AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Har en kattunge på 5 måneder som blir 6 og en 17 dager. Ettersom jeg aldri har hatt en kattunge før ønsker jeg å stille dere en liste med spørsmål jeg håper å få ordentlige tilbakesvar på. Er det normalt at en kattunge på 5 måneder biter på hender? Liker kattunger egentlig kos? Når ser man at kattungen er stresset? Når skal man venne de til å være ute? Har kattungen på badet om natten med alt den trenger fra da jeg legger meg ca 10-10,30 til jeg våkner. Da når jeg våkner leker jeg, koser og gir katten våtfor før jeg drar på jobb, er dette slemt av meg? Nå håper jeg inderlig på konstruktive svar da jeg aldri har hatt kattunge og har bare hatt den i 3mnd, er i lærefasen og skjønner at en kattunge behøver mye oppmerkssomhet. Håper dette med bitingen gir seg for det begynner å gjøre vondt :/ hilsen en bekymret kattemor Anonymkode: f94f7...0dc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Kan svare for hvordan mine katter var da de var småtroll, tror de hadde ganske normal oppførsel: 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at en kattunge på 5 måneder biter på hender? Ja det tror jeg. Så lenge det er kose/lekebiting. De kan avvennes med dette. For eksempel ved å ta bort hånden og slutte å gi pus oppmerksomhet (ikke over lang tid selvfølgelig). Liker kattunger egentlig kos? Mine var glad i kos. Den ene litt mer enn den andre. Minste pusen tok litt lenger tid før hun ble trygg Når ser man at kattungen er stresset? Det vet jeg ikke helt. Jeg merket på anspenthet, ikke ligge rolig og se ut som pus er på vakt. Når skal man venne de til å være ute?Ved ett-års alder mener jeg at jeg har lest. I allefall alene. Har kattungen på badet om natten med alt den trenger fra da jeg legger meg ca 10-10,30 til jeg våkner. Da når jeg våkner leker jeg, koser og gir katten våtfor før jeg drar på jobb, er dette slemt av meg? Dette synes jeg ikke hørtes bra ut. Jeg lot alltid kattene gå hvor de ville om natten. Tror det gjorde at de ble mindre stresst og mer tillitsfulle. Merket da også at de etterhvert ble trygge nok til å komme opp i sengen å legge seg intill meg. Anonymkode: f94f7...0dc Anonymkode: a3b15...19e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan svare for hvordan mine katter var da de var småtroll, tror de hadde ganske normal oppførsel: Anonymkode: a3b15...19e Tusen takk for et konstruktivt tilbakesvar :D, grunnen får at kattungen er på badet er på grunn av jeg er redd katten skal skade seg uten at jeg reagerer, opplever katten min som rolig og kosen når jeg legger han på badet, men det er i værtfall grunnen til dette Anonymkode: f94f7...0dc
Gjest skjære Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Man lærer å forstå kattespråket når man har hatt dem en stund. Dette kan gi en pekepinn:
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 1. Ja og nei. Du må venne den av med det ved aldri leke med den med hendene dine. Bruk heller fiskestenger og andre katteleker. Med mine katter har jeg stoppet tvert, enkelte gir også fra seg et høyt og lyst "au" for å imitere det kattemor gjør for å si ifra at det er vondt. 2. Kattunger er kanskje mer lekne enn kosete, men har absolutt det behovet ja. De blir gjerne mer kosete etterhvert som de blir vant til kos, og kanskje spesielt etter kastrering. 3. Les gjerne på nettet om kroppspråket til katter, da spesielt om ører og halen. Du ser når katten vandrer hvileløst omkring, klarer ikke å få roen, vidåpne øyne og brå bevegelser. Men en katt viser på flere måter at den ikke har det bra, så det kommer an på hvorfor og hvordan. 4. Retningssansen er ferdig utviklet rundt ettårsalderen, men begynn gjerne å gå ut med den i bånd før den tid, slik at den er kjent med området rundt. Når katten da er ett år, så er den vant til band, er bedre kjent (og tryggere, ikke minst) med utetilværelsen, og vet hvor den skal gå inn og ut. 5. Er den på badet når du er på jobb også? Er det noe spesiell grunn til at du ikke vil ha den andre plasser i boligen? En kattunge på et halvt år (snart) trenger mye aktivitet, men også overraskende mye søvn. Han sover nok for det meste når du er borte og sover. Men det kommer litt an på hva du gjør med den når du faktisk er hjemme, hvor lenge du er på jobb osv. Anonymkode: 1d4ac...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et konstruktivt tilbakesvar :D, grunnen får at kattungen er på badet er på grunn av jeg er redd katten skal skade seg uten at jeg reagerer, opplever katten min som rolig og kosen når jeg legger han på badet, men det er i værtfall grunnen til dette Anonymkode: f94f7...0dc Du kan tilrettelegge boet ditt for at den ikke skal skade seg, men du kan ikke skjerme den fra uhell til evig tid. Jeg forstår du vil beskytte den, spesielt om det er din første katt, men den må få utforske og lære seg hvordan farene kjennes på kroppen. Slik som vi lærte at det gjorde vondt å falle ned om vi klatret for høyt osv Når den skal ut kommer du til å ha null kontroll over hva som skjer med den (dessverre), og før det må den lære å stå på egne poter. Anonymkode: 1d4ac...0b8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Ja og nei. Du må venne den av med det ved aldri leke med den med hendene dine. Bruk heller fiskestenger og andre katteleker. Med mine katter har jeg stoppet tvert, enkelte gir også fra seg et høyt og lyst "au" for å imitere det kattemor gjør for å si ifra at det er vondt. 2. Kattunger er kanskje mer lekne enn kosete, men har absolutt det behovet ja. De blir gjerne mer kosete etterhvert som de blir vant til kos, og kanskje spesielt etter kastrering. 3. Les gjerne på nettet om kroppspråket til katter, da spesielt om ører og halen. Du ser når katten vandrer hvileløst omkring, klarer ikke å få roen, vidåpne øyne og brå bevegelser. Men en katt viser på flere måter at den ikke har det bra, så det kommer an på hvorfor og hvordan. 4. Retningssansen er ferdig utviklet rundt ettårsalderen, men begynn gjerne å gå ut med den i bånd før den tid, slik at den er kjent med området rundt. Når katten da er ett år, så er den vant til band, er bedre kjent (og tryggere, ikke minst) med utetilværelsen, og vet hvor den skal gå inn og ut. 5. Er den på badet når du er på jobb også? Er det noe spesiell grunn til at du ikke vil ha den andre plasser i boligen? En kattunge på et halvt år (snart) trenger mye aktivitet, men også overraskende mye søvn. Han sover nok for det meste når du er borte og sover. Men det kommer litt an på hva du gjør med den når du faktisk er hjemme, hvor lenge du er på jobb osv. Anonymkode: 1d4ac...0b8 Er bare kveldene når jeg sover han er der, pleier å rydde før jeg drar på jobb og han er roligere på dagtid så derfor er jeg ikke så veldig redd for at han skader seg når jeg er borte. Er ikke så mye hsn kan skade seg på egentlig men føler meg på en måte tryggere på dagtid. Anonymkode: f94f7...0dc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er bare kveldene når jeg sover han er der, pleier å rydde før jeg drar på jobb og han er roligere på dagtid så derfor er jeg ikke så veldig redd for at han skader seg når jeg er borte. Er ikke så mye hsn kan skade seg på egentlig men føler meg på en måte tryggere på dagtid. Anonymkode: f94f7...0dc Det er ganske liten sjangse for at pus skader seg om det ikke er noen opplagte farer omkring. Katter er ekstremt godt kontruert Har sett min hoppe fra et to meter høyt tak og bare løpt videre. Hun gjør dette ofte, så det er tydeligvis ikke vondt for henne Anonymkode: a3b15...19e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 Kattungen jeg har her, snart 6 mnd gammel den også, mistenker jeg er blå under pelsen sin. For du verden hvor den styrer på, faller og knaller. Men han bryr seg ikke i det hele tatt. Lever videre som ingenting. Rare monsen. Anonymkode: 1d4ac...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #10 Skrevet 30. november 2016 Tenkte jeg kunne spørre et til spørsmål siden vi først er i gang, hvor lenge er det greit at kattungen min er alene? Blir sikkert borte fra katten daglig 8-9 timer utenom helgen da, da er jeg i lamme han :D Anonymkode: f94f7...0dc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenkte jeg kunne spørre et til spørsmål siden vi først er i gang, hvor lenge er det greit at kattungen min er alene? Blir sikkert borte fra katten daglig 8-9 timer utenom helgen da, da er jeg i lamme han :D Anonymkode: f94f7...0dc En pus er så selvstendig så det å være på jobb 100% er ikke noe problem jeg har væry hjemme de første dagene med ny pus å etter det gått tilbake på jobb som normalt. Men nå har jeg alltid hatt søsken, så de har hatt selskap i hverandre Anonymkode: c0d33...454
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: En pus er så selvstendig så det å være på jobb 100% er ikke noe problem jeg har væry hjemme de første dagene med ny pus å etter det gått tilbake på jobb som normalt. Men nå har jeg alltid hatt søsken, så de har hatt selskap i hverandre Anonymkode: c0d33...454 Takk for svar, godt å vite dette da jeg får så lett dårlig samvittighet overfor hvor lenge katten er borte. Er en skikkelig hønemor jeg da :). Men når vi er i lag så er det så mye kos og leking at jeg tror katten nesten blir lei meg! haha Anonymkode: f94f7...0dc
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, godt å vite dette da jeg får så lett dårlig samvittighet overfor hvor lenge katten er borte. Er en skikkelig hønemor jeg da :). Men når vi er i lag så er det så mye kos og leking at jeg tror katten nesten blir lei meg! haha Anonymkode: f94f7...0dc Tro meg jeg veit hvordan det er å være hønemor satt på venterommet i en evighet mens pusene ble kastrert (kunne ikke gå derifra må vite). Jeg var fra meg av engstelse om de var syke (avlyste avtaler for å være med dem 24/7). Jeg har nok vært fryktelig heldig med mine puser, de har aldri gjort noe mer ugang en å prøve å klatre en gardin og rive ned en blomsterpotte. Aldri tygging på ledninger (tror nok lekene gjorde susen), aldri gjort fra seg utenfor kattedoen med mindre de var syke og ikke rakk frem. Åh som jeg savner dem nå 😭 Anonymkode: c0d33...454
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Det viktigste du trenger å vite er at dersom katten "logrer" med halen, så lar du den være i fred! ellers er det lurt å strekke ut en hånd og la katten komme til deg i stedet for at du kommer til katten. Ikke steng katten din inne på badet om natten. husk at de fleste katter er mest aktive om natten. katter er også ser flinke til å beregne avstander (for. eks i trappen). det er ikke nødvendig at du passer på hva og hvor kattungen går. Se gjerne på "my cat from hell" på YouTube . der lærer du mye Anonymkode: dd196...73d
Tesss Skrevet 1. desember 2016 #15 Skrevet 1. desember 2016 Har alltid pleid å ha kattungen sammen med meg på natta, spesielt den første tiden da de ikke liker å være alene. Det er litt slitsomt da de er aktive krabater da Ikke tenk på at den kan skade seg, det har ingen av mine gjort innendørs Er heller synd på inventaret når de er alene.. blomsterpotter og gardiner får gjennomgå, huff
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #16 Skrevet 2. desember 2016 Her står døra til rommet oppe så pus kan komme inn og gå ut som hun vil. Å sperre pus inne på et annet rom ville ikke falt meg inn. Anonymkode: b5951...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå