Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

Bellabellee skrev (1 time siden):

Nå mener de at huse er klart litt før tiden, siden vinduene kom i dag og siden trekket til bassenget kommer om 2 dager 🤔 

Også høres det nesten ut som at de sitter å lese her inne, for får svar på mye vi nevner her inne 🤣

Klart de leser og følger med 😅 de svarer sikkert å,under anonym knappen 😇

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bellabellee skrev (1 time siden):

Nå mener de at huse er klart litt før tiden, siden vinduene kom i dag og siden trekket til bassenget kommer om 2 dager 🤔 

Også høres det nesten ut som at de sitter å lese her inne, for får svar på mye vi nevner her inne 🤣

Skjønner ikke at de som er så «høyt på strå/fisefin» vil flytte inn før det er ferdig . Bo i støy og støv osv . Med barn . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windyman skrev (5 timer siden):

Er det ikke veldig arrogant og gjøre ett raskt søk, så konkludere slik du gjør? Flyskoler "elsker" å selge produktet sitt for en 1.5 millioner kroner vipps så er du ferdig, men realitetene er nok at det bare er begynnelsen. Å inneha CPL - sertifikat, 20-24 mnd blir du styrmann, ofte på mindre kompliserte fly, men det er bare begynnelsen sammenlignet med tung sivil luftfart og ATPL - sertifikat (Kaptein). Målet for alle flygere er å bli Kaptein. Min bror jobbet stein hardt i mange , mange år, så lett er det ikke!!! Lønn som flykaptein på etter 15-20 års erfaring varierer; Alt fra 1,5 - 2,5 mill i Norge, 3 mill i UK og 4-6 milloner året i USA/Asia. Dette tror Joiosa man oppnår gjennom en "enkel utdanning" som bussjåfør i luften. Enig at også bussjåfører har mye ansvar, men ikke enig at utdanningsforløpet er det samme og en av de "enkleste utdanningene" å ta, slik hevdet. 

Min bror er flykaptein og under er utdrag hvor utdanningsløpet til flykaptein og lønn diskuteres:

Å bli flykaptein er krevende og sammenlignes med å bli lege eller spesialistingeniør.
Piloter må takle stress, hurtige avgjørelser, værutfordringer, tekniske feil og ansvaret for mange liv.De testes to ganger i året i simulator, med nødsituasjoner, motorfeil og krevende scenarioer. I tillegg gjennomføres årlige teoretiske prøver og medisinsk kontroll. Hver testperiode krever 30–50 timer forberedelser, med studier av prosedyrer, regelverk og egen simulatortrening. Rundt 20–30 % faller av under utdanningen, og 5–10 % feiler årlig på simulatorprøver, men får som regel en ny sjanse. Men:
Yrket gir en enorm mestringsfølelse, det er motiverende å stadig utvikle seg, og som erfaren kaptein har man en høy lønn, pluss frynsegoder. I tillegg får man oppleve verden og en karriere som er både utfordrende og svært givende.image.png.481df790413e3bd7a1001759a4412471.png

Hva er snittet for å bli pilot?
 
Det finnes ikke karaktersnitt for opptak til dette studiet
 
Det er ikke arrogant,det er fakta.Og en av de enkleste utdannelse! Rett og slett en yrkessjåfør. 
Og for dumt å sammenligne med leger og sivilingeniører der karakterkrav er nærmere 6 i snitt. Og hvor ingen av de jobbene kan settes på autopilot og man kan slappe av og spise flymat i mange timer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de sitter å leser,og forsvarer pilotkurs for hvem andre bryr seg og bruker tid til å prøve å forsvare? 

Endret av Joiosa
Skrev feil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windyman skrev (5 timer siden):

Er det ikke veldig arrogant og gjøre ett raskt søk, så konkludere slik du gjør? Flyskoler "elsker" å selge produktet sitt for en 1.5 millioner kroner vipps så er du ferdig, men realitetene er nok at det bare er begynnelsen. Å inneha CPL - sertifikat, 20-24 mnd blir du styrmann, ofte på mindre kompliserte fly, men det er bare begynnelsen sammenlignet med tung sivil luftfart og ATPL - sertifikat (Kaptein). Målet for alle flygere er å bli Kaptein. Min bror jobbet stein hardt i mange , mange år, så lett er det ikke!!! Lønn som flykaptein på etter 15-20 års erfaring varierer; Alt fra 1,5 - 2,5 mill i Norge, 3 mill i UK og 4-6 milloner året i USA/Asia. Dette tror Joiosa man oppnår gjennom en "enkel utdanning" som bussjåfør i luften. Enig at også bussjåfører har mye ansvar, men ikke enig at utdanningsforløpet er det samme og en av de "enkleste utdanningene" å ta, slik hevdet. 

Min bror er flykaptein og under er utdrag hvor utdanningsløpet til flykaptein og lønn diskuteres:

Å bli flykaptein er krevende og sammenlignes med å bli lege eller spesialistingeniør.
Piloter må takle stress, hurtige avgjørelser, værutfordringer, tekniske feil og ansvaret for mange liv.De testes to ganger i året i simulator, med nødsituasjoner, motorfeil og krevende scenarioer. I tillegg gjennomføres årlige teoretiske prøver og medisinsk kontroll. Hver testperiode krever 30–50 timer forberedelser, med studier av prosedyrer, regelverk og egen simulatortrening. Rundt 20–30 % faller av under utdanningen, og 5–10 % feiler årlig på simulatorprøver, men får som regel en ny sjanse. Men:
Yrket gir en enorm mestringsfølelse, det er motiverende å stadig utvikle seg, og som erfaren kaptein har man en høy lønn, pluss frynsegoder. I tillegg får man oppleve verden og en karriere som er både utfordrende og svært givende.image.png.481df790413e3bd7a1001759a4412471.png

Hei Ulrik, er det deg?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windyman skrev (6 timer siden):

Men:
Yrket gir en enorm mestringsfølelse, det er motiverende å stadig utvikle seg, og som erfaren kaptein har man en høy lønn, pluss frynsegoder. I tillegg får man oppleve verden og en karriere som er både utfordrende og svært givende.

Mange flykapteiner sier at jobben er kjedelig for du gjør det samme hele tiden og at det er dårlig med utviklingsmuligheter. Tvert i mot blir mer og mer av jobben automatisker. 

I tillegg er det svært ubekvem arbeidstid, det er mange endringer i turnus på kort varsel. Tidligere var pilot et statusyrke da det var eksotisk å oppleve verden, nå er det sjelden de får muligheter til å se noe annet enn et flyplasshotell... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet man ikke skal si at noen er dumme.. Men.. 

Det eneste konsekvente i denne byggeprosessen er unnskyldninger som brukes om hverandre og som samtidig utelukker hverandre:

Ting kan ikke gjøres før huset blir tett. Huset kan ikke bli tett før ting er gjort. 

Først kunne ikke vinduene settes inn før det var malt osv. Men så kunne det ikke males før vinduer og dører var satt inn. 

Og det elektriske og annet kan ikke gjøres før huset er lukka. 

Veldig beleilig at ingenting kan gjøres før huset lukkes. For så lenge det er en unnskyldning for at huset ikke lukkes, så behøver jo ikke utbygger gjøre noe særlig. 

For en treig utbygger må jo pilotparet være drømmekjøperne. De kjøper jo alle forklaringer og løfter, uansett hvor dårlig de er 😅

Sist uke, etter møte med utbygger, la Ulrik så bastant ut at nå, NÅ! var det en plan og farbar vei, og huset ville bli klart til overtakelse ved månedsskiftet. Ulrik sa da at vinduene skulle inn i dag og i morgen, og i morgen ettermiddag (dvs onsdag) skulle alle vinduene være på plass, og elektrikere skulle inn allerede på ettermiddagen for å begynne og gjøre sitt. Og malere skulle flikke over. Og badene skulle monteres. I morgen ettermiddag skulle det rett og slett være full rulle med alle fagfolk som bare skulle dure på i samme øyeblikk som vinduene var på plass. 

I dag kom vinduene. Men er de begynt å settes inn? Nei. Hvorfor ikke? Fordi de må male ferdig først 😂 

Blir de satt inn i morgen? Nei. Hvorfor ikke? Jo, fordi det er visst helligdag i Spania. Så da kommer det verken glassmester, elektrikere, malere eller noe 🤦🏼‍♀️

At de ikke klarer å se den bristende logikken i alle forklaringene og unnskyldningene begriper jeg ikke.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joiosa skrev (7 timer siden):

 

Hva er snittet for å bli pilot?
 
Det finnes ikke karaktersnitt for opptak til dette studiet
 
Det er ikke arrogant,det er fakta.Og en av de enkleste utdannelse! Rett og slett en yrkessjåfør. 
Og for dumt å sammenligne med leger og sivilingeniører der karakterkrav er nærmere 6 i snitt. Og hvor ingen av de jobbene kan settes på autopilot og man kan slappe av og spise flymat i mange timer

Du spør om snittet for å bli pilot — la meg heller spørre deg:
Hvorfor er det lettere å komme inn på medisinstudiet eller jusstudiet ved Universitetet i Tromsø enn på flygerutdanningen ved samme universitet?

  • Medisin ved UiT: 25 % opptakssjanse (1 av 4 søkere).
  • Jus ved UiT: 25 % opptakssjanse (1 av 4 søkere).
  • Flyger ved UiT: 7,5 % opptakssjanse (1 av 13 søkere).

«Luftfartsfag har i flere år vært det vanskeligste studiet å komme inn på.» (Kilde: iTromsø)

Først selekteres du på VGS-snitt — deretter følger et nåløye med kognitive tester, stresstester, psykomotoriske prøver, samarbeidsevnevurdering og intervju.

Som ung.no skriver:

Hvor mange som får komme til opptaksprøvene varierer, men grovt regnet blir ca. 70–90 stykker av rundt 300–400 søkere kalt inn til opptaksprøver. De som blir valgt ut til opptaksprøver er de med høyest snitt av alle søkerne. Prøvene er både teoretiske og praktiske, pluss et intervju for å kartlegge din egnethet og motivasjon.

Jeg synes du sprer desinformasjon på en arrogant måte. Over er fakta — enten du liker det eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprer fakta. Du driver med copy/paste fra ung.no

Det er på grunn av antallet søkere per studieplass,det er vanskelig å få plass,karakterkravet er fortsatt er lik 0 Enten du skjønner det eller ikke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simba80 skrev (7 timer siden):

Hva skjedde med Christine? Ikke venner lenger?

Ja, det lurer jeg på også. Savner historier med Christine. De var jo mye sammen, Christine viste henne gåturer, passet Ramp, de trente sammen, familiene var sammen. Og det var hyggelig å se innhold med andre personer enn J og U. Det ble litt mer variasjon. Håper det ikke er noe dramatikk rundt det at vi ikke ser eller hører om Christine lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandra.1 skrev (58 minutter siden):

Ja, det lurer jeg på også. Savner historier med Christine. De var jo mye sammen, Christine viste henne gåturer, passet Ramp, de trente sammen, familiene var sammen. Og det var hyggelig å se innhold med andre personer enn J og U. Det ble litt mer variasjon. Håper det ikke er noe dramatikk rundt det at vi ikke ser eller hører om Christine lengre.

Hvor mange av dere her hadde giddet å henge med J hele tiden da ?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (1 time siden):

Hvor mange av dere her hadde giddet å henge med J hele tiden da ?

Tenker Christine var smart og kom seg unna. Hun reflekterer over livet, familien og verden på en måte de to løkrullene ikke evner å fatte en gang. Hun og familien tar seg ut og oppsøker nye ting jevnlig, i sol og regn - og med syk kropp. Jeg heier på henne! 😊

 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JojoMoyes skrev (2 timer siden):

Hvor mange av dere her hadde giddet å henge med J hele tiden da ?

Jeg hadde ikke orket å henge med J hele tiden, men det orker jeg ikke med noen. det er lenge siden jeg har sett noe til Christine, men jeg følger jo ikke med hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk festlig å se hvor glad Ulrik ble når vinduene ankom:-) Og den naiviteten hans er fascinerende:-)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (På 10.3.2025 den 19.27):

Lurer på om de arbeiderne er like lei av det paret som vi andre er ? Sikkert topp at de stadig er der og maser og filmer 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Du er lei av dette paret, men er så engasjert i deres liv at du diskuterer dem på nett?? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Miomino skrev (22 minutter siden):

Du er lei av dette paret, men er så engasjert i deres liv at du diskuterer dem på nett?? 

Ja , nå er vel minst halve tråden her det tenker jeg . Om ikke mer . 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (På 18.3.2025 den 15.35):

Mange flykapteiner sier at jobben er kjedelig for du gjør det samme hele tiden og at det er dårlig med utviklingsmuligheter. Tvert i mot blir mer og mer av jobben automatisker. 

I tillegg er det svært ubekvem arbeidstid, det er mange endringer i turnus på kort varsel. Tidligere var pilot et statusyrke da det var eksotisk å oppleve verden, nå er det sjelden de får muligheter til å se noe annet enn et flyplasshotell... 

Bekjent av oss er flykaptein eller som han sier "bussjåfør i luften". Jobben nå kan ikke sammenlignes med slik den var tidligere, da hadde den status grunnet at det var svært kostbart å ta utdanningen. Nå kan mer eller mindre alle bekoste den. I tillegg var det noe luksuriøst over det å fly spesielt utland. Dette har også endret seg mye, nå flyr folk mer enn de tar buss. Og en utenlandstur er ingen fjern luksus lenger.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist at Julianne ikke ser at hun blir bleik og grå i trynet av beige klær! Huden stråler om hun bare velger å bruke farger!! Er så sykt stor forskjell….! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...