjennomtrekk. Men det er jo ingen som sier at du må jobbe der! Bv pedagoger kan jobbe innen rusomsorgen, enten som ruskonsulent eller på institusjoner/ kollektiv. Bup, NAV, det statlige barnevernet (Bufetat), barnehage, psykiatri, avlastningsbolig, rådgivere/senior rådgiver i stat og kommune. Selv har jeg jobbet med voksne rusmisbrukere, ungdom på institusjon, rådgiver i Bufetat, saksbehandler i barnevernet og nå som familieterapeut. Jeg tror ikke det er avgjørende om du er sosionom eller bv ped i forhold til hvilken jobb du får - det som blir avgjørende er hvem du er som person 😃 Utdanningen er ikke hokkus pokkus. Du velger selv hva du vil gjøre ut av det. Noen sløver igjenom, andre jobber godt med stoffet og blir dyktige bv pedagoger 😃👍 Anonymkode: 7ca0b...de6 Tusen takk for langt og fint svar :-) Fikk litt å tenke på nå, i hovedsak er det jo den kommunale barnevernstjenesten jeg har vurdert å ha som mål, men jeg skjønner nå at jeg kanskje bør revurdere det og heller se om det er noe annet innen utdanningen jeg kunne trives med å jobbe med.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2016 #5 Skrevet 3. desember 2016 Du behøver ikke å jobbe som saksbehandler i den kommumale barneverntjenesten. Mange bvtjenester har egne tiltaksteam og der blir jobben en litt annen 😃 Anonymkode: 7ca0b...de6
frk91 Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 På 1.12.2016 den 9.41, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg ville jeg heller valgt å bli sosionom enn barnevernspsdagog. Da har du mye lettere for å få jobb og eventuelt ta videreutdannelser. Er småbarnsmor og jobbet et par år i BV, men måtte slutte på grunn av alt for stort arbeidspress, lange dager og jobbing i helger. Hadde jeg ikke hatt familie så hadde dette gått, men fikk jeg ikke kabalen til å gå opp. Har også familie som stiller opp som barnevakt, men når det innimellom blir hver dag i en uke at jeg må kontakte besteforeldre for henting i barnehage og SFO, så skjønte jeg at det ikke nyttet å fortsette i jobben. (Mannen jobber utenbys og kommer for sent hjem til henting) Flere helger måtte jeg dra til kontoret for å få unna papirarbeidet, mye som skal skrives etter møter. Er du en av de som er skikkelig pliktoppfyllende i jobben, så klarer du heller ikke bare å reise hjem når du egentlig skal. Jeg klarte ikke å avkorte hjemmemøtene fordi klokka var blitt hjemreisetid. Det er et sinnsykt press på BV om dagen, noe du kanskje har fått med deg i aviser og nyheter. Jobben i seg selv er veldig intr, men slitsom. Du må basere på at det blir en del reising for å besøke barn i institusjoner eller fosterhjem. Samme med mødre med småbarn i institusjon. Kunne sikkert skrevet mye mer, men dette får holde. Jeg elsket jobben, men tidklemma tok knekken på meg. Mine barn var viktigere for meg enn andres barn. Ikke så lett å videreutdanne meg heller. Som sosionom hadde jeg hatt flere muligheter. Jobber nå i barnehage. Lykke til meg valg av yrke. Anonymkode: 700a6...e41 Som barnevernspedagog er du en sosialarbeider, og kan ta akkurat de samme videreutdanningene som en sosionom. Du har en liten fordel som bv.ped om du ønsker å jobbe med barn/ungdom da det er mange som tenker at vi har valgt denne utdanningen fordi vi er spesielt opptatt av ungdom. Jeg valgte utdanningen fordi jeg ikke kom inn på sosionom, men har aldri opplevd å ikke få jobbmuligheter fordi jeg ikke er sosionom.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå