AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Et nært familiemedlem er forfatter og har skrevet en roman basert på vedkommendes versjon av virkeligheten og familieforhold, der jeg er en av karakterene. Boken er ikke utgitt ennå, men et annet familiemedlem har fått lese lengre manusutdrag og familiemedlemmer (inkludert meg) er mildt sagt lite pent beskrevet og på en måte jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Vedkommende har også brukt detaljer fra virkeligheten, det eneste som er anonymisert er personers navn, ellers er det ekstremt lett gjenkjennelig og alle som vet hvem jeg er vil enkelt skjønne at karakteren er basert på meg. Kjenner dette sjokkerer meg og gjør meg forbanna. Hva i all verden kan jeg gjøre? Rettssystemet, eller helt fånyttes? Synes det er helt horribelt at man ikke har noe form for vern i slike saker, men må finne seg i å bli utlevert og fordreid på det groveste. Vedkommende ønsker ikke å høre fornuft og er fast bestemt på at disse private tingene er en "viktig historie" å fortelle. Noen som har erfaring med dette og hva man gjør, hvordan man takler det? Anonymkode: 2485f...b85
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Kan da vel ikke være så ille Anonymkode: e22b1...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Ikke mange dagene siden jeg hørte at forhold som dette kan anmeldes til politiet... Om de gjør noe med det er en annen sak... Anonymkode: d2786...8a4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Kjent forfatter? Tipper du kan anmelde, men hva som skjer videre vet jeg ikke. Anonymkode: dfb4f...1e1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Med andre navn da eller ? Bruker denne "forfatteren" deres egne navn ? Anonymkode: c1c60...e95
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Så du kjenner deg absolutt ikke igjen i karakteren da den blir forklart på en negativ måte. Men likevel skjønner alle at det er deg? Sikker på at du bare ikke vil ha på trykk hva slags person du faktisk er? Husk at storys ofte har et snev av virkelighet, men at forfatteren kan bygge videre i fantasi, så det trenger ikke bety at forfatteren mener negativt om deg. Anonymkode: b47bc...7bc 8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med andre navn da eller ? Bruker denne "forfatteren" deres egne navn ? Anonymkode: c1c60...e95 Står jo svart på hvitt at navnene er anonymisert, men at de som vet hvem hun er vil kjenne henne igjen i historien. Anonymkode: 8a696...d70 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 er jo litt interessant. man blir konfrontert av en versjon av seg selv man ikke liker Anonymkode: 2125c...4a6 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 Lurer på hvem forfatteren er jeg siden ts reagerer slik? Sorry nen det er litt morsomt dette Anonymkode: dfb4f...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #10 Skrevet 30. november 2016 Har du et dårlig eller godt forhold til forfatteren? Om du har et godt forhold ville jeg ikke ha brydd meg. Om du har et dårlig forhold burde du ha visst bedre enn å være slem mot en forfatter.... Anonymkode: fd115...090 1
Juniper Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Tror jeg leste en historie med en sånn problemstilling tidligere i høst, i Aftenposten. En kvinne, psykolog var hun etter det jeg husker, tok et oppgjør med forfatteres utlevering av alt og alle, og sammelignet med hvor streng taushetsplikt hun selv var underlagt. Hennes eks hadde frotset i karakteren hennes på en gjenkjenbar måte, men samtidig blandet inn mye fantasi. Så venner kjente igjen deler og lurte på om alt var sant. Hennes innerste hemmeligheter, hennes mest intime minner. Alt var vrengt ut, forvrengt og plusset på. Jeg tror ikke hun hadde funnet noen god løsning på det hele, bortsett fra å nekte å kommentere noe som helst. For uansett hva hun sa, så ville folk vite mer. Hva var sant, hva var løgn. Hendte virkelig XXX... Og det orket hun bare ikke begynne med!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du kjenner deg absolutt ikke igjen i karakteren da den blir forklart på en negativ måte. Men likevel skjønner alle at det er deg? Sikker på at du bare ikke vil ha på trykk hva slags person du faktisk er? Husk at storys ofte har et snev av virkelighet, men at forfatteren kan bygge videre i fantasi, så det trenger ikke bety at forfatteren mener negativt om deg. Anonymkode: b47bc...7bc Det er et viktig poeng. Anonymkode: b5c6e...39a 1
Illuminatum Skrevet 1. desember 2016 #13 Skrevet 1. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Et nært familiemedlem er forfatter og har skrevet en roman basert på vedkommendes versjon av virkeligheten og familieforhold, der jeg er en av karakterene. Boken er ikke utgitt ennå, men et annet familiemedlem har fått lese lengre manusutdrag og familiemedlemmer (inkludert meg) er mildt sagt lite pent beskrevet og på en måte jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Vedkommende har også brukt detaljer fra virkeligheten, det eneste som er anonymisert er personers navn, ellers er det ekstremt lett gjenkjennelig og alle som vet hvem jeg er vil enkelt skjønne at karakteren er basert på meg. Kjenner dette sjokkerer meg og gjør meg forbanna. Hva i all verden kan jeg gjøre? Rettssystemet, eller helt fånyttes? Synes det er helt horribelt at man ikke har noe form for vern i slike saker, men må finne seg i å bli utlevert og fordreid på det groveste. Vedkommende ønsker ikke å høre fornuft og er fast bestemt på at disse private tingene er en "viktig historie" å fortelle. Noen som har erfaring med dette og hva man gjør, hvordan man takler det? Anonymkode: 2485f...b85 Alt avhenger vel litt om det er sant eller ikke. Forteller han en objektiv sannhet eller hans oppfatning? Du har alltid mulighet for å gå til retten og få en midlertidig forføyning i forkant https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Tvangsfullbyrdelse/Om-midlertidig-sikring/Midlertidig-forfoyning/ Ulempen er at det er ganske dyrt å gå til retten, spesielt om en taper og som utgangspunkt er sakene åpne. Ellers har vel kanskje forfatteren noen ting han ønsker å holde skjult han også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå