Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pålandjorda
Skrevet
Kakafoni skrev (16 minutter siden):

Han har lagt på et par cm.

22,5?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
J_1990 skrev (10 timer siden):

Helt enig med deg. Det er noe med det, jeg har så mange minner fra barndommen som involverer mat og bakst. Duften av alle de gode hjembakte kakene mamma laget, pappas nydeligekjøttkaker, verdens beste brunsaus osv, det er så mange spesifikke minner som knyttes opp mot det. Minner jeg tar med meg videre i livet. Minner disse barna ikke får, det må jo være trasig å alltid få servert take-away? Aldri få oppleve at mamma og / eller pappa står på kjøkkenet å lager et deilig måltid fra bunnen av. Jeg hadde blitt så lei all den take-away maten at jeg hadde spydd til slutt 😂

De få gangene U lager middag med grønnsaker o.s.v. så serveres ikke den maten til barna, de får gjerne pannekaker da med 1 kilo sukker 🤷🏻 utrolig merkelig.

• Liker 6
Skrevet
Trillylilly skrev (8 timer siden):

En luring han der Ulrik. 

Fortell.

Skrevet

U sa han forventet blant annet at alle vinduer, fortauet og kummer er klart til han kommer tilbake fra jobb, om 3 dager 🙄 jadda, ikke noe i vegen med opptimismen.

Nå begynner Ramadan om 3 dager og det er flere millioner muslimer i Spania, som da skal ha kortere arbeids dager. U sa at mange som jobber på huset er fra andre land, så Jeg tipper noen er muslimer fra for eksempel Marokko, som vil praktisere Ramadan. Hvis dette er tilfellet blir ikke Ulriksen blid 🤣 han ble veldig sur når han fant ut at arbeiderne hadde 2 uker Jule og nyttårs ferie, det sa han var alt for mye. Og ikke lenge etter Ramadan og Eid så er det påske og da tar alle fri !

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Guris skrev (16 minutter siden):

U sa han forventet blant annet at alle vinduer, fortauet og kummer er klart til han kommer tilbake fra jobb, om 3 dager 🙄 jadda, ikke noe i vegen med opptimismen.

Nå begynner Ramadan om 3 dager og det er flere millioner muslimer i Spania, som da skal ha kortere arbeids dager. U sa at mange som jobber på huset er fra andre land, så Jeg tipper noen er muslimer fra for eksempel Marokko, som vil praktisere Ramadan. Hvis dette er tilfellet blir ikke Ulriksen blid 🤣 han ble veldig sur når han fant ut at arbeiderne hadde 2 uker Jule og nyttårs ferie, det sa han var alt for mye. Og ikke lenge etter Ramadan og Eid så er det påske og da tar alle fri !

Opptimismen?

Skrevet (endret)
hvaduikkeser skrev (1 time siden):

Opptimismen?

De er opptimistiske med tanke på fremgangen på huset og innflyttins datoen. 

Endret av Guris
  • Liker 1
Skrevet

Virker som det fortsatt er mye som gjenstår på huset. Forventet innflytting er om 1 måned? Nå har ikke jeg sett noen snap’er om fremdriften på en stund, men alt av kjøkken og bad mangler vel? Hvis alt av gulv, fliser, rør-opplegg, vegger og tak er ferdige kan de kanskje rekke det, men da bør innstallering av bad/kjøkken begynne asap.
De kan jo sikkert bo der mens byggingen fortsetter, men utrolig slitsomt å bo på en byggeplass med 2 små barn.

Synes forøvrig at det siste leiehuset ser fryktelig upraktisk ut. Utrolig dyrt, lite lagring og ingen parkering eller basseng. Soverom i kjelleren med bittesmå vinduer (blir sikkert kjempe klamt). Føler ikke barna er hensyntatt i det valget. Lite barnevennlig hus og området.
Synd, for jeg tror de må forlenge leietiden der eller flytte nok en gang. Jeg tar kanskje feil, men jeg tror ikke nye huset blir ferdig om 1 måned 😔 De er så sykt optimistiske, lurer på hva de blir fortalt av byggherre? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de vil bo der uten å legge inn en innsats for å lære spansk?

