Spiteful Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Mine foreldre har kanskje 20kr-50kr igjen i slutten av hver måned og jeg har prøvd å skaffe meg jobb siden i mai uten hell. Jeg går vg3 og russetiden nærmer seg med stormskritt. Jeg hadde et budsjett på 3500kr, men ser nå at russetiden er mye dyrere. Jeg har betalt 1300kr for russeklær (grunnpakken, den billigste), og det eneste arrangementet store arrangementet jeg skal på er russens dag på Tusenfryd. Altså ingen store treff - Jeg har ikke råd til å betale 2000kr... Er i russegruppe (vandregruppe), og vi skal selvsagt ha logo og like hettegensere + pannebånd, og dette er til sammen 800kr-ish. Nå er det russekontigenten som er igjen. Koster 600kr for å bli med på det basice - Arrangementer og fester som er arrangert på vegne av russen på skolen vår. Da er det igjen å betale for ballet, som er 700kr... Men i tillegg til ballet kommer jo kjole for minst 1000kr... Jeg vurderer å bare droppe ballet, så jeg kan spare 1700kr... (Jeg har 4000kr på sparekontoen, men mine foreldre gir meg 500kr hver måned om jeg trenger det). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Alt dette koster rundt 5500kr... Jeg har virkelig ikke råd og har allerede brukt mer penger enn jeg skulle ha gjort. Det eneste jeg klarer å tenke på er at jeg kunne brukt alle de pengene på mer fornuftig ting, men det er forsent nå da... Jeg skjønner ikke hvorfor russetisen skal være så dyr... Jeg kjenner liksom et skikkelig press på meg og jeg takler det egentlig ikke. Jeg har alltid vokst opp i en familie med dårlig råd og spesielt etter at jobben til pappa gikk konkurs og pappa ble syk har ting vært vanskelig... Vet ikke hva jeg ville med dette egentlig. Måtte bare få det ut... Syns dere det er fornuftig av meg å droppe russeballet eller burde jeg bli med? Når det kommer til kjole er det ikke lett å finne en billig en, fordi jeg er såpass liten og tynn at jeg må ha skreddersydd (tro meg, jeg har prøvd å leie, ingenting passet!!!)
Gjest Newroz Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Da jeg var russ var jeg ikke med på noen av arrangementene, og hadde ikke bil. Det funka veldig bra! Vi hadde en del ting som ikke kosta noe også, som fester ute og slikt. Om du skal droppe ballet eller ikke er ikke lett å si, men du kan låne en kjole av noen venninner feks? Du kan også kjøpe brukt på feks finn.no Har du mulighet til å spe på inntektene dine noe, ved å ta en ekstrajobb? Finn.no har småjobber feks. Der er det alt mulig rart du kan gjøre av tjenester og tjene penger på det.
Spiteful Skrevet 30. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2016 33 minutter siden, Newroz skrev: Da jeg var russ var jeg ikke med på noen av arrangementene, og hadde ikke bil. Det funka veldig bra! Vi hadde en del ting som ikke kosta noe også, som fester ute og slikt. Om du skal droppe ballet eller ikke er ikke lett å si, men du kan låne en kjole av noen venninner feks? Du kan også kjøpe brukt på feks finn.no Har du mulighet til å spe på inntektene dine noe, ved å ta en ekstrajobb? Finn.no har småjobber feks. Der er det alt mulig rart du kan gjøre av tjenester og tjene penger på det. Takk for svar! Det som er problemet er egentlig at alt nå koster penger med mindre det er hjemmefest, og ingen hjemmefester er egentlig relatert til russetiden... Jeg har ikke noen kjoler å låne av venner, ettersom vennene mine selv skal leie, og alle skal ha sånne fine lange kjoler med ''Diamanter'' og ''Glitter'', så ingen kjole jeg låner kommer til å være slik som de andres.... Jeg har prøvd å ta noen ekstrajobber/småjobber, men det hjelper ikke mye, og det finnes ikke mange her jeg bor.
Gjest Newroz Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Akkurat nå, Spiteful skrev: Takk for svar! Det som er problemet er egentlig at alt nå koster penger med mindre det er hjemmefest, og ingen hjemmefester er egentlig relatert til russetiden... Jeg har ikke noen kjoler å låne av venner, ettersom vennene mine selv skal leie, og alle skal ha sånne fine lange kjoler med ''Diamanter'' og ''Glitter'', så ingen kjole jeg låner kommer til å være slik som de andres.... Jeg har prøvd å ta noen ekstrajobber/småjobber, men det hjelper ikke mye, og det finnes ikke mange her jeg bor. Åja, det sånn galla-stil på det? Da er det dyrt ja, da koster det vel litt og leie også. Nei, jeg har ingen gode råd annet enn at enten må du kutte ut noe av det du ønsker, eller så må du få inn penger så du kan få råd til begge deler. Du kan feks henge opp lapp på butikken og si at du kan være behjelpelig med det meste mot betaling feks. Eller høre på sykehjemmet om de trenger ringevikarer. Det jobbet jeg med da jeg gikk på videregående, egentlig en fin jobb med tanke på at du treffer mange hyggelige gamle folk
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Vurdert å finne en kjole på fretex? Gjerne noe vintage da de ofte er i små størrelser? Finnes det en kjole på loftet du kan sy om? Av alle som var på ballet og som feira russetida så husker jeg bare to. Den ene dreit i russedress og gikk i komf.dressen hele russetida. Den andre kjøpte en utypiske ballkjole på hm. Begge kjørte sin egen stil og var de råeste under hele russetida. Resten huskes egentlig bare som en uniform rød masse uten særpreg. Skal du droppe noe så dropp ballet. Det er skilla seg egentlig ikke noe ut fra andre skoledanser/treff, bare dyrere. Anonymkode: f6c85...202
Tvist Skrevet 1. desember 2016 #6 Skrevet 1. desember 2016 Jeg var verken på ball eller russetreff, men traff venner i parken, der vi tok russeknuter og drakk. De andre har vel heller ikke flust med penger? Ingen russebil på vår skole, men noen hadde tatt seg råd til en russesykkel, det var ganske stilig.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #7 Skrevet 1. desember 2016 Kan man ikke få dugnadsoppdrag, bl.a i form av salg av dopapir, kaker osv via noe russegreier? Mener også man kan få oppdrag i å levere ut reklame, tlf salg osv også. Anonymkode: 2ad6e...9a3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #8 Skrevet 1. desember 2016 ballet vårt var ihvertfall ikke noe gallagreier, der gikk alle i enkle kjoler fordi de skulle bli kanakkas uansett + ingen bryr seg også var det ekstremt dårlig uansett Anonymkode: 9998d...f07
minister-mio Skrevet 1. desember 2016 #10 Skrevet 1. desember 2016 Trenger du genser og pannebånd med logo da?
Gjest canacas Skrevet 1. desember 2016 #11 Skrevet 1. desember 2016 Jeg deltok på en del ting hele året før selve russefeiringen i mai, men disse litt større tingene som feks russeballet gadd jeg ikke. Vi hadde reunion for ikke lenge siden, og det var mange som ville mimre russeballet med meg - så de har tydeligvis ikke fått med seg at jeg ikke var der Poenget: delta på det du kan og har lyst til, ikke bruk tiden din til å bekymre deg over penger, så dropp dette ballet. Spar heller penger til selve feiringen i mai.
Gjest O.G. Skrevet 1. desember 2016 #12 Skrevet 1. desember 2016 TS har ikke råd til russetid og bør mye godt glemme hele greia. Det er surt og sårt, men har man ikke råd så har man ikke råd.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #13 Skrevet 1. desember 2016 Hvis du allerede nå vet at du egentlig ikke har råd og føler at du bruker (les: sløser) for mye på noe som er unødvendig så tror jeg ikke at du vil føle deg bedre når du sitter på et dyrt ball i en dyr kjole. Bruk russeklærne du har kjøpt og delta på hjemmefester og det som ikke koster all verden og så dropper du resten.. Anonymkode: aed7a...455
Pikeliten Skrevet 1. desember 2016 #14 Skrevet 1. desember 2016 (endret) Jeg skal ikke si så mye om din families økonomi, den er som den er (men om man greier å gi sin datter 500 per måned hvis du trenger det, så burde man kunne spart noen hundrelapper i måneden for å spare opp til russetid tenker jeg...). Jeg ville droppet ballet. Kan ikke huske at mitt eget russeball var noen stor affære og ingen snakker om det nå i ettertid som et høydepunkt. Ser at billigste pakke med tøy hos Russeservice koster 799, så hvordan du har fått billigste grunnpakke til å bli 1.300 er et lite mysterium. Jeg stusser også på at vandregruppa må ha hettegenser+pannebånd til 800,-. På min russebil kjøpte vi genser på HM og fikk trykket på logo hos det lokale trykkeriet til en billig penge. Usikkert om du har fortalt vennene dine at du har smått med penger, så du kan jo foreslå billigere alternativer under dekket at "da blir det mer penger til øl senere"? Det er MYE å spare på å droppe dyre fester før og under russetiden og å ikke kjøpe nattmat på bensinstasjon... Endret 1. desember 2016 av Pikeliten Skrev om siste setning for å gjøre den mer tydelig 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #15 Skrevet 1. desember 2016 Du får nok en fin kjole til under tusenlappen. Jeg tipper du sikkert har småutgifter du ikke tenker over, og som u lett kan droppe. En cola her, en bussbillett der. Det blir fort noen kroner til sammen. Anonymkode: 05ca1...d67
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #16 Skrevet 1. desember 2016 https://www.facebook.com/fjong.utleie/ Anonymkode: d35f7...47a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #17 Skrevet 1. desember 2016 Du kan tilby dine tjenester på finn? du sier det ikke er så mange jobber der, men har du selv lagt ut en annonse på hva du kan bidra med? Mange av mine venner jobber som privatlærer for barn på barne og ungdomskolen. Er det noe du kunne gjort? Tilsvarende annonse med hagearbeid, passing av dyr for folk som er bortreist i julen, vasking ol. Hva med å få gruppen din til å delta i dugnad. Gå til butikker og spørr om å få være med på varetelling mot betaling. Innsamling av panteflasker. Organiser det slik at dere legger lapper i postkassene til folk og ber dem om å donere panteflasker mot at dere henter dem. Så må du skrive når dere kommer osv. Etter nyttårsaften er det nok mye pant rundt omkring. OG det kan hende at folk som har leid lokale osv kunne trengt hjelp med utvask. Her kan dere bidra mot noen kroner. Vil også legge med at russetiden er oppskrytt. Og vis det er et fyllekalas uten like du ser etter så er fadderuka på universitetet mye bedre! Der er det heller ikke krav om at alle har like gensere. Konsentrer deg på skolen slik at du slipper å ta russetiden omigjen, det blir dobbelt så dyrt! Anonymkode: c2af3...ba1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #18 Skrevet 1. desember 2016 Det er sårt å føle at man må gi avkall på noe. Jeg brukte lite penger på russetiden (hadde bare basic-pakken og litt til arrangementer og sånn, var ikke med på landstreff og hadde ikke buss), men det var heller ikke veldig kultur for det på skolen min. Vi tok bare russeknuter, hang sammen med og uten alkohol og hadde det artig. Jeg hadde det kjempegøy selv, også uten ball Så det går veldig fint an, altså! Men jeg skjønner veldig godt at du har lyst til å være med. Vennene dine er sikkert klar over at du har dårlig råd, men har kanskje vanskelig for å egentlig forstå det. Kanskje du kan foreslå dugnadsarbeid for at dere kan tjene inn genseren? Hvis dere tjener inn 1500 kroner hver har du fått genser + russearrangement "gratis", og du har nesten penger til kjole og ball... Og venninnene dine har mer penger til fest. Jeg jobber på skole, og elevene har gjort veldig mye forskjellig. Malearbeid og utvask av hus (i forbindelse med flytting og sånn) er gjengangere, og ut fra det de forteller har de det gøy sammen også. Anonymkode: 3fc4e...60c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #19 Skrevet 1. desember 2016 Hei! Vet godt hvordan det er, var russ selv for 2 år siden og ja det var mye press. Hvis du er interessert så har jeg en stor ballkjole du kan få låne av meg, den er typisk sånn som du snakker om med glitter osv. Veldig fin og fikk mange komplimenter for den! Er selv liten og den passer fint. Anonymkode: 0194b...8d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå