AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #1 Skrevet 1. desember 2016 Jeg er i ferd med å etablere meg og skal kjøpe bolig. Jeg er heldig og har noe velstående foreldre som vil hjelpe på boligkjøpet. Egenkapital har jeg enda ikke klart å spare opp. Så er det hvordan vi skal gjøre det. Har mest lyst til å ta opp lån og betale på huset selv, men kanskje låne egenandelen av foreldrene mine (og betale tilbake til de og) eller ha de som kausjonister. Fordelen med dette er at jeg føler meg en del mer uavhengig, men ulempen er jo at totalsummen på lånet blir høyere. Foreldrene mine har lyst å kjøpe huset og jeg skal betale inn til de. Det er jo grei løsning det også. Rentene blir det samme om de skulle hatt pengene i banken. Dette er et billigere alternativ totaltsett, men huset blir ikke mitt før senere (sannsynligvis aldri ettersom jeg nok flytter derfra etter en del år) og jeg er avhengig av foreldrene mine som også vil ha noe å si på oppussing og etc. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: b4e48...b4a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Skrevet 1. desember 2016 Jeg hadde villet ta opp lån med foreldrene som kausjonister for egenkapitalkravet. Avdragsfrihet på lånet du har selv, og betal ned Max på lånet foreldrene dine kausjonerer på for deg. Dersom de kjøper huset og du betaler til de går du jo glipp av skattefordeler osv. Anonymkode: fb0ac...f7c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #3 Skrevet 1. desember 2016 Jeg ville lånt penger av foreldrene mine (+ banken) og kjøpt huset selv. Dette av flere grunner: 1. Jeg vil komme inn på boligmarkedet selv. 2. Jeg vil selv være med på verdistigningen. 3. Hvis jeg skulle ønske å selge huset, lønner det seg at jeg har eid og bodd i det selv i over ett år, ellers måtte jeg skattet av gevinsten. Du sier jo selv at det kan bli aktuelt å selge boligen, så dette kan absolutt bli et problem en dag. 4. Hvis du skulle «få» huset av foreldrene dine ved en senere anledning, vil du også måtte skatte av gaven. 5. Som følge av nr 4: Det er bedre å betale renter som man får skattefradrag på enn å betale husleie. Anonymkode: b7ae3...5bf 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #4 Skrevet 1. desember 2016 Har vært så heldig at jeg nylig fikk den ene forelderen min til å kausjonere og betale EK for over 2mill, slik at jeg kan selge den jeg har og få lånet ned til ca 1.3 mill. Hadde aldri i livet fått lånet uten hjelp fra en av mine foreldre. Er utrolig heldig, da jeg med dette lånet betaler mindre i renter og avdrag enn jeg ville gjort om jeg måtte inn på leiemarkede med tilsvarende bolig. Men så har jeg ikke noen betalingsanmerkninger, så foreldrene vet jeg er å stole på. (har betalt i snart 10 år på min gamle bolig uten noe problem) Anonymkode: 30212...3b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå