Gå til innhold

Erfaringer med terapi/coaching?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter for tiden med et rotete hode, og lurer litt på hvordan jeg kan få hjelp til å rydde opp.

Jeg ønsker å prate med en nøytral person og få hjelp til bla. stressmestring, bryte negative handlingsmønstre, selvbilde og lignende.

Jeg vet stort sett ingenting om slike former for terapi, og håper derfor at noen her inne kan hjelpe og kanskje fortelle litt?

Noen som har gått i terapi og kan fortelle hva de fikk ut av det? Hva kan jeg forvente?

Hvilken type terapeut bør jeg oppsøke? Føler at psykologer er mer for mennesker med alvorligere mentale problemer som depresjoner og lignende, hvilke andre typer terapeuter finnes det, og hva kunne passet for meg? Noen som vet om noen i Oslo som er flinke og som jeg evt kunne oppsøkt?

Og hva koster slikt? Det er vel stor forskjell mtp hvor mange timer man trenger osv, men hva kan jeg regne med, sånn ca?

Håper at noen av dere kloke hoder her inne kan hjelpe meg litt!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter opp denne litt jeg... *utålmodig* Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Jeg ville vurdert psykolog. Det finnes psykolog som spesialiserer seg på for eksempel stressmestring, og det er slett ikke bare for folk med alvorlige mentale problemer. En rask titt på kvasir viser at psykolog Linda C. Tveter jobber med Stress og utbrenthet, Livsforandringer, Selvutvikling. Eller psykolog Tor Halvorsen jobber mye med næringslivet og er god på dette med stress, utbrenthet og personlig utvikling. (Jeg har møtt sistnevnte i en annen sammenheng, og han virker sympatisk nok).

Jeg ville vært ytterst kritisk til coacher, rett og slett fordi det ikke er en beskyttet tittel og i noen tilfeller har de bare noen dagers, kanskje et par ukers kurs bak seg. Med en psykolog har du i alle fall et menneske som har brukt flere år bak seg på å skjønne mennesket psyke.

Men når det gjelder timer og pris kan jeg ikke hjelpe.

Skrevet

Takk for svar. Så psykolog er kanskje bedre enn alle disse andre terapeutene altså? Sier kanskje seg selv, men. Jeg tenkte kanskje at det hadde noe med hva man ønsker hjelp til og sånn.

Ingen som har erfaring som kan fortelle meg noe da? Dere kan jo etv. logge dere ut før dere svarer. :wink:

Skrevet

Velger du psykolog, kan du også prøve å få en henvisning fra fastlegen din. Da blir det ikke SÅ dyrt.

Og som Possum skriver, så kan psykologer spesialisere seg i forskjellige felt slik at du finner en som passer deg bedre.

Skrevet

Life Coaching er ingen dårlig ting.

Ta en tur på http://www.coachteam.no/

De jobber med Nevro Linguistic Programming, og det betyr ganske enkelt at du får hjelp til å forandre ditt eget tenkemønster.

Skrevet

Har du prøvd dette Mysan? Kan du i såfall fortelle litt mer om det?

Har sett flere her i Oslo og også som er NLP-practioners.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har gått til coach og anbefaler det på det sterkeste. Det første som skjedde var at vi hadde en forholdsvis lang prat om meg og problemet mitt. Allerede under den første praten fikk jeg mange aha-opplevelser og så nye løsninger. Jeg fikk også en god del oppgaver mellom hver samtale.

Etter ca tre måneder hadde jeg løst problemet mitt.

Det jeg likte best med coaching var at jeg fant løsningen selv. Tror det er bedre enn at noen forteller meg hva de synes er best.

Husk at det er mange derute som kaller seg coacher om dagen. Sjekk at den du bruker er sertifisert. Det betyr at de har ca. ett års utdannelse innen coaching.

Skrevet
Har du prøvd dette Mysan? Kan du i såfall fortelle litt mer om det?

Har sett flere her i Oslo og også som er NLP-practioners.

Har et par venner som jobber med det, og vurderte også å utdanne meg til coach selv, men det koster jo skjorta for meg som bare har min egen inntekt og tre unger og forsørge.

Men jeg hadde en øvingstime med min venninne Lene Fjellheim mens hun var under utdanning, og blant annet holdt vi på med noen visualiseringsoppgaver hvor jeg skulle visualisere meg selv i situasjoner slik som jeg VILLE at de skulle være. Nå er dette et par år siden så jeg husker ikke så nøye lenger, men Coach Team som hun altså er en del av, er sertifiserte NLP practitioners. Hun har sin utdannelse fra Lillian Godtfredsen

Skrevet

Tror Gestaltterapi er tingen for deg. De driver med coaching og terapi. De bruker metoder for å gjøre en mer kjent med seg selv, mer bevvist og hjelper deg til å foreta valg i livet.

Jeg har gått en stund og er superfornøyd! Har gått til psykolog før og synes de var mer opptatt av få satt en diagnose enn noe annet.

Jeg kan anbefale noen flinke hvis du er interessert. :) Bare send meg en pm.

Gjest Ikke innlogget bruker
Skrevet

Ettersom jeg selv er coach så tenkte jeg at jeg kunne gi deg noen svar.

Velger å være utlogget slik at jeg kommer i fare for å reklamere for egen vinning. :wink:

En coach kan være en god hjelp og samtalepartner for vanlige utfordringer vi mennesker møter. Dette kan være både i forbindelse med veivalg i livet, utbrenthet, relasjonsproblemer osv.

Når jeg skriver "vanlige" problemer, så er dette for å presisere at vi ikke er terapeuter eller psykologer. Skjønner vi at klienten trenger denne type hjelp så anbefaler vi det i stedet.

Hvor lang tid et coachingprogram tar varierer selvsagt, men en sertifisert coach skal ha så god erfaring at han/hun kan anslå en tidsramme for deg. Sørg alltid for klare avtaler med coachen din før dere begynner samarbeidet. Det er ganske mange uprofesjonelle coacher der ute nå som er interessert i å ha deg som klient lengst mulig for å tjene mest mulig penger.

Sikre deg også at coachen er sertifisert. Det betyr at han/hun har både bred erfaring og utdanning fra coaching.

Det viktigste rådet mitt til deg er at du finner en coach som du har tillit til. En god coach vil kunne anbefale deg andre coacher hvis matchen dere imellom ikke fungerer.

:-)

Gjest Étoile
Skrevet

Takk for svar alle! :D

Helt umiddelbart høres gestaltterapi eller coach mest fristende ut. Tviler på at fastlegen min ville gitt meg noen henvisning, dessuten er jeg ikke ute etter noen diagnose akkurat.

Har fått min mor til å spørre en psykolog hun kjenner om råd, så jeg ser det an litt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med Kognitiv atferdsterapi da? Det går nettopp ut på å erstatte negative tankemønstre med mer hensiktsmessige. Det har blitt kjempepopulært de siste årene, og har veldig god effekt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...