Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velferdsstat og arbeid

Du skal forberede deg på å skrive én oppgave om hvordan samfunnet kan utnytte fellesskapets ressurser bedre gjennom velferdsstatens ordninger.

Kan noen forklare på en annen måte hva de mener? Tips til hvilke kilder osv jeg kan sjekke meg opp på?

Anonymkode: c3c7e...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsstat og arbeid

Du skal forberede deg på å skrive én oppgave om hvordan samfunnet kan utnytte fellesskapets ressurser bedre gjennom velferdsstatens ordninger.

Kan noen forklare på en annen måte hva de mener? Tips til hvilke kilder osv jeg kan sjekke meg opp på?

Tiltak som fremmer at folk er i arbeid.

Anonymkode: 58fe7...fad

Gjest mrebekah
Skrevet

Jeg har samme eksamen som deg i morgen. Jeg sliter med å få svar fra læreren på Sonans på samme spørsmål, men etter mye om og men har jeg tenkt meg fram til at jeg tror det blir en drøftingsoppgave om tiltak som gjør at flere skal kunne være i arbeid, men problemet mitt er at det er ikke sikkert.

Det kan like gjerne bli en annen oppgave, men det store spørsmålet mitt er jo hva ER "Fellesskapets ressurser" i denne sammenhengen. Jeg tenkte med en gang på å gjøre om oppgaveformuleringen til noe jeg selv kunne forstå, som f eks. "Hvordan kan samfunnet utnytte (de felles ressursene vi har) bedre gjennom velferdsstatens ordninger(NAV, Helsehjelp, barnehager, pensjon, utdanningsinstitusjoner osv.). Om noen kan hjelpe meg med ideer om hvilke felles ressurser som kan være aktuelle å sette inn her så hadde det vært supert :opplyser:

Uansett, finn kompetansemålene du kan trekke inn og evt. tror du kan trekke inn om det skulle bli en bredere oppgave, og skriv dine beste tanker om besvarelsen på disse, så har du hvertfall det klart!

Skrevet
51 minutter siden, mrebekah skrev:

Jeg har samme eksamen som deg i morgen. Jeg sliter med å få svar fra læreren på Sonans på samme spørsmål, men etter mye om og men har jeg tenkt meg fram til at jeg tror det blir en drøftingsoppgave om tiltak som gjør at flere skal kunne være i arbeid, men problemet mitt er at det er ikke sikkert.

Det kan like gjerne bli en annen oppgave, men det store spørsmålet mitt er jo hva ER "Fellesskapets ressurser" i denne sammenhengen. Jeg tenkte med en gang på å gjøre om oppgaveformuleringen til noe jeg selv kunne forstå, som f eks. "Hvordan kan samfunnet utnytte (de felles ressursene vi har) bedre gjennom velferdsstatens ordninger(NAV, Helsehjelp, barnehager, pensjon, utdanningsinstitusjoner osv.). Om noen kan hjelpe meg med ideer om hvilke felles ressurser som kan være aktuelle å sette inn her så hadde det vært supert :opplyser:

Uansett, finn kompetansemålene du kan trekke inn og evt. tror du kan trekke inn om det skulle bli en bredere oppgave, og skriv dine beste tanker om besvarelsen på disse, så har du hvertfall det klart!

- Norskkurs for fremmedspråklige

-Integrering

- At ikke alt blir samlet i de største byene? satsing også på småsteder?-- vil minke press fra større byer-mindre arbledighet.

Gjest mrebekah
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Norskkurs for fremmedspråklige

-Integrering

- At ikke alt blir samlet i de største byene? satsing også på småsteder?-- vil minke press fra større byer-mindre arbledighet.

Mener du disse som at de er "felles ressurser"?

Skjønner liksom at integrering kan være en måte å utnytte felles ressurser, men blir det riktig å omtale f eks. innvandrere med ulik kultur enn "oss" som en av felleskapets ressurser? Og hva gagner samfunnet med at en innvandrer blir integrert f eks gjennom nav? (Jeg vet at det gagner samfunnet men har vanskeligheter med hvilke begrep jeg skal bruke for å gjøre det mer "korrekt" for sensor)

Skrevet
2 timer siden, mrebekah skrev:

Mener du disse som at de er "felles ressurser"?

Skjønner liksom at integrering kan være en måte å utnytte felles ressurser, men blir det riktig å omtale f eks. innvandrere med ulik kultur enn "oss" som en av felleskapets ressurser? Og hva gagner samfunnet med at en innvandrer blir integrert f eks gjennom nav? (Jeg vet at det gagner samfunnet men har vanskeligheter med hvilke begrep jeg skal bruke for å gjøre det mer "korrekt" for sensor)

Språk og integrering er lik folk i jobb...

Andre som kan reflektere her?

Skrevet

Vanskelig formulering på forberedelsesdelen ja... 
"Felles ressurser" kan være arbeidskraft eller midler som går til finansiering av velferdsstaten (skatt, MVA o.l.). Det som gjorde meg usikker var "bedre". Trodde først de ønsket en drøfting av kritikken rundt velferdsstaten, men begynner å helle mot at de ønsker at vi drar en tråd mellom velferdsstatens ytelser og arbeidskraft. Altså: En arbeidstaker blir sykemeldt, han/hun får deretter hjelp gjennom førstelinjetjenester evt også andrelinjetjenester. Spørsmålet er hvordan dette til syvende å sist gjør samfunnet godt? Vet ikke, håper flere kan melde seg på ettersom forberedelsesdelen kan tolkes på flere måter. 

Skrevet

Jeg skal ha samme eksamen i morgen, og sliter med å forstå oppgaven jeg også. 

Håper flere kan komme med gode tips angående oppgaven. 

Skrevet

Ha ordninger som presser flest mulig i arbeid selv når det er opplagt at det ikke kommer til å funke.

Bruke politisk korrekte ord som "ressurser" når man egentlig bare vil ha arbeidskraft på lavt nivå som ingen har lyst å gjøre

Gjøre mennesker til objekter som skal utføre, uten hensyn til deres person

Hold pengene over hodet deres, bruk det som utpressing. Dersom de ikke gjør som du vil kan du inndra pengene og de havner på gata. Easy

Anonymkode: eb86b...9c0

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ordninger som presser flest mulig i arbeid selv når det er opplagt at det ikke kommer til å funke.

Bruke politisk korrekte ord som "ressurser" når man egentlig bare vil ha arbeidskraft på lavt nivå som ingen har lyst å gjøre

Gjøre mennesker til objekter som skal utføre, uten hensyn til deres person

Hold pengene over hodet deres, bruk det som utpressing. Dersom de ikke gjør som du vil kan du inndra pengene og de havner på gata. Easy

Ergo: stille mer vilkår for sosialhjelp.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsstat og arbeid

For lite info, dere har pensumliste og forelesninger.. tenk på individ, gruppe og samfunnsnivå- hvilke stude er dette?

Skrevet

Kan for eksempel olje være et av fellesskapets ressurser, eller er man da helt på bærtur? Eller kan det være snakk om NAV, Lånekassen osv? Jeg skal ikke ha eksamen selv, men prøver å hjelpe en venn, så jeg har ikke noe bakgrunn i dette faget. 

Anonymkode: 6961d...3b4

Skrevet

Hva mener dere er det viktigste å trekke inn? 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ergo: stille mer vilkår for sosialhjelp.

Ergo vær mer ærlig mtp at man ser mennesker som laverestående vesener

Skrevet

Jeg sitter også å skal ha denne eksamen i morgen. Jeg forstår problemstillingen slik:

fellesskapets ressurser er de ressursene vi har i norge (i fellespotten) dvs. nasjonalformuen vi har. (Dette er den samlede ressursbasen som består av humankapital (oss - de som jobber og betaler skatter og avgifter), natur- og miljøkapital, sosial kapital, realkapital og finanskapital. 

Her er en oversikt fra SSB:

Så nå som man vet hvor pengene kommer fra, vet vi hvor de går til? Forskjellige velferdsordninger i Norge er: 

Sosialpolitiske ordninger: Alders og uførepensjon, 

Arbeidsledighetstrygd, Sosialstøtte

Helse og omsorgstjenester (folketrygden): 

Legehjelp, 

Spesialisthelsetjenester, 

Sykehus, 

Aldershjem

Utdanningsinstitusjoner: Skoler, 

Universiteter

Familiepolitiske ordninger: 

Barnetrygd, Foreldrepermisjon, 

Barnehager

Vi har jo NAV, etc. i tillegg er det jo diverse skatter og avgifter som bompenger. (Det er sikkert mye her jeg har glemt, gjerne innspill)

Hvordan kan disse ressursene fordeles bedre på disse velferdsordningene?

Så blir det jo bare å synse egentlig, hva man syntes personlig bør forbedres etc. sånn som at kriminelle har krav på skolegang, får kokkekurs, flatskjerm og lever litt som konger, (Når Halden fengsel ble åpnet fikk de faktisk besøk av kongen haha) mens eldre ikke engang får lov til å få en liten luftetur og tre skikkelige måltider om dagen. 

Vi gir langt over hva FN krever i bistand til andre land, men glemmer at vi har folk her i landet som "faller mellom stolene" Vi kan fortsatt bidra med bistand til andre land, bare med de 0,7% av BNI istedet for 0,99%. så et par milliarder mindre til andre land  kan gå til å forbedre skoler, eldreboliger, og brukes til et bedre integreringssystem for innvandrere, slik at de kan bidra til velferdsstaten som etnisk norske :) Det kommer jo også flere og flere innvandrere til Norge, istedet for å være så på høgget til å sende de ut, skape et bedre integreringssystem, slik at vi får mer arbeidskraft. Siden eldrebølgen i Norge vokser og vokser, blir andelen som betaler skatt mindre og mindre, vi trenger mer arbeidskraft :) 

Her er noen av mine tanker.. Jeg sitter å funderer litt på hvor man skal ta penger/ressurser fra jeg da. Jeg har veldig mange gode ideer til hva som kan gjøres bedre i Norge nemlig.. men man må jo tenke på bærekraftig utvikling av samfunnet, ikke overbruke naturressurser som olje og gass som en gang går tomt for å rette opp i velferdsstaten.. I tillegg så er det jo dette med velferdsstat vs. velferdssamfunn, hadde det vært sunt med et større privatmarked som skaper konkurranse og dermed bedrer tilbudet (Jeg tenker da især på eldreomsorg) 

• Liker 1
Skrevet

Så at bildet mitt ikke kom med i forrige innlegget, det er bare en oversikt over fordelingen av Nasjonalformuen i Norge, hvor vi får pengene fra. Jeg fant ikke noen nyere måling på dette på SSB, merkelig nok.. men det får duge :)

Skjermbilde 2016-11-30 kl. 18.38.43.png

Skrevet (endret)

Fellesskapets ressurser :=  skatte pengene vi har til å bruke på velferdsordninger som overføringer(trygdeordninger som overføres fra staten) og tjenester (helsetjenester, utdanning på offentlig skole osv) altså, hvordan vi kan fordele resursene bedre slik at det gagner samfunnet. 

utjevne sosiale forskjeller slik at det blir mindre sosiale problemer og mindre kriminalitet så fler kan komme i arbeid. integrering og innvandringspolitikken. få unge kjapt inn i arbeid, det er de som skal bære fremtiden. 

oljepenger og fiske oppretting osv er også felleskapets resurser, men på makroplan

Endret av Gmbh
Gjest mrebekah
Skrevet

SÅ GLAD JEG BLIR!!! Har sittet og fundert så lenge nå og for en time siden gikk det opp flere lys for meg, så sjekket jeg om det var kommet noen svar her og de stemmer suverent bra med det jeg hadde tenkt, bare at dere har utdypet det på en måte jeg tenker er logisk! Tusen takk! Jeg tenker likt, men først kanskje at man kan dele det inn i naturressurser, sosiale ressurser(vet ikke om det blir riktig) og økonomiske ressurser, hvor naturressurser er olje, fisk, vannkraft, vindkraft, sosiale er menneskene i samfunnets evner/bakgrunner og kunnskap, mens økonomiske er skatt, og statlige midler. Tenker her å knytte det opp mot den endelige oppgaven vi får imorgen, enten det er mot hvordan vi kan få folk i arbeid, eller hvordan vi bør bruke skattepengene våre o.l. Fikk iallefall mange gode tips nå! Synd jeg ikke hadde de imorgest, for nå kommer jeg til å forberede meg til utpå natta :fnise:

Skrevet

Så bra! jeg har også tenkt i de baner, at oppgaven i morgen må dreie seg på en eller annen måte hvordan "skattepengene" våre kan brukes bedre til "samfunnets beste". Verdt å merke seg at den største delen av ressurser vi har er jo folk i arbeid, og da kan det være lurt å nevne eldrebølgen som er stadig voksende, dvs. at vi får en mindre og mindre arbeidsgjeng. (Da reiser man komplekse problemstillinger om bærekraftig utvikling av samfunnet vårt og velferdssystemet, siden det er avhengig av at vi har en god base med arbeidskraftige som betaler skatter og avgifter) 

Jeg har sittet å prøvd å koble problemstillingen opp mot alle de forskjellige læreplanmålene, så jeg ikke blir tatt på senga i morgen, så falt meg ikke inn å google problemstillingen. :P Hadde jeg visst om at det var noen som satt å diskuterte dette tidligere i dag så hadde jeg stikket hodet innom før :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...