Gå til innhold

Barn som skjeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos øyelege, der første konklusjon er at barnet har utoverskjeling på begge øyer (40 og 30 grader). Skal tilbake i midten av februar og får endelig svar da. Etter forrige time er det selvfølgelig dukket opp en del spørsmål, og jeg håper å få høre andres erfaringer rundt skjeling.

Er dette en mild eller alvorlig grad av skjeling? Fungerte det med trening for deres del? Har barnet hatt/fått utfordringer pga skjeling? Måtte barnet ha briller?

Anonymkode: 43ef5...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du en form for brilleseddel med eventuelle styrker også, eller var det kun skjeling som ble konstatert? Har aldri vært borti gradering som 30 og 40 grader, mulig det er en forenklet måte øyelegen har forklart det på. 

Er det igangsatt noen tiltak før kontrollen i februar? Vet du hva som skal gjøres da, som ikke ble gjort nå? Hvis det ikke ble igangsatt tiltak som brille, lapp-behandling nå så tror jeg ikke skjeglegraden kan være så veldig stor, men kan godt være at brille blir aktuelt likevel, eller lapp foran det dårligste øyet. 

Hvor gammelt er barnet? Ser det dobbelt? 

Anonymkode: 9a888...0aa

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du en form for brilleseddel med eventuelle styrker også, eller var det kun skjeling som ble konstatert? Har aldri vært borti gradering som 30 og 40 grader, mulig det er en forenklet måte øyelegen har forklart det på. 

Er det igangsatt noen tiltak før kontrollen i februar? Vet du hva som skal gjøres da, som ikke ble gjort nå? Hvis det ikke ble igangsatt tiltak som brille, lapp-behandling nå så tror jeg ikke skjeglegraden kan være så veldig stor, men kan godt være at brille blir aktuelt likevel, eller lapp foran det dårligste øyet. 

Hvor gammelt er barnet? Ser det dobbelt? 

Det var noe redusert(?) styrke på det ene øyet. Men fikk ikke seddelen med meg. Etter å ha studert med en eller annen stav med ulike tykkelser på kom han frem til 40 og 30 grader.

Det er ikke igangsatt noen tiltak nå. Øyene skal bedøves før neste time for å få nøyaktige målinger.

Han er 5 år. Kjenner ikke til om han ser dobbelt.

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos øyelege, der første konklusjon er at barnet har utoverskjeling på begge øyer (40 og 30 grader). Skal tilbake i midten av februar og får endelig svar da. Etter forrige time er det selvfølgelig dukket opp en del spørsmål, og jeg håper å få høre andres erfaringer rundt skjeling.

Er dette en mild eller alvorlig grad av skjeling? Fungerte det med trening for deres del? Har barnet hatt/fått utfordringer pga skjeling? Måtte barnet ha briller?

Hvor gammelt er barnet? 

Jeg har store både innover og utoversjelinger, bruker briller og tar treningsøkter når det sklir for mye ut. Barn blir ofte behandlet med lapp eller briller for å tvinge øynene i posisjon. Dette går bra og er egentlig lite å bekymre seg for når det er oppdaget tidlig. 

Anonymkode: a6157...ac2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var noe redusert(?) styrke på det ene øyet. Men fikk ikke seddelen med meg. Etter å ha studert med en eller annen stav med ulike tykkelser på kom han frem til 40 og 30 grader.

Det er ikke igangsatt noen tiltak nå. Øyene skal bedøves før neste time for å få nøyaktige målinger.

Han er 5 år. Kjenner ikke til om han ser dobbelt.

ts

Ah ok. Han skal nok ikke bedøves, men dryppes ut (kan vel kanskje kalle det for en form for bedøvelse ettersom fokuseringsevnen blir lammet, men ikke selve øyet). Da får de målt et skikkelig styrkemål.

Jeg ville regnet med at han skal ha briller, og godt mulig også lapp-behandling. 

Den staven er en prismestav, og jeg er vant med å gradere grad av skjegling i antall prismer - ikke grader. Mulig 40 tilsvarer 4 prismedioptrier og 30 tilsvarer 3, men jeg vet ikke. Det er i så fall ikke fryktelig mye, men nok til at man behandler. Er han langsynt og/eller skjeve hornhinner så kan dette også være årsak til skjegling. 

Dette ordner seg nok helt fint, det er bra at det er fanget opp så tidlig - lettere å behandle og få gode resultater :). 

Skrevet

Aner ikke hvor mye jeg hadde, men ble operert og gikk med lapp som jeg dessverre droppet og angrer på i dag, men skjeler kun litt på ene øyet uten linser og briller, ellers ikke noe plager. Lykke til :)

Anonymkode: a93d7...763

Skrevet

Min utoverskjeling ble ikke behandlet før ganske sent, jeg var vel kanskje 10-11 år før jeg var hos legen. Ble operert med en gang, ikke noe behandling med lapp eller briller eller noe. Det var nok for sent for det.

Skjeler ikke noe i dag, men har stor forskjell i brillestyrke på høyre og venstre øye (fikk briller noen år ETTER operasjonen, nærsynthet ligger i familien). Forskjellen i styrken på øynene kan muligens skyldes at det friske øyet ble overbelastet da jeg var barn, mens det skjelende øyet ble nesten ikke brukt (det ble "koblet ut" av hjernen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...