Virker som de planlegger å bo der for alltid. Vi får se da 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kati skrev (3 timer siden):

Virker som det fortsatt er mye som gjenstår på huset. Forventet innflytting er om 1 måned? Nå har ikke jeg sett noen snap’er om fremdriften på en stund, men alt av kjøkken og bad mangler vel? Hvis alt av gulv, fliser, rør-opplegg, vegger og tak er ferdige kan de kanskje rekke det, men da bør innstallering av bad/kjøkken begynne asap.
De kan jo sikkert bo der mens byggingen fortsetter, men utrolig slitsomt å bo på en byggeplass med 2 små barn.

Synes forøvrig at det siste leiehuset ser fryktelig upraktisk ut. Utrolig dyrt, lite lagring og ingen parkering eller basseng. Soverom i kjelleren med bittesmå vinduer (blir sikkert kjempe klamt). Føler ikke barna er hensyntatt i det valget. Lite barnevennlig hus og området.
Synd, for jeg tror de må forlenge leietiden der eller flytte nok en gang. Jeg tar kanskje feil, men jeg tror ikke nye huset blir ferdig om 1 måned 😔 De er så sykt optimistiske, lurer på hva de blir fortalt av byggherre? 

Det som nå mangler for å få midlertidig brukstillatelse er: alle vinduer, interne dører, rekkverk på terrassen og intern trapp, kjøkken, sanitær på bad, belysning, stikk kontakter, fortauet og kanskje noe mer. Når dette er klart vil en fra kommunen komme på befaring for så å utstede midlertidig brukstillatelse. Hvor lang tid det tar for inspektøren å komme og å fikse dokumentene 🤷🏻 U har holdt på i 3,5 måneder for å prøve å få omregistrert bilen uten hell, så ting tar tid i det offentlige.

Det neste leiehuset blir stressfullt kan Jeg tenke meg. 

Endret av Guris
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
pålandjorda skrev (På 22.2.2025 den 1.59):

Hvilken kirke/ menighet vokste J opp i?

Folk får selvfølgelig tro på hva de vil, men her snakker vi glad-kristen Filadelfia-haloi lang vei! 😬 De er gode på påtatte smil der! 🫣

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er hysterisk morsomt å observere👏🏻😂 De kommer aldri til å flytte inn i mars, Forstår ikke at de er de eneste som ikke forstår dette?🙈

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Snoker45 skrev (26 minutter siden):

Dette er hysterisk morsomt å observere👏🏻😂 De kommer aldri til å flytte inn i mars, Forstår ikke at de er de eneste som ikke forstår dette?🙈

J var på huset i dag og så at ingen jobbet der og kommenterte at ingenting hadde skjedd siden sist hun var det i forrige uke, og allikevel så sier hun at hun forbereder seg på flytte inn om 1 mnd. 🤷🏻 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Å få huset ferdig på en måned hadde vært vanskelig i Norge. I manjana Spania umulig. De har en helt annen tidsregning der og «noen uker» betyr veldig ofte mange mange måneder. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Minipilla skrev (1 time siden):

Å få huset ferdig på en måned hadde vært vanskelig i Norge. I manjana Spania umulig. De har en helt annen tidsregning der og «noen uker» betyr veldig ofte mange mange måneder. 

Én ting er at huset skal bli ferdig, men hva med alle dokumentene som må være klare fra kommunen før de har lov å bo der ? Dét kan Jeg tenke meg tar tid, med tanke på at U har brukt 3,5 måneder på å prøve å få Spanske skilter på bilen sin, uten å lykkes.

Så kan tenke meg at U kommer til å dra mye rundt på kontorer etterhvert.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Guris skrev (11 minutter siden):

Én ting er at huset skal bli ferdig, men hva med alle dokumentene som må være klare fra kommunen før de har lov å bo der ? Dét kan Jeg tenke meg tar tid, med tanke på at U har brukt 3,5 måneder på å prøve å få Spanske skilter på bilen sin, uten å lykkes.

Så kan tenke meg at U kommer til å dra mye rundt på kontorer etterhvert.

Godt han/de har mye fritid...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare sånn av ren nysgjerrighet, selv om jeg tror jeg vet svaret; Går det an å trekke seg fra dette prosjektet hvis det drar ut i tid? Eller har de bundet seg økonomisk? Tenker all den tid prosjektet ikke holder avtaler. Noen som vet? Tipper det ender med at de snart flytter til Norge igjen…. 

Skrevet (endret)
maryJane4 skrev (5 timer siden):

Endret av Anno1969
Skrevet
Tiara07 skrev (5 timer siden):

Bare sånn av ren nysgjerrighet, selv om jeg tror jeg vet svaret; Går det an å trekke seg fra dette prosjektet hvis det drar ut i tid? Eller har de bundet seg økonomisk? Tenker all den tid prosjektet ikke holder avtaler. Noen som vet? Tipper det ender med at de snart flytter til Norge igjen…. 

De kan trekke seg hvis huset ikke blir klart, men først og fremst så har utbyggeren lov til å være 3 måneder forsinket etter Spansk lov, uten konsekvenser, det vil si til 1. Juni. Og tiden det tar å få nødvendige dokumenter fra kommunen for å kunne bo der kommer utenom og er ikke utbyggeren sitt ansvar.

Skulle huset være ytterligere forsinket etter 3 måneder kan de åpne en sivil sak i rettssystemet som sikkert vil ta årevis og innen den tid vil huset være klart. Og slutter paret å betale mer til utbygger tilfaller huset automatisk utbyggeren og han kan beholde alle pengene de har betalt og selge huset til noen andre, etter Spansk lov.

Paret er så investert i dette huset at de selvsagt vil vente noen ekstra måneder.

• Liker 3
Skrevet

Litt rart at Pilotfrue reklamerer for Hello Fresh, hun lager jo ikke mat🤣 påstår at den kassen gjør livet hennes enklere, slipper å tenke på hva hun skal ha til middag🙈

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Guris skrev (21 timer siden):

De kan trekke seg hvis huset ikke blir klart, men først og fremst så har utbyggeren lov til å være 3 måneder forsinket etter Spansk lov, uten konsekvenser, det vil si til 1. Juni. Og tiden det tar å få nødvendige dokumenter fra kommunen for å kunne bo der kommer utenom og er ikke utbyggeren sitt ansvar.

Skulle huset være ytterligere forsinket etter 3 måneder kan de åpne en sivil sak i rettssystemet som sikkert vil ta årevis og innen den tid vil huset være klart. Og slutter paret å betale mer til utbygger tilfaller huset automatisk utbyggeren og han kan beholde alle pengene de har betalt og selge huset til noen andre, etter Spansk lov.

Paret er så investert i dette huset at de selvsagt vil vente noen ekstra måneder.

Nå er jeg på litt tynn is. 

Har hørt av venner hvor jeg bor i Spania at en utbygger kan slå ett nybygg konkurs om de ser st de ikke får ferdigstilttil rett tid. Bygget får karantene og penger som er lagt inn er tapt. Vi vurderer å selge vårt hus her og kjøpe/bygge nærmere high school arvingen vil starte på. En venninne av meg som er megler i ett stort anerkjent meglerhus her på CDS er klar i talen å ber oss se på ferdigstilte hus så lenge markedet i Spania er så utrykt som det er idag.  Å da snakker hun om alle ledd i ett byggeprosjekt. 

Som sagt på tynn is å korrigere gjerne om du har andre opplysninger jeg kan ta med inn diskusjonen med mannen 😉

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...