Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter halvannet år som prøvere, en SA og en kjemisk tenker jeg at det er på tide å kontakte lege.. Har et barn med mannen fra før. :) , så dette er vel såkalt "sekundær inferlitet" Har googlet litt, ang. hva som skjer ved første legebesøk, og da kommer sædprøve av mannen opp og hormonscreening av kvinnen. Men hva er egentlig hormonscreening? Noen som har vært gjennom det og vil fortelle hva som skjer?

Anonymkode: c4e8e...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ei stund siden jeg tok hormonscreening, men det består av å ta blodprøver på bestemte dager i syklusen. Hovedsakelig for å sjekke om du har eggløsning tror jeg. Mener å huske de målte progesteron, østrogen, LH, prolaktin, FSH og AMH. FSH og AMH forteller om eggkvalitet og eggreserver og om man begynner å nærme seg overgangsalder (troor jeg). Fikk med skjema (rekvisisjon?) fra gynekolog og tok selve blodprøvene på laben hos fastlegen, med unntak av AMH som jeg mener å huske jeg måtte ta på sykehuset.. 

Skrevet

Hvis jeg husker riktig var det blodprøver dag 1, 10, 22 og 25 i syklusen i hvert fall. Mener det kanskje var en dag til også, men husker ikke riktig. Vil sikkert avhenge av hvor lang syklus du har også.

Skrevet
På 30.11.2016 den 4.22, AnonymBruker skrev:

Etter halvannet år som prøvere, en SA og en kjemisk tenker jeg at det er på tide å kontakte lege.. Har et barn med mannen fra før. :) , så dette er vel såkalt "sekundær inferlitet" Har googlet litt, ang. hva som skjer ved første legebesøk, og da kommer sædprøve av mannen opp og hormonscreening av kvinnen. Men hva er egentlig hormonscreening? Noen som har vært gjennom det og vil fortelle hva som skjer?

Hormonscreening er blodprøver du tar på cd 2 og cd 21.

Sædprøvetaking sjer ikke ved første besøk da få steder har utstyr til det. Dere blir mest sannsynlig henvist/få rekvisisjon.

Eller er det også ultralyd av livmoren og eggstokkene, samt et intervju som foregår ved første besøk.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Ultralyd... Er det innvendig eller utvendig? Tenker jeg tar UL til gynekolog, og vil helst slippe unna med 1 gang.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Ultralyd... Er det innvendig eller utvendig? Tenker jeg tar UL til gynekolog, og vil helst slippe unna med 1 gang.

Det er innvendig. Best å ta hos gynekolog, ja. De er jo proffe på akuratt fertilitet.

Anonymkode: bc2a9...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...