Stjertmeis Skrevet 20 timer siden #14881 Skrevet 20 timer siden Nilsina skrev (19 minutter siden): Og hvis vi gidder å stikke fingeren i jorda, og tåle at andre er annerledes, og har noe vi selv ikke har; hun lever jo et liv svært mange kunne tenke seg å kopiere (men ytterst får har mulighet til). Deg om det. Jeg tror faktisk ytterst få ønsker å kopiere eller leve lignende liv som Julianne. De fleste ønsker seg liv fri for økonomiske bekymringer, men de færreste ønsker å oppnå det på måten Julianne har oppnådd det på. Selv lever jeg tilnærmet fri for økonomiske bekymringer og lever et godt liv, men uten kostnaden ved å noensinne måtte selge så mye som en liten flik av mitt eller familiens privatliv. Jeg får min inntekt basert på faglig dyktighet og faglig engasjement, uten at mitt privatliv har noe som helst med det å gjøre. Min fritid er min og mitt privatliv er mitt. Det samme gjelder min familie. Kritikk av kommersialisering av eget og ens families privatliv har sjelden noe med misunnelse å gjøre. 8 17
hvalstad45 Skrevet 20 timer siden #14882 Skrevet 20 timer siden Stjertmeis skrev (4 minutter siden): Deg om det. Jeg tror faktisk ytterst få ønsker å kopiere eller leve lignende liv som Julianne. De fleste ønsker seg liv fri for økonomiske bekymringer, men de færreste ønsker å oppnå det på måten Julianne har oppnådd det på. Selv lever jeg tilnærmet fri for økonomiske bekymringer og lever et godt liv, men uten kostnaden ved å noensinne måtte selge så mye som en liten flik av mitt eller familiens privatliv. Jeg får min inntekt basert på faglig dyktighet og faglig engasjement, uten at mitt privatliv har noe som helst med det å gjøre. Min fritid er min og mitt privatliv er mitt. Det samme gjelder min familie. Kritikk av kommersialisering av eget og ens families privatliv har sjelden noe med misunnelse å gjøre. Julianne og mannens økonomiske situasjon er heller ikke sikker overhodet. Du kan ikke leve av blogging til du pensjonerer deg. Så hvis du ikke er smart med penger, hvilket det virkelig ikke virker som J er, så sitter du der når du er 50 helt uten noe å falle tilbake på og med tillærte forbruksvaner som ikke matcher noen normal inntekt. Det er bare å se på CBE og mannen. De har ikke klart å spare opp noe unntatt kanskje på huset. Jeg blir helt imponert over hvor dumme en del av disse influencerne er. Noen er smarte, de fleste kommer til å slite om noen år. 3 11
Andrea59 Skrevet 20 timer siden #14883 Skrevet 20 timer siden Stjertmeis skrev (8 minutter siden): Deg om det. Jeg tror faktisk ytterst få ønsker å kopiere eller leve lignende liv som Julianne. De fleste ønsker seg liv fri for økonomiske bekymringer, men de færreste ønsker å oppnå det på måten Julianne har oppnådd det på. Selv lever jeg tilnærmet fri for økonomiske bekymringer og lever et godt liv, men uten kostnaden ved å noensinne måtte selge så mye som en liten flik av mitt eller familiens privatliv. Jeg får min inntekt basert på faglig dyktighet og faglig engasjement, uten at mitt privatliv har noe som helst med det å gjøre. Min fritid er min og mitt privatliv er mitt. Det samme gjelder min familie. Kritikk av kommersialisering av eget og ens families privatliv har sjelden noe med misunnelse å gjøre. Veldig enig! Og fra det innlegget du svarte på: «klart det er moro å se på luksus» (eller noe sånt). Øh, nei. Jeg synes det er kvalmende å se på den slags luksus og den slags meningsløse liv. Overdreven luksus er lite bærekraftig. Noe som er (eller burde være) helt «ut» i 2025 med alle bekymringer som finnes om hvordan vi har stelt oss til og hvordan vi alle burde leve for å bøte på problemene. 4 14
Nilsina Skrevet 19 timer siden #14884 Skrevet 19 timer siden Andrea59 skrev (15 minutter siden): Veldig enig! Og fra det innlegget du svarte på: «klart det er moro å se på luksus» (eller noe sånt). Øh, nei. Jeg synes det er kvalmende å se på den slags luksus og den slags meningsløse liv. Overdreven luksus er lite bærekraftig. Noe som er (eller burde være) helt «ut» i 2025 med alle bekymringer som finnes om hvordan vi har stelt oss til og hvordan vi alle burde leve for å bøte på problemene. Så lenge dere skriver og diskuterer henne her, så er dere jo mer engasjerte i hennes liv enn de fleste. Og sånn får Julianne oppmerksomheten hun ønsker. Hun har funnet en måte å tjene penger på som passer for seg. Det passer ikke for meg heller å leve eller tjene penger på den måten. Men det betyr ikke at jeg ikke lar meg fascinere, eller at jeg også gjerne kunne tenkt meg samme lønn. Som et motstykke til alle mørke og negative nyheter vi omgis med, både i aviser og dagliglivet, synes jeg det er deilig befriende og underholdende å se noe helt annet og totalt bekymringsløst innimellom. Personlig handler jeg mye brukt, gir penger til veldedige organisasjoner og eier ikke en eneste dyr veske. Jeg har god inntekt, men ikke i nærheten av Juliannes inntjening eller forbruk. For meg er hennes liv så annerledes at det blir underholdning. Og jeg kan lett heie på henne for det hun har fått til. 2
Horisonten Skrevet 18 timer siden #14885 Skrevet 18 timer siden Nilsina skrev (2 timer siden): Jeg lever et helt annet liv enn Julianne, det såkalte A4-livet, og trives greit med det. MEN jeg synes det er dritkult at andre gjør noe annet, og heier på de som får til det de drømmer om. Julianne er en smart dame. Hun hadde aldri kommet så langt uten å være enormt god på det hun driver med. Hun velger akkurat hva hun vil formidle, og gjør det på en fabelaktig måte som både gjør leserne nysgjerrige samtidig som hun provoserer. Og det vet hun. Det er jo dette hun lever av. Hun er nok fint lite interessert i å bli likt av alle. Hun svarer på kjipe kommentarer med en stolthet, selvsikkerhet og snert av humor som i hvert fall imponerer meg. Der andre hadde følt seg krenka og begynt å grine, står hun støtt som en bauta. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått, og det beundrer jeg. Jeg synes det av og til er veldig underholdende å titte innom henne på Snapchat, nettopp fordi de har noe helt annet, og hun gjør noe helt annet enn meg. Klart det er moro å se luksus. Og hvis vi gidder å stikke fingeren i jorda, og tåle at andre er annerledes, og har noe vi selv ikke har; hun lever jo et liv svært mange kunne tenke seg å kopiere (men ytterst får har mulighet til). Hun bryr seg nok lite om det sitter en haug av damer i Norge og sutrer om at hun velger bort A4-livet og flasher med pengene sine. Hva slags relasjon hun har til familie og venner vet hun kun selv. Vi har alle gode og dårlige relasjoner til noen. Alle passer ikke sammen, selv ikke i de beste familier. Det er fint å lese at hun tør å ta valg som gjør at hun har det bra i sitt liv. Der tror jeg mange har mye å lære. Å gjøre et intervju i VG som provoserer, gjør kun godt for henne. Diskusjonene går unna her på Kvinneguiden pga artikkelen, og sikkert på både julebord, jentekvelder og rundt noen middagsbord. Sånn blir hun mer kjent, og får flere klikk. Og hun smiler om kapp med sola. Og mens det litt kjedelige