AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #1 Skrevet 30. november 2016 (endret) Hei! Det siste året har jeg gått opp 5 kg - fra 60 til 65. Jeg er 165 høy. Nå er det på tide jeg blir kvitt disse kiloene! Er det realistisk å gå ned 5 kg på 8 uker? Kan jeg klare mer og? Det skjer noe om 8 uker, så jeg velger å ha det som målet mitt Min største utfordring er angsten jeg har utviklet for å gå på treningssenter. Før gjorde jeg det ofte, men da som regel med venninner, og nå har jeg ingen å trene med. Jeg er redd for at folk skal dømme meg om jeg har feil teknikk, om de synes jeg er svak, og at jeg ikke kan løpe mer enn 5-10 min (på grunn av en skade). Jeg vet at det kanskje er tullete, men jeg bor i en liten by hvor alle vet om alle. Har dere noen råd til hvordan jeg kan komme meg over dette? Kanskje noen som har følt det lignende før? En annen ting jeg kjenner på er presset om at man skal trene "tung styrke". Sikter folk da til øvelser som markløft, knebøy, benkpress og lignende? Er dette noe "alle" gjør, eller kan jeg få mye ut av treningen uten disse øvelsene? Er nok denne delen av senteret som skremmer meg mest. Hvis noen kan sette opp(eller linke til) et program som kan passe meg, ville det vært supert. Tror jeg trenger en plan i det jeg går inn i treningssenteret, og da kanskje angsten vil forsvinne av seg selv? Jeg trener gjerne på gruppetimer, og skal prøve å delta på 3 timer i uken så fremt det ikke kræsjer med jobb. Både kondisjon og styrketimer. Anonymkode: 5bcd7...d67 Endret 30. november 2016 av Raven Emerald
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Uff, skjønner følelsene du har rundt dette, og det hjelper nok ikke å bare si at alle har nok med seg selv? Du kan jo kanskje investere i noen timer med pt, da går du jo sammen med noen ? Og da får du jo vite hva som er riktig teknikk. Selvsagt kan du få resultater med andre øvelser - men fordelen med baseøvelsene er jo at du får brukt hele kjernen din, som da krever mer energi enn å "bare" isolere muskelgrupper i maskiner. Det er gull å kunne kjenne at alt i kroppen må spille på lag for å gjennomføre, og det er vel mer funksjonell trening vil jeg påstå. Jeg brukte aldri PT men øvde en del hjemme med en sånn mopp-stang, og så maaaange filmer på youtube om teknikk. Så filma jeg meg selv fra siden osv for å sjekke at det blei riktig. Har siden hatt et par pt-timer, og fikk ingen kommentar på at noe måtte endres med teknikk, så det kan funke vel så bra med "egenstudie" Hvilket program som passer for deg vet ikke jeg - skal du trene 3 eller færre ganger i uka ville jeg kjørt helkropp, ellers kan du vurdere å kjøre en slags splitt. Men prøv å ikke bite over for mye på en gang Ville uansett anbefale at du har med baseøvelsene, da! Ps - når det kommer til det med hvor lenge du løper osv; ingen sitter med stoppeklokka og ser på deg! Tror heller ikke det er så mange som gidder å telle hvor mye vekt du har på stanga osv. Litt av det som har hjulpet meg (sleit en del med angst selv før, også i treningssammenheng), var å tenke - HVA SÅ om de synes jeg er svak? Hva er da det verste som kan hende? Har det egentlig noen som helst påvirkning på mitt liv? For det har jo strengt tatt ikke det. Om de så hadde tenkt at du løftet lite eller løp kort/sakte, så har det såpass liten betydning i DERES liv også, at de vil glemme det like fort som de reagerte. Tror at når man har angst så er en av utfordringene å innse at ikke alt handler om en selv (dette er ikke frekt ment, mer ment som oppmuntring og basert på erfaring). Anonymkode: bffa5...bd4 3
Gjest lizard queen Skrevet 30. november 2016 #3 Skrevet 30. november 2016 Jeg trener ikke knebøy og markløft, men trener like fullt hardere enn de fleste andre på senteret Og du, i såpass stort kaloriunderskudd burde du være forsiktig med å trene spesielt tungt. Litt er greit for å beholde muskelmassen men ikke tenk at du skal bygge noe særlig, da ender du fort opp med å bli overtrent.
Chumi Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 (endret) Jeg drivet et treningstilbud nettopp for folk som ikke ønsker å trene på treningssenter, av ulike grunner, og kan skrive under på at det er MANGE som sliter med den samme usikkerheten som deg !:) Endret 30. november 2016 av Chumi
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Jeg bruker bare å tenke at til og med den største muskelbunten begynte et sted han også Alle begynte som nybegynnere. Anonymkode: 99c00...60c
Gjest Perfem2 Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 (endret) . Endret 27. januar 2017 av XXVIII
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 Jeg drar på treningssenteret flere ganger i uka med min angst. Det er et aldri enkelt å gå. Men igjen så er valget så utrolig enkelt fordi jeg føler meg så mye bedre etterpå. Angsten gir seg etter en real økt. Anonymkode: d94ee...a6c
Raven Emerald Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 Ryddet for brudd på retningslinjene. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #9 Skrevet 2. desember 2016 Jeg har på en måte motsatt problem : er undervektig og tenkte ofte : Uff, de andre syns sikkert at det er ugreit å se på de tynne armene mine, og lurer på hvorfor jeg trener når jeg er så tynn... Men jeg trener fordi kroppen min trenger det - kraftig, slank eller tynn , kroppen vår trenger bevegelse, både kondisjon og styrke. Så istedenfor å fokusere på meg selv, begynte jeg å kikke litt på de andre som trener der. Og det er neimen ikke mange som er perfekte (er vel ikke noen som er det forresten). Så tren du, og vær stolt over at du tar vare på kroppen din !! Hva du trener kommer jo an på hva du ønsker å oppnå. Jeg som er tynn, fokuserer på styrke. Det sluker ikke kalorier slik som kondisjonstrening gjør, og trente muskler kan også hindre skader i hverdagens løft. Det er vel også slik at når en trener styrke er teknikk viktig, og da blir en mer bevisst på hvordan en bruker kroppen, noe som også er en fordel i hverdagsaktiviteter. Hvis jeg var deg, ville jeg uansett begynne med en kort oppvarming, deretter 20 - 30 minutter styrke, og så kanskje elipse 10 - 15 minutter. Å korte ned på oppvarmingen gjør at en ikke bruker opp all energien før en skal ta styrkeøvelser. Går det ikke an å få en eller to PT timer, og få laget et program tilpasset ditt behov ? Lykke til med treningen! Anonymkode: b5412...f70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå