Gå til innhold

Hvor viktig er kilden ved lyd over bluetooth?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forskjell på hvordan lyden prosesseres når den overføres med blåtann? Altså, kan f.eks en Samsung-telefon låte bedre enn en Nokia på samme BT-headset?

Skrevet

Ja, de må dekode lyden, som kan resultere i forskjellig kvalitet. I tillegg finnes det flere standarder for å sende den dekodede lyden videre fra enheten til hodetelefonene, og hvis ikke begge deler støtter en av de beste så vil lyden bli dårligere. Jeg er ikke oppdatert på hva de beste standardene heter nå om dagen.

Anonymkode: 6bfc6...0d4

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de må dekode lyden, som kan resultere i forskjellig kvalitet. I tillegg finnes det flere standarder for å sende den dekodede lyden videre fra enheten til hodetelefonene, og hvis ikke begge deler støtter en av de beste så vil lyden bli dårligere. Jeg er ikke oppdatert på hva de beste standardene heter nå om dagen.

Er dekodingen avehengig av maskinvare eller program? Hvis noen velger å produsere f.eks en varmere klang kan jeg forstå hvorfor det er forskjell, hvis målet er å dekode lyden best mulig burde alle kunne gjøre det likt, med mindre soft- eller hardwaren for det er proprietær.

Skrevet
1 time siden, linsejesus skrev:

Er dekodingen avehengig av maskinvare eller program? Hvis noen velger å produsere f.eks en varmere klang kan jeg forstå hvorfor det er forskjell, hvis målet er å dekode lyden best mulig burde alle kunne gjøre det likt, med mindre soft- eller hardwaren for det er proprietær.

Når man komprimerer med f.eks. MP3 så fjerner man informasjon. Man kan lage en helt enkel dekoder som fungerer, men den vil resultere i lyd som har feil (komprimerings-artifakter) på samme måte som man kan se på et sterkt komprimert JPG-bilde. Jo mer jobb man legger i dekoderen og jo mer prosessorkraft den har tilgjengelig, jo bedre kan man få den til å gjette hva den opprinnelige lyden var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...