hamsterhjulet mitt fortsetter å snurre, titter jeg innom henne og lar jeg meg faktisk ikke provosere, men imponere. Fy fillern, hun der har jo FÅTT DET TIL. Beklager, men her får jeg følelsen av at det er deg selv Julianne eller Ulrik som har skrevet dette innlegget. Eller noen som står dere nært. Så rosenrødt er det ikke! Det er flere som kjenner paret, og vet godt hvordan det er på innsiden hos dem. Hamsterhjulet har fulgt dem i Spania også. Bare med litt ekstra sol og varmegrader. Som fruen selv sier, hun takler det bedre med godværet rundt seg. Et A4 liv er kanskje kjedelig for dem, men de fleste elsker rutiner, orden, stabil hverdag, jobb og økonomi. Det er fint å jage drømmene sine, det er det mange som gjør selv om de ikke flytter til Spania. Drømmen til paret er ikke nødvendigvis drømmen til hele Norges befolkning. Det folk reagerer på er den enorme skrytingen av pengebruk og latmannsliv. Provokasjon, frekke kommentarer og ignoranse. De finner de «rette øyeblikkene» å provosere folket på. Som f. Eks. julen. Mange som sliter, men paret flasher enda verre! Det er barn som ikke får julegaver, og foreldre går rundt med dårlig samvittighet for hvordan de skal få julen til å gå opp. Paret går ut i VG med bilder som flasher livsstilen og sier de trenger mer penger. Forstår du som et oppegående menneske at dette kan provosere? Julianne er ikke smart. En smart person bruker ikke penger som en full sjømann. Eller rettere sagt, 2 millioner på utemøbler når du ikke har kontoen full av gryn. Hun er ikke rik. De har vært heldig med hussalg gjennom årene. 9 12
Villroses hage Skrevet 18 timer siden #14886 Skrevet 18 timer siden (endret) Nilsina skrev (2 timer siden): Jeg lever et helt annet liv enn Julianne, det såkalte A4-livet, og trives greit med det. MEN jeg synes det er dritkult at andre gjør noe annet, og heier på de som får til det de drømmer om. Julianne er en smart dame. Hun hadde aldri kommet så langt uten å være enormt god på det hun driver med. Hun velger akkurat hva hun vil formidle, og gjør det på en fabelaktig måte som både gjør leserne nysgjerrige samtidig som hun provoserer. Og det vet hun. Det er jo dette hun lever av. Hun er nok fint lite interessert i å bli likt av alle. Hun svarer på kjipe kommentarer med en stolthet, selvsikkerhet og snert av humor som i hvert fall imponerer meg. Der andre hadde følt seg krenka og begynt å grine, står hun støtt som en bauta. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått, og det beundrer jeg. Jeg synes det av og til er veldig underholdende å titte innom henne på Snapchat, nettopp fordi de har noe helt annet, og hun gjør noe helt annet enn meg. Klart det er moro å se luksus. Og hvis vi gidder å stikke fingeren i jorda, og tåle at andre er annerledes, og har noe vi selv ikke har; hun lever jo et liv svært mange kunne tenke seg å kopiere (men ytterst får har mulighet til). Hun bryr seg nok lite om det sitter en haug av damer i Norge og sutrer om at hun velger bort A4-livet og flasher med pengene sine. Hva slags relasjon hun har til familie og venner vet hun kun selv. Vi har alle gode og dårlige relasjoner til noen. Alle passer ikke sammen, selv ikke i de beste familier. Det er fint å lese at hun tør å ta valg som gjør at hun har det bra i sitt liv. Der tror jeg mange har mye å lære. Å gjøre et intervju i VG som provoserer, gjør kun godt for henne. Diskusjonene går unna her på Kvinneguiden pga artikkelen, og sikkert på både julebord, jentekvelder og rundt noen middagsbord. Sånn blir hun mer kjent, og får flere klikk. Og hun smiler om kapp med sola. Og mens det litt kjedelige hamsterhjulet mitt fortsetter å snurre, titter jeg innom henne og lar jeg meg faktisk ikke provosere, men imponere. Fy fillern, hun der har jo FÅTT DET TIL. Følger ikke denne påvirkeren, men er rystet over at personlige reklamebedrifter får skammelig godt betalt for sin samfunnsunyttige og til dels skadelige virksomhet. Derav mitt engasjement i diskusjoner om "influensere". Denne påvirkerens smarthet har bestått i å selge barna sine (som alle vet hvor bor etc) til reklameformål. De vises visstnok ikke lenger, men deres hjem, foreldre, alt som skal være deres trygghet og privatliv blir publisert offentlig hver eneste dag. Foreldrenes oppførsel blir naturlig nok sladret om, og blir perfekt mobbemateriale til bruk mot barna. Jeg får en dårlig smak av prisen disse påvirkerne er villig til å betale mot slaraffenliv og evig kjøpefest i Syden. Også kvalmende at de faktisk lever av å påvirke folk til å kjøpe enda mer de ikke trenger, og etterstrebe deres tilsynelatende livsstil. Evig slaraffenliv inspirerer ikke meg. Noen uker i sydligere strøk hvert år er helt topp, men hadde kjedet meg i hjel uten noe mer spennende å foreta seg enn shopping og ellevill pengebruk. Dersom de hadde influenset med språkkurs, malekurs, kulturelle og historierelaterte aktiviteter, kanskje det hadde vært spennende å følge dem. Men det er sant, dette dreier seg jo bare om reklame for en særs materialistisk livsstil. Endret 17 timer siden av Villroses hage rettet et par trykkfeil 3 14
Horisonten Skrevet 18 timer siden #14887 Skrevet 18 timer siden Stjertmeis skrev (2 timer siden): Deg om det. Jeg tror faktisk ytterst få ønsker å kopiere eller leve lignende liv som Julianne. De fleste ønsker seg liv fri for økonomiske bekymringer, men de færreste ønsker å oppnå det på måten Julianne har oppnådd det på. Selv lever jeg tilnærmet fri for økonomiske bekymringer og lever et godt liv, men uten kostnaden ved å noensinne måtte selge så mye som en liten flik av mitt eller familiens privatliv. Jeg får min inntekt basert på faglig dyktighet og faglig engasjement, uten at mitt privatliv har noe som helst med det å gjøre. Min fritid er min og mitt privatliv er mitt. Det samme gjelder min familie. Kritikk av kommersialisering av eget og ens families privatliv har sjelden noe med misunnelse å gjøre. Takk, som jeg skulle skrevet det selv! Vi lever også et veldig godt liv, der både jeg og min ektefelle har jobbet hardt for det. Med samfunnsnyttige jobber! Vi har goder og vi gir! Hjelper der vi kan. Jeg kunne aldri solgt privatlivet mitt på nett og levd på å provosere folk. Det går i strid med mine normer og verdier! 7 7
Stargaze Skrevet 13 timer siden #14888 Skrevet 13 timer siden Horisonten skrev (4 timer siden): ulianne er ikke smart. En smart person bruker ikke penger som en full sjømann. Eller rettere sagt, 2 millioner på utemøbler når du ikke har kontoen full av gryn. Hun er ikke rik. De har vært heldig med hussalg gjennom årene. Helt enig! Hun er ikke smart. Hun tar ikke smarte valg. Bare å gå ut i VG og innrømme at hun bruker penger som en full sjømann sier sitt. Hun må ha veldig lite innhold av verdi livet sitt når hun bruker så mye tid og penger på shopping av ting hun egentlig ikke trenger. De fleste smarte folk flasher ikke verken penger eller grådighetskultur. Jeg fatter ikke hva hun tror folk er misunnelig på. Veldig mange i Norge, og her på KG, har gode jobber, økonomisk frihet og kan sove godt om natten. Uten å utlevere hele livet sitt. Hvem burde være misunnelig her egentlig? 4 9
Lotte-Mei Skrevet 12 timer siden #14889 Skrevet 12 timer siden Stargaze skrev (33 minutter siden): Helt enig! Hun er ikke smart. Hun tar ikke smarte valg. Bare å gå ut i VG og innrømme at hun bruker penger som en full sjømann sier sitt. Hun må ha veldig lite innhold av verdi livet sitt når hun bruker så mye tid og penger på shopping av ting hun egentlig ikke trenger. De fleste smarte folk flasher ikke verken penger eller grådighetskultur. Jeg fatter ikke hva hun tror folk er misunnelig på. Veldig mange i Norge, og her på KG, har gode jobber, økonomisk frihet og kan sove godt om natten. Uten å utlevere hele livet sitt. Hvem burde være misunnelig her egentlig? Helt enig med deg. Men synes ærlig talt at VG heller ikke fremstår som plagsomt smart. Hvorfor i all verden skrive om dette i det hele tatt?! Jeg fatter det ikke 🥹 8 3
Rastebenk Skrevet 12 timer siden #14890 Skrevet 12 timer siden (endret) Nilsina skrev (8 timer siden): Fy fillern, hun der har jo FÅTT DET TIL. Hun har fått til det livet som hun selv ønsker. Men Julianne sin økonomiske fremtid som influenser er usikker, og jeg hadde ikke ønsket å leve fra hånd til munn slik hun gjør. Hun er ærlig om at mesteparten av pengene kommer fra flaks i det norske boligmarkedet, og at de har valgt å gå ut av nettopp det markedet ved å legge alle pengene sine på et hus i Spania. Hun alene svir av 200 000 kr per måned på forbruk og interiør, personlig så hadde jeg ikke hatt nerver til å leve fra dag til dag på den måten. Minst halvparten burde heller gå til godt diversifiserte aksjesparekontoer og tryggere fondssparing + IPS, både for henne selv og barna. Noen som vet hvorfor Ulrik har gått ned til halv stilling? Han drar kanskje inn like mye på sosiale medier som på flykapteinjobben? Han har i det minste en solid utdannelse og et godt grep inn i et normalt arbeidsliv fremdeles 😬 Endret 12 timer siden av Rastebenk 6 1
Stargaze Skrevet 12 timer siden #14891 Skrevet 12 timer siden Lotte-Mei skrev (16 minutter siden): Helt enig med deg. Men synes ærlig talt at VG heller ikke fremstår som plagsomt smart. Hvorfor i all verden skrive om dette i det hele tatt?! Jeg fatter det ikke 🥹 Nei, det er jo en helt annen sak. Mange flinke folk som gir verdi til samfunnet de kunne brukt spalteplass på. 1 1
Rastebenk Skrevet 12 timer siden #14892 Skrevet 12 timer siden (endret) Stargaze skrev (3 minutter siden): Nei, det er jo en helt annen sak. Mange flinke folk som gir verdi til samfunnet de kunne brukt spalteplass på. Tradisjonelle medier prøver nok bare å ha en mix av reelle nyheter og ikke-nyheter (kjendissladder) for å nå ut til et større publikum som inkluderer den yngre garde. Men veldig uheldig at de lar seg bruke som ukritiske mikrofonstativ. Endret 12 timer siden av Rastebenk 1
Horisonten Skrevet 11 timer siden #14893 Skrevet 11 timer siden Rastebenk skrev (38 minutter siden): Hun har fått til det livet som hun selv ønsker. Men Julianne sin økonomiske fremtid som influenser er usikker, og jeg hadde ikke ønsket å leve fra hånd til munn slik hun gjør. Hun er ærlig om at mesteparten av pengene kommer fra flaks i det norske boligmarkedet, og at de har valgt å gå ut av nettopp det markedet ved å legge alle pengene sine på et hus i Spania. Hun alene svir av 200 000 kr per måned på forbruk og interiør, personlig så hadde jeg ikke hatt nerver til å leve fra dag til dag på den måten. Minst halvparten burde heller gå til godt diversifiserte aksjesparekontoer og tryggere fondssparing + IPS, både for henne selv og barna. Noen som vet hvorfor Ulrik har gått ned til halv stilling? Han drar kanskje inn like mye på sosiale medier som på flykapteinjobben? Han har i det minste en solid utdannelse og et godt grep inn i et normalt arbeidsliv fremdeles 😬 Veldig enig! Jeg ser ingen grunn til å hylle et menneske som selger privatlivet sitt på nett. I årevis har hun lagt ut om barna, livet, familie og relasjoner. Alt blir servert til «hele verden». For hva da? Penger og prøve å bli rik? Hun har null økonomisk sans og kunnskap! En smart person vet å investere pengene på rett sted. Ikke sløse, kjøpe, bruk og kast mentalitet. 3 5
Kosemose Skrevet 8 timer siden #14894 Skrevet 8 timer siden Nilsina skrev (12 timer siden): Jeg lever et helt annet liv enn Julianne, det såkalte A4-livet, og trives greit med det. MEN jeg synes det er dritkult at andre gjør noe annet, og heier på de som får til det de drømmer om. Julianne er en smart dame. Hun hadde aldri kommet så langt uten å være enormt god på det hun driver med. Hun velger akkurat hva hun vil formidle, og gjør det på en fabelaktig måte som både gjør leserne nysgjerrige samtidig som hun provoserer. Og det vet hun. Det er jo dette hun lever av. Hun er nok fint lite interessert i å bli likt av alle. Hun svarer på kjipe kommentarer med en stolthet, selvsikkerhet og snert av humor som i hvert fall imponerer meg. Der andre hadde følt seg krenka og begynt å grine, står hun støtt som en bauta. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått, og det beundrer jeg. Jeg synes det av og til er veldig underholdende å titte innom henne på Snapchat, nettopp fordi de har noe helt annet, og hun gjør noe helt annet enn meg. Klart det er moro å se luksus. Og hvis vi gidder å stikke fingeren i jorda, og tåle at andre er annerledes, og har noe vi selv ikke har; hun lever jo et liv svært mange kunne tenke seg å kopiere (men ytterst får har mulighet til). Hun bryr seg nok lite om det sitter en haug av damer i Norge og sutrer om at hun velger bort A4-livet og flasher med pengene sine. Hva slags relasjon hun har til familie og venner vet hun kun selv. Vi har alle gode og dårlige relasjoner til noen. Alle passer ikke sammen, selv ikke i de beste familier. Det er fint å lese at hun tør å ta valg som gjør at hun har det bra i sitt liv. Der tror jeg mange har mye å lære. Å gjøre et intervju i VG som provoserer, gjør kun godt for henne. Diskusjonene går unna her på Kvinneguiden pga artikkelen, og sikkert på både julebord, jentekvelder og rundt noen middagsbord. Sånn blir hun mer kjent, og får flere klikk. Og hun smiler om kapp med sola. Og mens det litt kjedelige hamsterhjulet mitt fortsetter å snurre, titter jeg innom henne og lar jeg meg faktisk ikke provosere, men imponere. Fy fillern, hun der har jo FÅTT DET TIL. J lever da også et A4-liv, minus jobb og kolleger. Hun surrer rundt i Casa-beige, som er et fint hus med gørkjedelig og upersonlig interiør, shopper klær hun ikke trenger, og gir ungene sine McDonald’s flere ganger i uken. De fleste jeg kjenner har mer spennende liv enn J. Flashing av LV-logo reisebager, kontantuttak og kvitteringer er bare harry og smakløst. Eksakt hva har hun fått til? Håve inn penger på å selge hverdagen sin til hvem som helst som gidder å scrolle innom, og lager kåntent av basale daglige gjøremål som hun selger som en gammeldags hoffnarr? Nei, hun har ikke «fått det til», i mine øyne. 1 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå