Gå til innhold

Løping, ellipsemaskin, sykling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært løpefrelst i mange år, og løpt 4-7 ganger per uke i lang tid. Løper kun fordi jeg synes det er gøy, liker "godfølelsen", og synes det er en enkel treningsform + at det er en av de mest effektive kaloriforbrennende aktivitetene man kan gjøre. 

Har nå begynt å kjenne smerter knær og ankler, og fikk beskjed av fysioterapeut om å trappe ned på løpingen, og heller gjøre andre treningsformer. Hun anbefalte å holde meg til 2 løpeturer i uka, og ellers trene styrke, eller annen kondisjonstrening som feks ellipsemaskin og sykling. 

Jeg vil jo prøve å bli glad i ellipsemaskin og sykling, men jeg synes det er så utrolig kjedelig, og MYE tyngre enn jogging. Derfor har jeg alltid nedprioritert det, siden jogging forbrenner mer og i tillegg synes jeg jo det er mye lettere å jogge enn å slite seg ut på ellipsemaskina eller på sykkelen (altså vinnvinn-situasjon). 

Men er det noen treningsglade her som kan gi meg tips til hvordan få like mye ut av en økt på ellipsemaskina eller sykkelen som ved løping, forbrenningsmessig? Tenker å ha iallefall én økt av hver, i tillegg til de to løpeøktene i uka :) Og ellers et par ganger med styrketrening, selv om jeg synes det er gørr og bortkastet tid :P

Anonymkode: 6164b...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen hjelp å få? 

Skrevet

Syns selv ellipse er ganske kjedelig, men bruker også den siden knærne mine ikke tåler løping. Jeg trener derfor mest spinning når jeg skal trene kondisjon, altså gruppetimer. Syns det gir meg godt utbytte på både kondisjon og forbrenning. Kanskje det kunne vært noe? Litt motiverende når man har et "opplegg" å følge liksom. 

Skrevet
6 minutter siden, drue skrev:

Syns selv ellipse er ganske kjedelig, men bruker også den siden knærne mine ikke tåler løping. Jeg trener derfor mest spinning når jeg skal trene kondisjon, altså gruppetimer. Syns det gir meg godt utbytte på både kondisjon og forbrenning. Kanskje det kunne vært noe? Litt motiverende når man har et "opplegg" å følge liksom. 

Jeg synes spinning (sykling generelt) er like kjedelig som ellipsemaskin, og i tillegg er det jo dette som forbrenner minst av alle tre treningsformene. Synes også ellipse og sykling er mye tyngre enn jogging, noe som egentlig er litt merkelig siden jogging skal være det som forbrenner mest og utsetter kroppen for mest arbeid. 

Altså ser jeg ellipse og sykling som "likestilt", like kjedelig og umotiverende, men jeg må prøve å bli glad i det og få mest mulig utnytte av øktene. I tillegg er jeg livredd for å ikke forbrenne like mye som jeg har gjort i snitt over tid tidligere i livet, da jeg er ekstremt glad i mat, men ønsker ikke å gå opp i vekt :P

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes spinning (sykling generelt) er like kjedelig som ellipsemaskin, og i tillegg er det jo dette som forbrenner minst av alle tre treningsformene. Synes også ellipse og sykling er mye tyngre enn jogging, noe som egentlig er litt merkelig siden jogging skal være det som forbrenner mest og utsetter kroppen for mest arbeid. 

Altså ser jeg ellipse og sykling som "likestilt", like kjedelig og umotiverende, men jeg må prøve å bli glad i det og få mest mulig utnytte av øktene. I tillegg er jeg livredd for å ikke forbrenne like mye som jeg har gjort i snitt over tid tidligere i livet, da jeg er ekstremt glad i mat, men ønsker ikke å gå opp i vekt :P

Tror ikke du trenger å være "livredd". Det er jo uansett ikke sånn at du plutselig legger på deg flere kg, i hvert fall ikke når du trener. SÅ mye mindre forbrenner du ikke ved spinning/ellipse. Følg litt med på vekta, så kan du heller justere treningen/kostholdet etter om du går opp eller ned (noe jeg tviler særdeles på at du kommer til å gjøre, med mindre du har et sykt overskudd). 

Skrevet

Jeg også er veldig glad i spinning gruppetimer. Går da på noe som heter spinning intervall. Synes det er kjempegøy, og føler meg alltid helt kjørt etterpå. Jeg trives også med å gå i oppoverbakke, dvs stiller møllen inn på høyde og fart. Kjempebra for ben/rumpe. Kanskje du kan lufte det for fysioterapeut om det hørtes bedre ut enn ellipse/sykkel. 

Anonymkode: 43492...e1f

Skrevet

Du kan ikke få spinning eller ellipsemaskin til å bli like effektivt som jogging hvis du med "effektivt" mener energiforbruk per tidsenhet. Der vil jogging alltid ligge over sykling, så lenge vi ikke snakker om å jogge i 7 km/t versus å sykle beinhardt oppover en bakke med 12% helling.

For å kunne opprettholde en aktivitet over tid må du synes det er om ikke moro så i det minste ok å drive med det. Selv elsker jeg å suse med raceren bortover landeveien fra slutten av mars til begynnelsen av november. Deretter er det spinningsykkel inntil snøen kommer og jeg kan gå langrenn. Jeg synes egentlig spinningsykkel er drepende kjedelig, men jeg ser nødvendigheten av det for å opprettholde formen mot neste sesong.

Jeg løser det først og fremst ved å ha musikk på øret. Jeg trener alltid spinning alene, aldri gruppetimer, både fordi jeg hater musikken de bruker på gruppetimene og fordi jeg hater at andre skal fortelle meg hvordan jeg skal trene. Jeg har holdt på med sykling såpass lenge at jeg vet best hvordan jeg skal trene for å nå målet mitt om å være i brukbar form når neste sesong starter.

Ellers er det bra å variere intensiteten. Når musikken på øret mitt kommer til et intenst parti skrur jeg opp belastningen, står og trår og tenker meg at jeg sykler opp en bakke som varer så lenge det intense partiet varer. Eventuelt kan jeg skru opp intensiteten litt men bli sittende, og late som om jeg må kjøre beinhardt tempo for å ta igjen noen som har stukket av fra feltet.

Pleier det å bli langrennsmuligheter der du bor? Langrenn er en fantastisk treningsform, mye bedre enn jogging. Du trener omtrent alle musklene i kroppen, samtidig med at du ikke får støtbelastning, slik at du ikke får så mye slitasje på sener og ledd.

Jeg antar at du vil måtte holde løpinga redusert også når neste års vår og sommer kommer. Har du vurdert å kjøpe deg en racersykkel? Som sagt må man holde på mye lenger med sykling for å få samme treningseffekt som av jogging. En times jogging tilsvarer kanskje tre timer på sykkelen, grovt sett. Fordelen er at man kan variere løypene man sykler mye mer enn man kan variere joggerunden. De lengste treningsturene mine er på 14-15 mil, så da kan jeg velge løype avhengig av dagsform og humør.

Send meg en privat melding hvis du vil ha tips og råd om kjøp at racersykkel. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...