Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kaktuspotte
Skrevet

Siden jeg ikke er i gruppa som strever med å bli gravid så synes jeg ikke prørørsprosessen er spesielt spennende, men jeg har virkelig medfølelse for dem begge to fordi det ikke klaffer  

Jeg håper de får oppfylt babydrømmen sin til slutt. 

Skrevet (endret)
På 20.8.2017 den 10.22, Lula skrev:

Endret av Lapper
Skjønte det ble feil😊
Gjest Clementina
Skrevet
5 timer siden, Kaktuspotte skrev:

Siden jeg ikke er i gruppa som strever med å bli gravid så synes jeg ikke prørørsprosessen er spesielt spennende, men jeg har virkelig medfølelse for dem begge to fordi det ikke klaffer  

Jeg håper de får oppfylt babydrømmen sin til slutt. 

Jeg er heller ikke ufrivillig barnløs men syns prosessen er veldig spennende likevel. Lurer på hva grunnen kan være til at de befruktede eggene alltid går til grunne? Man får vel ikke lov til å genteste egg i Norge?

Skrevet

Synes skikkelig synd i dem. Håper de lykkes!:) Synes det er tøft gjort å blogge åpent om noe så tabu og sårt. Heia åpenhet!:)

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor flere skriver at dette temaet er tabu. Er det det? Er det ikke bare privat? Som at man ikke går og roper ut at man har tatt abort eller at man har hemoroider? Satt på spissen, men jeg synes ordet tabu blir brukt for ofte. Det er ikke mye som er tabu i 2017, heldigvis. 

• Liker 29
Skrevet
27 minutter siden, lilletrilleline skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor flere skriver at dette temaet er tabu. Er det det? Er det ikke bare privat? Som at man ikke går og roper ut at man har tatt abort eller at man har hemoroider? Satt på spissen, men jeg synes ordet tabu blir brukt for ofte. Det er ikke mye som er tabu i 2017, heldigvis. 

Der satte du ord på noe jeg ofte har tenkt på. Det virker som folk ikke helt forstår betydningen av "tabu". Det er helt riktig at dette er privat - ikke tabu.

I tillegg synes jeg ikke det er noe galt i å holde deler av livet sitt privat. Ikke alt må deles med andre.

• Liker 11
Skrevet

Helt enig med dere over. Dette er ikke 'tabu', men privat og det er derfor det ofte ikke snakkes om. Det har da aldri vært tabubelagt å trenge hjelp for å få barn. 

Skrevet

Tabu er kanskje ikke rett ordvalg, men jeg tror at det å dele dette fortsatt hjelper en hel del. :) Både med noen å kunne forstå, og andre å vite de ikke er alene.

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, Tonio skrev:

Tabu er kanskje ikke rett ordvalg, men jeg tror at det å dele dette fortsatt hjelper en hel del. :) Både med noen å kunne forstå, og andre å vite de ikke er alene.

110% enig! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Tonio skrev:

Finnes det virkelig ufrivillig barnløse i 2017 som tror de er alene om det? :klo:

Dette er da et tema som er snakket og skrevet både åpent og mye om. Det finnes foreninger, forum, artikler på nett, bøker, informasjon og støttetilbud i lange baner. Det er jo flott hvis det er sånn at noen finner personlig nytte i bloggen til pilotfruen, men jeg tror nok mange overvurderer hennes intensjoner rundt åpenheten i bloggen, altså. Jeg tror nok det å dele såpass mye primært dreier seg om ekstra mange klikk, som igjen betyr ekstra mange penger inn på hennes konto. Som igjen betyr ekstra mange turer til frisør, negldesigner, kafé, klesbutikker, parfymerier, veskebutikker osv, osv. :)

• Liker 18
Gjest Clementina
Skrevet (endret)
5 timer siden, Stinkerbell skrev:

Finnes det virkelig ufrivillig barnløse i 2017 som tror de er alene om det? :klo:

Dette er da et tema som er snakket og skrevet både åpent og mye om. Det finnes foreninger, forum, artikler på nett, bøker, informasjon og støttetilbud i lange baner. Det er jo flott hvis det er sånn at noen finner personlig nytte i bloggen til pilotfruen, men jeg tror nok mange overvurderer hennes intensjoner rundt åpenheten i bloggen, altså. Jeg tror nok det å dele såpass mye primært dreier seg om ekstra mange klikk, som igjen betyr ekstra mange penger inn på hennes konto. Som igjen betyr ekstra mange turer til frisør, negldesigner, kafé, klesbutikker, parfymerier, veskebutikker osv, osv. :)

For å være ærlig så tror jeg at det å ikke være fruktbar på egenhånd kan oppleves som skam for mange. Når så mange blir gravide av å "gå forbi" en mann så er det mange vonde følelser som kan dukke opp hos de som sliter. Hvert fall når de stadig vekk må gå på store mengder med ekstra hormoner og må ut med titalls tusener av kroner for medisiner (også i det offentlige) bare for å få enda et negativt ivf-resultat slengt i fjeset. En god venninne av meg som har et IVF-barn og som nå prøver på nr 2 sa at hun følte seg som mindre kvinne. At det var pinlig at den ti år yngre niesen hennes fikk barn etter barn mens hun, som var i starten av 30-årene, gift og utdannet lege, ikke hadde en kvinnekropp som klarte dette "mest naturlige og mest kvinnelige i verden". Jeg tror det å bli konfrontert med nedsatt fruktbarhet eller ufruktbarhet som kvinne (eller mann) er en veldig vanskelig situasjon å sette seg inn i.

Endret av Clementina
Skrevet (endret)
13 timer siden, lilletrilleline skrev:

Syntes da både hemorider og abort er tabu som i betydningen 'det snakker vi ikke om'.  Kommer jo an på hvordan man definerer 'tabu' selvsagt. 

Tror mange opplever manglende fertilitet som skambelagt, og noe det ikke snakkes høyt om i familieselskaper. 

Endret av Puny
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Puny skrev:

Syntes da både hemorider og abort er tabu som i betydningen 'det snakker vi ikke om'.  Kommer jo an på hvordan man definerer 'tabu' selvsagt. 

Tror mange opplever manglende fertilitet som skambelagt, og noe det ikke snakkes høyt om i familieselskaper. 

Jeg synes tabu er noe helt annet. Som aids og homofili var for mange år siden. At man kan få sterke reaksjoner når informasjonen kommer ut til folk. Enten fordi de ikke har nok informasjon om temaet eller har fordommer. 

Det å være ufrivillig barnløs er jo ikke noe andre mener er en skam eller at det er noens feil. Det er trist og sårt, men ikke tabu. 

Da skal ikke jeg avspore mer, men jeg synes det er feil å bruke et så sterkt ord i alle sammenhenger, av respekt for de som faktisk har opplevd å måtte leve med noe som virkelig er tabu. 

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, lilletrilleline skrev:

Jeg synes tabu er noe helt annet. Som aids og homofili var for mange år siden. At man kan få sterke reaksjoner når informasjonen kommer ut til folk. Enten fordi de ikke har nok informasjon om temaet eller har fordommer. 

Det å være ufrivillig barnløs er jo ikke noe andre mener er en skam eller at det er noens feil. Det er trist og sårt, men ikke tabu. 

Da skal ikke jeg avspore mer, men jeg synes det er feil å bruke et så sterkt ord i alle sammenhenger, av respekt for de som faktisk har opplevd å måtte leve med noe som virkelig er tabu. 

Som sagt, det kommer helt an på hvordan man definerer "tabu." Jeg er helt enig i at jeg ikke ville satt ufrivillig barnløshet i samme kategori som AIDS, men likevel noe "man ikke snakker om til hvem som helst."

• Liker 2
Annonse
Skrevet
På 24.8.2017 den 0.42, Speedmaster skrev:

Vet ikke hvor viktig det er. Finner du virkelig prøvingen hennes inspirerende? 

Jeg heier på dem selv, men det er litt uggent med disse oppstilte liksom-triste selvutløserbildene de kommer med i festantrekk etter hver runde. 

Ikke akkurat, det virker bare desperat.

Skrevet (endret)
34 minutter siden, O.G. skrev:

Ikke akkurat, det virker bare desperat.

Ja, og desperat blir man i en sånn situasjon.. Du satt helt rett ord på det..

Endret av agnesbjercke
  • Liker 7
Gjest ClickB4it
Skrevet
25 minutes ago, Puny said:

Som sagt, det kommer helt an på hvordan man definerer "tabu." Jeg er helt enig i at jeg ikke ville satt ufrivillig barnløshet i samme kategori som AIDS, men likevel noe "man ikke snakker om til hvem som helst."

Heldigvis er det ikke opp til hver enkelt å definere et ord, det er det man har ordbøker til. Ufrivillig barnløshet er ikke tabu. Det er et tema mange finner ukomfortabelt og ubehagelig fordi det er veldig personlig. En bedre sammenligning er hvordan mange finner det vanskelig å snakke med noen som nylig har fått en alvorlig diagnose eller opplevd et dødsfall.

Jeg forstår at de finner støtte i det å dele alt på bloggen nå, jeg håper bare at det eksponeringsbehovet forsvinner når/hvis de får babydrømmen oppfylt.

Gjest LinusMR
Skrevet

Jeg har aldri kommentert i denne tråden før, men nå må jeg bare få sagt noe. Det som er usmakelig er at dere beskylder henne for å bruke denne barnløsheten til sin egen fordel i sosiale medier, trass i at hun gang på gang skriver at dette IKKE er hensikten. Hun ønsker faktisk genuint å hjelpe andre og vise åpenhet rundt et utrolig sårt emne. Pilotfrue er en av svært få ærlige bloggere igjen på topplisten, og jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan vri denne barnløsheten om til at hun prøver å tjene penger på det?! Ser dere ikke selv hvor forferdelig det er å beskylde noen for noe slikt? Hennes åpenhet er en måte for henne å takle denne prosessen på, og være en kanal hvor ufrivillig barnløse kan samles om et felles problem. At folk engasjerer seg og potensielt fører mer penger i kassa er da bare en bonus, men jeg kan ALDRI tenke meg at DETTE var hensikten hennes, det er bare så utrolig lavmål å anta. Bloggen hennes er et friskt pust i bloggverdenen, som viser at selv mennesker med en "overdådig livsstil" og nok av penger ikke nødvendigvis blir lykkelig av nettopp dette, og i motsetning til visse andre viser en ærlig og ekte fremstilling av hvordan livet faktisk er og kan være, istedenfor en polert og falsk virkelighet.

Jeg sier ikke at jeg er enig i alt hun gjør og ytrer seg om på bloggen, men jeg synes nesten det sier mer om dere enn om henne når dere kan komme med slike forferdelige beskyldninger om kanskje et av de mest såre temaene en ønskende mor kan gå gjennom. 

Skrevet (endret)
37 minutter siden, LinusMR skrev:

Jeg har aldri kommentert i denne tråden før, men nå må jeg bare få sagt noe. Det som er usmakelig er at dere beskylder henne for å bruke denne barnløsheten til sin egen fordel i sosiale medier, trass i at hun gang på gang skriver at dette IKKE er hensikten. Hun ønsker faktisk genuint å hjelpe andre og vise åpenhet rundt et utrolig sårt emne. Pilotfrue er en av svært få ærlige bloggere igjen på topplisten, og jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan vri denne barnløsheten om til at hun prøver å tjene penger på det?! Ser dere ikke selv hvor forferdelig det er å beskylde noen for noe slikt? Hennes åpenhet er en måte for henne å takle denne prosessen på, og være en kanal hvor ufrivillig barnløse kan samles om et felles problem. At folk engasjerer seg og potensielt fører mer penger i kassa er da bare en bonus, men jeg kan ALDRI tenke meg at DETTE var hensikten hennes, det er bare så utrolig lavmål å anta. Bloggen hennes er et friskt pust i bloggverdenen, som viser at selv mennesker med en "overdådig livsstil" og nok av penger ikke nødvendigvis blir lykkelig av nettopp dette, og i motsetning til visse andre viser en ærlig og ekte fremstilling av hvordan livet faktisk er og kan være, istedenfor en polert og falsk virkelighet.

Jeg sier ikke at jeg er enig i alt hun gjør og ytrer seg om på bloggen, men jeg synes nesten det sier mer om dere enn om henne når dere kan komme med slike forferdelige beskyldninger om kanskje et av de mest såre temaene en ønskende mor kan gå gjennom. 

Det er vel dette med at hun har passet på å kjøre reklamekampanjer på bloggen i tidsperioder hvor det ellers har vært helt stille fra henne, og det eneste leserne venter på er resultatet av graviditetstesten som kan komme når som helst. Slikt kaller jeg bevisst og strategisk markedsføring og forretningsdrift. Og det er på en måte helt ok for meg (selv om jeg har mine tanker om det etiske rundt det), for jeg vet at dette er jobben hennes, og det hun lever av, og at hun ikke er min "venninne", som ene og alene er genuint opptatt av å hjelpe andre barnløse ved å gi dem innsikt i prosessen. Mange andre lures nok til å tro annerledes. ;) 

Endret av Stinkerbell
  • Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...