AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Hei! Kvinne, 31 år, 177 cm høy, 69 kg. Trener 4-5 ganger i uka, stort sett kondisjon, brenner i følge pulsklokka 500-700 kcal pr økt. I mammaperm for øyeblikket. Går mye tur. Kan mye om ernæring, kosthold, helse og sunnhet etc og interesserer meg også veldig for det. Men - jeg klarer ikke å vedlikeholde et godt, sunt og "regelmessig" kosthold! Det blir liksom stadig enten for mye eller for lite, alt eller ingenting, og det irriterer meg veldig! Eksempel dag 1: Frokost: 2 små cottage cheese-rundstykker med avocado, egg og tomat. En yoplait-yoghurt. Lunsj: Salat med egg/tunfisk etc. Frukt. Middag: Kyllingfilet med MASSE grønnsaker, kanskje i form av "burger" på cc-rundstykke med majones. Kvelds: Appelsin. Drikke: vann, fun light, kaffe. Eksempel dag 2: Frokost ganske seint på dagen: 2 knekkebrød med ost og skinke. Mellom: gnafser i meg et par doble havreflarn. blir kvalm. angrer. tar en til. Lunsj: et knekkebrød med brunost. Mellom: 4 brødskiver med majones og salami. Mellom: ørten appelsiner. Middag: pastarett med grønnsaker og farsekjøtt. Kvelds: ingenting. Altså. Det henger ikke på greip! Jeg trives best med eksempel 1, men hvorfor klarer jeg ikke vedlikeholde? Spiser jeg for lite av noe slik at denne uregelmessigheten blir trigget på et vis? Har noen gode tips? Det er vel "bare" å ta seg sammen, men det er ikke bare! Jeg vil at kropp og hode skal ha det bra med et sunt og variert kosthold. Takk. Anonymkode: 6f419...075
Pringle Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 (endret) Du trenger ikke kostholdsveiledning, og du skal ikke ta deg sammen - tvert imot, du må lære å slappe av. Du sliter deg ut med alt-eller-ingenting-tankegangen. Liker du sær mat? Trodde ikke det heller. Det er alle reglene og alt du synes du må spise og ikke kan spise, som gjør at du ikke klarer å spise godt, sunt og regelmessig. Vanlig, variert, normal mat som du har lyst på, som du er fornøyd etter å ha spist en normal porsjon av, er fullstendig bra nok. Spise litt mer en dag, eller spise litt mindre, det har ingenting å si. Spis det du liker, og lik det du spiser. Og du må like deg selv også, nok til å gi deg selv det du liker og som får deg til å føle deg bra. Ikke "stolt" over å ha spist dette eller hint, men opplagt, mett og tilfredsstilt. Endret 30. november 2016 av Pringle 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Hva er problemet egentlig? Anonymkode: 7b5e0...12c 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså. Det henger ikke på greip! Jeg trives best med eksempel 1, men hvorfor klarer jeg ikke vedlikeholde? Spiser jeg for lite av noe slik at denne uregelmessigheten blir trigget på et vis? Har noen gode tips? Det er vel "bare" å ta seg sammen, men det er ikke bare! Jeg vil at kropp og hode skal ha det bra med et sunt og variert kosthold. Takk. Anonymkode: 6f419...075 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår problemet, men hvis du er bekymret over uregelmessigheten synes jeg rett og slett bare du skal slutte med det. Jeg er normalvektig etter en lengre kamp mot dårlige vaner og noen kilo for mye, og nå som jeg har fått kontroll på det merker jeg at jeg spiser helt ulikt fra dag til dag. Det varierer med hvor mye jeg har sovet (sovet lite = mer behov/cravings for fett og sukker), hvor mye jeg har å gjøre, hvor mye av det som er fysisk, og rett og slett andre variasjoner man har i livet. Men det er viktig å huske at det ikke har noe å si! Så lenge du ikke spiser på en måte som gjør at du blir syk eller uvel, så er det vel ikke noe problem? Hvis du vet at du har en uvane med å krasjlande i altfor mange knekkebrød og bli kvalm av det, bør du selvsagt prøve å komme frem til en enkel løsning som fungerer for deg, men jeg er enig i den personen over her som sier at du må slappe av. Det skjer meg omtrent en eller to ganger i uka at jeg sitter og spiser noe som jeg rett og slett ikke har noe lyst på halvveis uti måltidet. Men hva så? Vi er bare mennesker, og dette med mat blir ikke perfekt 100 % av tiden. Anonymkode: 49465...6c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå