AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 Hei. Jeg har endelig kommet inn på studiet jeg gledet meg til i flere år, men har slitt utrolig med angst og depresjon/traumer dette halvåret. Jeg stresser så ufattelig med eksamen, jeg kaster opp, blir av og på syk, feber og har hatt migreneanfall. Jeg gråter flere timer hver dag, og klarer ikke å stoppe. Idag har jeg bursdag, men sitter likevel bare å leser og gråter. Jeg er sikker på at jeg kunne klart dette året hadde det ikke vært for de overnevnte tingene, og jeg blir så utrolig skuffet av meg selv som lar dette ødelegge. Jeg har flyttet til andre siden av landet, og opplever ikke en trygghet jeg egentlig er avhengig av for å fungere. Er det et nederlag hvis jeg bare tar 2/3 eksamener dette halvåret? Jeg er så redd folk skal se på meg som svak og dum. Hvis jeg bare tar to eksamener dette året, får jeg 5 eksamener til våren, noe jeg heller ikke vet om jeg klarer. Så begynner jeg å bli livredd for at jeg skal stryke på alle sammen, og får et hav av eksamener til våren, og da er jeg jo selvfølgelig nødt til å utsette enda flere. Alt er bare en stor suppe, og jeg har snakket noe med studierådgiver, men jeg klarer ikke helt å mase mer. Jeg vet jo jeg kunne klart dette egentlig. Det er mitt fagfelt, men jeg blir også utrolig stresset av konkurransen som er på studiet. Det handler bare om å vise hvem som leser mest på lesesalen og kan mest, men ikke har noe interesse av å samarbeide med hverandre og hjelpe. Dette hadde og normalt sett gått greit tror jeg, men ikke når jeg er sårbar og allerede føler meg helt jævlig. Har noen tips til hva jeg skal gjøre? Dette ble litt rotete, men er helt desperat nå.. Jeg vet jeg burde sette min egen helse først, men er så redd for å bli dømt.. Anonymkode: 7e9b9...7ec
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Det skal mye til for å stryke, ville derfor fullført-ta oppigjen senere dersom dårlig karakter. Ikke bry deg om hvor mange timer andre sitter på lesesalen, vet ikke hva du studerer-men en del studier er av slik karakter at det er nødvendig å dele, er en del av yrket senere i samarbeid med andre kollegaer. Få oversikt over pensum, da vil du få litt av kontrollen tilbake. All lykke til, slik du formulerer deg er jeg sikker på at du vil klare det! Anonymkode: 5f76c...9ec
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Sjekk om studiestedet ditt tilbyr kurs i å takle eksamensangst. Det er veldig vanlig å grue seg til eksamen, men din reaksjon er såpass sterkt at jeg tror du trenger hjelp og verktøy. Og du. Det er helt vanlig å utsette eksamener. Det er helt vanlig å stryke en gang eller to også. Hvis noen idioter dømmer deg for det, så reflekterer det bare hvor idiotiske de selv er. Søk på youtube etter "guided meditation stress relief" og prøv noen av videoene som er på rundt 10-15 minutter. Til sist: Gratulerer med dagen! Husk å spise kake! Anonymkode: 769fc...f7b
Søgni Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 (endret) Ikke les dette som en bagatellisering av de psykiske vanskene dine, det er ikke meningen. For meg høres det ut som du har eksamensnerver, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og venner av meg har vært der du er som student, og vurdert om det er noen vits i å møte opp, om jeg kan nok, og ikke minst, trodd at alle andre kan så ufattelig mye mer enn meg. En ting du må huske om disse som gjerne er gode på å signalisere at de kan så mye, har lest så mye, og på alle måter er så fortreffelige studenter,er at det ofte ikke er samsvar mellom troa på egen evne og reell kunnskap. All ære til gode studenter som jobber systematisk, men samtidig så er det noe i at jo mer man vet og kan, jo mer usikker blir man på egne evner. Google f.eks. Dunning-Kruger-effekten for å se hvordan inkompetente folk ofte overvurderer ferdighetene sine. Det er derfor klin umulig å fastslå at du er mindre kunnskapsrik enn medstudentene dine, etter det du skriver, så får jeg litt trua på at du kan mer enn du tror. Kan du ikke prøve å møte opp på eksamen? Tror du ikke det føles godt å vite at du har prøvd? Nei, det er ikke krise om du stryker, og det er ingen med vettet i behold som kommer til å dømme om de får vite. For det første er det mange grunner til at dette kan skje, og for det andre har de fleste forståelse og medfølelse for medstudenter som feiler på en eksamen, for det kan skje veldig mange, altså, situasjonen er gjenkjennbar. Men de aller fleste kommer nok ikke til å bry seg om de får vite noe sånt, jeg lover. Edit: Gratulerer med dagen, forresten! Endret 30. november 2016 av Søgni
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal mye til for å stryke, ville derfor fullført-ta oppigjen senere dersom dårlig karakter. Ikke bry deg om hvor mange timer andre sitter på lesesalen, vet ikke hva du studerer-men en del studier er av slik karakter at det er nødvendig å dele, er en del av yrket senere i samarbeid med andre kollegaer. Få oversikt over pensum, da vil du få litt av kontrollen tilbake. All lykke til, slik du formulerer deg er jeg sikker på at du vil klare det! Anonymkode: 5f76c...9ec Tusen takk for fint svar Eneste negative med å ta den er at da har jeg brukt ett av forsøkene mine, hvis jeg melder meg av innen i morgen, har jeg fortsatt tre forsøk. Men ja, håper det skal litt til for å stryke. Den ene eksamenen er bestått/ikke bestått, og der må man ha tilsvarende C for å bestå, men man får en rekke spørsmål på forhånd, og får noen av de på selve eksamenen - så jeg vet jo at jeg burde klare det. Er helt enig med deg, jeg selv har ingen problemer med å dele notater eller lignende med andre, blir glad hvis jeg kan bidra/forklare ting til andre så de skjønner det (ikke at jeg hadde klart å forklare såå mye i disse fagene til noen, men i andre fag..) Igjen, tusen takk for et motiverende svar 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk om studiestedet ditt tilbyr kurs i å takle eksamensangst. Det er veldig vanlig å grue seg til eksamen, men din reaksjon er såpass sterkt at jeg tror du trenger hjelp og verktøy. Og du. Det er helt vanlig å utsette eksamener. Det er helt vanlig å stryke en gang eller to også. Hvis noen idioter dømmer deg for det, så reflekterer det bare hvor idiotiske de selv er. Søk på youtube etter "guided meditation stress relief" og prøv noen av videoene som er på rundt 10-15 minutter. Til sist: Gratulerer med dagen! Husk å spise kake! Anonymkode: 769fc...f7b Ja, jeg har hørt om det, og angrer veldig på at jeg ikke meldte meg opp til det. Jeg vil garantert gjøre det neste gang det tilbys. Tusen takk, jeg håper virkelig det er det! Det gjør hvert fall at jeg ikke føler meg helt alene om det. Folk sier det nok ikke direkte, men er mer jeg er redd for hva de tenker, men ja - det er vel de sitt problem. Tusen takk, det gjør jeg 2 timer siden, Søgni skrev: Ikke les dette som en bagatellisering av de psykiske vanskene dine, det er ikke meningen. For meg høres det ut som du har eksamensnerver, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og venner av meg har vært der du er som student, og vurdert om det er noen vits i å møte opp, om jeg kan nok, og ikke minst, trodd at alle andre kan så ufattelig mye mer enn meg. En ting du må huske om disse som gjerne er gode på å signalisere at de kan så mye, har lest så mye, og på alle måter er så fortreffelige studenter,er at det ofte ikke er samsvar mellom troa på egen evne og reell kunnskap. All ære til gode studenter som jobber systematisk, men samtidig så er det noe i at jo mer man vet og kan, jo mer usikker blir man på egne evner. Google f.eks. Dunning-Kruger-effekten for å se hvordan inkompetente folk ofte overvurderer ferdighetene sine. Det er derfor klin umulig å fastslå at du er mindre kunnskapsrik enn medstudentene dine, etter det du skriver, så får jeg litt trua på at du kan mer enn du tror. Kan du ikke prøve å møte opp på eksamen? Tror du ikke det føles godt å vite at du har prøvd? Nei, det er ikke krise om du stryker, og det er ingen med vettet i behold som kommer til å dømme om de får vite. For det første er det mange grunner til at dette kan skje, og for det andre har de fleste forståelse og medfølelse for medstudenter som feiler på en eksamen, for det kan skje veldig mange, altså, situasjonen er gjenkjennbar. Men de aller fleste kommer nok ikke til å bry seg om de får vite noe sånt, jeg lover. Edit: Gratulerer med dagen, forresten! Det går helt fint, leser det ikke som bagatellisering Tusen takk for fint svar. Det er godt å vite at man ikke er alene. Jeg har lest utrolig mye de siste ukene, men føler ikke ting sitter, men håper ting faller litt mer på plass når jeg har kommet gjennom all pensum.. Jeg møter hvert fall opp og tar de to første jeg har, og den tredje (som jeg ikke har hatt tid til å lese til i eksamensperioden, blanding av uinteressant fag og feil prioritering..), vil jeg prøve å møte opp på med mindre jeg er helt psykisk og fysisk knekt. Tusen takk for det Anonymkode: 7e9b9...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Flott at du møter!!! Var som deg, møtte og fikk en c- hadde jeg aldri trodd på forhånd:) Anonymkode: 5f76c...9ec
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #7 Skrevet 1. desember 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott at du møter!!! Var som deg, møtte og fikk en c- hadde jeg aldri trodd på forhånd:) Anonymkode: 5f76c...9ec Vet som sagt ikke om jeg møter på den tredje, for jeg er så utrolig ødelagt allerede. Sliter endel med traumer pga. noe som skjedde i eksamenstiden i fjor, som jeg tydeligvis ikke har fått bearbeidet godt nok.. Anonymkode: 7e9b9...7ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå