Gjest mrebekah Skrevet 30. november 2016 #21 Skrevet 30. november 2016 Forresten så kan kanskje disse lenkene være til hjelp, greit å ha med tror jeg, på eksamen! Hvis noen flere kunne dra nytte av de så: http://www.digi.no/artikler/kronikk-teknologihovedstaden-ma-vise-vei/363751 http://www.ks.no/fagomrader/om-ks/publikasjoner-og-utgivelser/kommunespeilet/utforderen/ http://www.aftenposten.no/viten/Pa-vei-mot-en-klassedelt-kreftomsorg-58167b.html http://innsikt.bt.no/grunnloven-§-110-og-arbeidslinjen-i-norsk-sosialpolitikk/ Fikk de av en meget kompetent sosialkunnskaplærer på sonans, Står mye god info der skrevet av ulike mennesker, professorer og slikt. Fantastisk fôr for drøftning i alle fall!
Shirie Skrevet 30. november 2016 #22 Skrevet 30. november 2016 ooooh, disse låner jeg også! TUSEN TAKK! :D Leste i eksamensveiledningen for sosialkunnskap at for å få toppkarakter må man burke relevante eksempler fra aktuell samfunnsdebatt, i argumentasjonen (Da er jo kronikker et must!!)
Gjest mrebekah Skrevet 30. november 2016 #23 Skrevet 30. november 2016 Har for sikkerhetsskyld lagret statistikk fra SSB over arbeidsledighet og spesielt ifh. til petroleumsindustrien, men også hvor i landet det er slik og slik. Jeg er bombesikker på at det blir noe med enten arbeidsledighet, nærmere at vi skal drøfte hvilke tiltak som kan få folk i jobb, og kanskje hvorfor dette er viktig akkurat nå. Det må jo være noe med eldrebølgen tenkt inni der også. Haha, eller så tar jeg kanskje skammelig feil. Håper ikke det! Forresten er jeg privatist med fulltidsjobb og mange fag, så selv om det er dødsflaut å spørre så må jeg: Er det ALLTID en typisk drøftingsoppgave som skal skrives i sosialkunnskap på eksamen? Og er det enklere å sette seg inn i fotnoter enn litteraturliste for noen som er helt grønn på kildehenvisning? Læreren min er kjempeflink i alt annet enn å svare på itslearning nemlig. Flere lenker fra sonans: http://www.dagbladet.no/kultur/snillhet-er-ikke-grunnlaget-for-velferdsstaten/60341405 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkrisen-i-europa/spaar-fremtidens-velferdssamfunn-blir-en-helt-annen-verden/a/23629548/ http://bjornarmoxnes.blogspot.no/2016/06/nar-dagpengene-tar-slutt.html http://agendamagasin.no/kommentarer/hvordan-skal-vi-fa-flere-i-arbeid/ (Jeg tror faktisk disse dekker hver og en ressurs og evt. hver ordning om jeg ikke har misset noe) Og noen oppgaver som kanskje kan være relevant å fundere på mens vi fortsatt kan bruke internett: 3.3 Oppgaver til Utfordringer for den norske velferdsstaten Oppgave 3.3.1 Hva menes med at den norske velferdsstaten står overfor et personellproblem? Oppgave 3.3.2 Hva menes med at den norske velferdsstaten står overfor et ideologisk dilemma? Hva er fordelene/ulempene ved de ulike sidene? Oppgave 3.3.3 Hva menes med at den norske velferdsstaten vil få mindre inntekter i fremtiden?
Gmbh Skrevet 30. november 2016 #24 Skrevet 30. november 2016 (endret) 45 minutter siden, mrebekah skrev: SÅ GLAD JEG BLIR!!! Har sittet og fundert så lenge nå og for en time siden gikk det opp flere lys for meg, så sjekket jeg om det var kommet noen svar her og de stemmer suverent bra med det jeg hadde tenkt, bare at dere har utdypet det på en måte jeg tenker er logisk! Tusen takk! Jeg tenker likt, men først kanskje at man kan dele det inn i naturressurser, sosiale ressurser(vet ikke om det blir riktig) og økonomiske ressurser, hvor naturressurser er olje, fisk, vannkraft, vindkraft, sosiale er menneskene i samfunnets evner/bakgrunner og kunnskap, mens økonomiske er skatt, og statlige midler. Tenker her å knytte det opp mot den endelige oppgaven vi får imorgen, enten det er mot hvordan vi kan få folk i arbeid, eller hvordan vi bør bruke skattepengene våre o.l. Fikk iallefall mange gode tips nå! Synd jeg ikke hadde de imorgest, for nå kommer jeg til å forberede meg til utpå natta Endret 30. november 2016 av Gmbh
Gjest mrebekah Skrevet 30. november 2016 #25 Skrevet 30. november 2016 Er privatist, så da får jeg bare en dag, slik jeg har forstått det får dere som elever 2 dager
Shirie Skrevet 30. november 2016 #26 Skrevet 30. november 2016 Jeg tar også faget som privatist. Jeg gikk NKI, men lite hjelp å få der også egentlig Men her er oppgava som var i våres Oppgave Drøft sammenhenger mellom velferd, samlivsformer og familien som sosial institusjon. Du skal bruke relevant fagstoff og teori. Du skal bruke de vedlagte kildene og egne kilder. Du kan gå inn på udir sine hjemmesider, og finne gamle eksamener, passordet er Eksempel Så vi skal sikkert drøfte noen sammenhenger mellom bruk av felles ressurser og hvordan dette påvirker velferdsordninger etc. de er flinke til å be oss om å drøfte, det var hvertfall oppgavene på NKI veldig flinke til
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #27 Skrevet 30. november 2016 Gleder meg over det ene skrivet som var linket. Endelig noen som ser sammenheng om hvor viktig gode barnehager er for barns videre læring og utvikling. Legger grunnlaget for det meste senerer, drive og reparere i voksen alder er gjerne litt for sent. Ja til tidlig intevensjon, dyktige barnehagelærer og assistenter og at det virkelig satses på-barn er velferdsstatens sikreste satsing, og de skal bli tatt godt vare på Anonymkode: 58fe7...fad
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #28 Skrevet 30. november 2016 15 minutter siden, Shirie skrev: Jeg tar også faget som privatist. Jeg gikk NKI, men lite hjelp å få der også egentlig Men her er oppgava som var i våres Oppgave Drøft sammenhenger mellom velferd, samlivsformer og familien som sosial institusjon. Du skal bruke relevant fagstoff og teori. Du skal bruke de vedlagte kildene og egne kilder. Du kan gå inn på udir sine hjemmesider, og finne gamle eksamener, passordet er Eksempel Så vi skal sikkert drøfte noen sammenhenger mellom bruk av felles ressurser og hvordan dette påvirker velferdsordninger etc. de er flinke til å be oss om å drøfte, det var hvertfall oppgavene på NKI veldig flinke til Kanskje det går på privatisering av velferdstjensester også? Anonymkode: 58fe7...fad
Shirie Skrevet 30. november 2016 #29 Skrevet 30. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje det går på privatisering av velferdstjensester også? Anonymkode: 58fe7...fad Jeg fikk faktisk en oppgave på en innlevering som gikk på dette med velferdsstat kontra velferdssamfunn. Og jeg kom selv frem til at på grunnlaget av at innbyggerens krav til velferdsstat øker, men for eksempel bærekraftige ressurser minker (ooog vår mindre entusiastiske holdning til å betale skatt blir mer og mer høylytt) kan muligens en kombinasjon av statlig og privateide tjenester oppveie for dette, og i det lange løp bidra til å styrke og berike innbyggerens muligheter i form av tjenester Jeg kommer til å ta med meg alle innleveringene de gamle oppgavene i håp om å kunne bruke noe der
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #30 Skrevet 30. november 2016 9 minutter siden, Shirie skrev: Jeg fikk faktisk en oppgave på en innlevering som gikk på dette med velferdsstat kontra velferdssamfunn. Og jeg kom selv frem til at på grunnlaget av at innbyggerens krav til velferdsstat øker, men for eksempel bærekraftige ressurser minker (ooog vår mindre entusiastiske holdning til å betale skatt blir mer og mer høylytt) kan muligens en kombinasjon av statlig og privateide tjenester oppveie for dette, og i det lange løp bidra til å styrke og berike innbyggerens muligheter i form av tjenester Jeg kommer til å ta med meg alle innleveringene de gamle oppgavene i håp om å kunne bruke noe der Høres veldig bra ut, er jo et viktig poeng. Samtidig øker det klasseskille, de som har penger kan kjøpe private tjenester, men de som ikke har så mye må fint stille seg i f,eks helsekø. Det har jo igjen ringvirkninger. En liten digresjon: kjøpte meg en helsetjeneste privat (pga av bedre utstyr ) betalte 1700,-for timen- hos vanlig lege ca 300 kroner. Anonymkode: 58fe7...fad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå