Lilletupp Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 (endret) Vanskelig spørsmål... Jeg har en venn som jeg har kjent siden barnehagen. De siste åra har vi blitt bedre venner vil jeg si, har jobbet sammen og gått på samme skole. Men aldri liksom hengt sammen og funnet på ting på fritiden. Før nå da. Jeg er ferdig med høyere utdanning og har fått jobb et annet sted. Han jobber fremdeles i butikken jeg jobbet i, og har ingen umiddelbare tanker om å ta noen videre utdanning. Men siden begge er hjemme i samme by og vennegjengene våre ikke er her fordi de studerer eller jobber andre steder, har vi søkt selskap i hverandre. de siste månedene hvert fall. Vi har reist på handleturer, besøkt hverandre og gått på fest sammen. På siste handletur kjørte vi til sammen 6 timer i bil til et annet sted bare for moroskyld. Jeg vet han liker meg. Vennene mine sier han gjør det og erter meg for det. Han er verdens snilleste gutt, veldig hjemmekjær og omsorgsfull. En likandes kar. Han blir veldig klengete og kosete når han drikker. Og når vi er ute sammen og handler, vil han alltid betale maten min. Det er snilt. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg vet ikke helt sikkert hva jeg føler for han. Jeg blir flau bare av å tenke på å like han, og evt bli sammen med han. Men problemet mitt er at han nå insisterer på å kjøpe julegave til meg! Jeg blir stressa av det for det har vi aldri gitt hverandre før! Og hva familien hans vil tenke av at jeg gir han gave, uten at det er noe mellom oss, gjør meg flau! Jeg kjenner dem jo.. jeg sa jeg ikke ville ha julegave av ham, og syns det nesten var litt slemt å si... men han bare lo og sa han skulle nok finne noe til meg. Og tulla med å si (håper han ulla btw) ar han lille kjøpe PlayStation 4 til meg! Det er jo dyrt! Vil ikke ha det av ham 😱! Vil ikke at han skal bruke penger på meg.. men hva i himmelens navn skal jeg gi i julegave til han? Jeg føler jeg må gi til han hvis jeg får av han.. hjelp.. Endret 30. november 2016 av Lilletupp
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #2 Skrevet 30. november 2016 Hvis du vet at du ikke er interessert i noe mer enn vennskap med ham, er du jo nødt til å si det rett ut. Det er utrolig dårlig gjort, og ikke minst respektløst overfor ham, å la ham gå og tro at det kanskje kan bli noe mellom dere (som han jo tydeligvis tror nå). Du er nødt til å være så ærlig og direkte (men selvsagt hyggelig!) at du sier at du dessverre kun ser på ham som en venn, og at du også ber ham om å respektere det. Hvis du ikke sier det rett ut, og i klartekst, kommer dette til å fortsette- og det vil bli enda mye tøffere for han å takle det den dagen det uansett går opp for han at det ikke kan bli noe mer (for eksempel fordi du har fått deg en annen kjæreste). Anonymkode: 0cf60...95f 2
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vet at du ikke er interessert i noe mer enn vennskap med ham, er du jo nødt til å si det rett ut. Det er utrolig dårlig gjort, og ikke minst respektløst overfor ham, å la ham gå og tro at det kanskje kan bli noe mellom dere (som han jo tydeligvis tror nå). Du er nødt til å være så ærlig og direkte (men selvsagt hyggelig!) at du sier at du dessverre kun ser på ham som en venn, og at du også ber ham om å respektere det. Hvis du ikke sier det rett ut, og i klartekst, kommer dette til å fortsette- og det vil bli enda mye tøffere for han å takle det den dagen det uansett går opp for han at det ikke kan bli noe mer (for eksempel fordi du har fått deg en annen kjæreste). Anonymkode: 0cf60...95f Jeg har fått spørsmål om å bli sammen med han før, og svart nei, fordi jeg ikke er interessert. Opp til 3 ganger faktisk. Dette vet han. Han har også nettopp gått ut av et ganske langt forhold. Vi finner på ting som venner. Og nå vil han plutselig gi julegave til meg. Jeg spør etter råd til hva jeg kan gi til han som en oppmerksomhet.
Torelli Skrevet 30. november 2016 #4 Skrevet 30. november 2016 Han tror kan skal overtale deg til å bli kjæresten hans, egentlig burde han holde seg borte fra deg. Du kan dermed gi han en julegave som oppfordrer til det, abonnement på sukker.no kanskje?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 Han går tydeligvis rundt og tenker at det er håp for dere to. Han bruker mye penger for å vise at han er snill. Han er en av gutta som har falt i den putt penger på og kjærlighet vil komme ut fella. Egentlig syns jeg du burde ta det opp med han. Si at det virker som om han fortsatt liker deg, og at du er bekymret for det siden det aldri bli noe mellom dere to. Du risikerer å ødelegge han psykisk om du lar dette fortsette. Du skal for all del ikke ta imot noe playstation4 fra han. I det aller, aller minste gir du han en gavegrense og gjør det tydelig at dere ikke skal bruke mer. Anonymkode: 4337e...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, Lilletupp skrev: Jeg har fått spørsmål om å bli sammen med han før, og svart nei, fordi jeg ikke er interessert. Opp til 3 ganger faktisk. Dette vet han. Han har også nettopp gått ut av et ganske langt forhold. Vi finner på ting som venner. Og nå vil han plutselig gi julegave til meg. Jeg spør etter råd til hva jeg kan gi til han som en oppmerksomhet. Du har jo tydeligvis ikke vært direkte og tydelig nok overfor ham, siden han fortsatt går og tror og håper på at det en vakker dag kan bli dere to. Det er derfor jeg sier at du også må be han om å faktisk respektere at du ikke er interessert, og slutte å kurtisere deg på denne måten. Jeg forstår at det er artig og smigrende for deg å ha en beiler, men du leker med hans psyke og fremtid dersom du lar dette fortsette! Anonymkode: 0cf60...95f 1
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo tydeligvis ikke vært direkte og tydelig nok overfor ham, siden han fortsatt går og tror og håper på at det en vakker dag kan bli dere to. Det er derfor jeg sier at du også må be han om å faktisk respektere at du ikke er interessert, og slutte å kurtisere deg på denne måten. Jeg forstår at det er artig og smigrende for deg å ha en beiler, men du leker med hans psyke og fremtid dersom du lar dette fortsette! Anonymkode: 0cf60...95f Jeg synes verken det er smigrende eller artig. Han verken flørter med meg eller oppverter meg på noen måte, bortsett fra når han drikker, noe som skjer kanskje en gang i halvåret. Jeg erter ham ikke på noen måte eller gir ham oppmerksomhet uten om vennskapssonen. Når jeg sa nei, sa jeg det på en ordentlig måte og sa det ville være galt av meg å bli sammen med ham uten de riktige følelsene. Jeg sa at jeg forstod ham om han ikke ville være venn med meg hvis det ble vanskelig og jeg sa jeg var glad i ham som en venn. Og for noen år var vi ikke venner som snakket mye sammen. Disse tre gangene var fra davi var 12, 16 og 18 år. Det er nå 4 år siden sist, og han har ikke gjort noen tilnærmelser siden. Han sørger over kjæresten han var samboer med. Jeg utnytter ikke en sånn situasjon for å leke med følelsene hans! Jeg gjør ingen tilnærmelser. Jeg lar ikke han heller gjøre tilnærmelser jeg ikke er komfortabel med, og der er grensen veldig tydelig for han. Jeg gir han ikke forhåpninger med viten og vilje. Stakkar gutt hvis jeg gjorde det! Derfor vil jeg heller ikke ha julegave av han, fordi jeg er redd for at det for han betyr mer. Jeg kommer til å snakke med ham om dette. 1
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, Torelli skrev: Han tror kan skal overtale deg til å bli kjæresten hans, egentlig burde han holde seg borte fra deg. Du kan dermed gi han en julegave som oppfordrer til det, abonnement på sukker.no kanskje? På sukker.no ? Jeg tror det heller blir en fornærmelse enn noe annet, er jeg redd. 1
Torelli Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 19 minutter siden, Lilletupp skrev: På sukker.no ? Jeg tror det heller blir en fornærmelse enn noe annet, er jeg redd. Det var et tulleforslag. kanskje det beste er å ikke gi ha gave? gir du gaver til andre venner? nå som voksen er det kun nær familie og kjæreste som får fra meg, venninnene går jeg ut å spiser med. kanskje du kan si at du føler gaver hører forhold til og at du ikke vil mistede han? jeg ville også hørt med han på en fin måte om han har noen følelser utover vennskap og lure på om han trenger litt avstand for sin egen del? ofte er det slik med hemmelige beundrere som det aldri blir noe mer med, at de vil være venn men i lengden er dette ikke bra. Beenår there, done that ... angrer! 1
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2016 1 minutt siden, Torelli skrev: Det var et tulleforslag. kanskje det beste er å ikke gi ha gave? gir du gaver til andre venner? nå som voksen er det kun nær familie og kjæreste som får fra meg, venninnene går jeg ut å spiser med. kanskje du kan si at du føler gaver hører forhold til og at du ikke vil mistede han? jeg ville også hørt med han på en fin måte om han har noen følelser utover vennskap og lure på om han trenger litt avstand for sin egen del? ofte er det slik med hemmelige beundrere som det aldri blir noe mer med, at de vil være venn men i lengden er dette ikke bra. Beenår there, done that ... angrer! Jeg gir til alle venner jeg er sammen med veldig ofte, som for meg er nære venner.vi går også ut og spiser med dem. Jeg gir bursdagsgaver også. Men det er min den siste tiden jeg har vært mye med denne gutten. Som venn og ingenting annet vell og merke. Det går an for gutter og jenter og være bare venner også. Jeg har vært nær venn med gutter siden jeg var barn. Men som sagt, forhåpentligvis gir han ingen gave. Jeg føler meg bare forpliktet til å gi tilbake. Jeg synes det er så fælt å få gave, uten å ha noe å gi tilbake.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Men ta det nå med ro, folkens. Ts har da ingen form for ansvar for en voksen manns illusjoner og selvbedrag. En kan ikke gå rundt og fortelle folk at "forresten, jeg har ikke begynt å like deg i løpet av helga" heller. Ei heller kan en bestemme at folk som er forelska i en ikke får være venner med seg. Det er helt lov det. TS: du gjør som du vil. Dersom du virkelig ikke vil gi og få gave av han så må du si det veldig tydelig i en ikke-tullete kontekst. Er greit det. Men det er jo ikke på noe vis uvanlig eller sært å utveksle gaver med venner. Så det er også ok å kjøpe han en venne-gave. Typisk lettvindt løsning er å kjøpe noe du vet han liker og drikker fra polet i din prisklasse. Det er hyggelig men ikke på noe vis en personlig gave, Anonymkode: 20413...433 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Du må i alle fall passe på at du får bremset ting. Fortell ham at du ikke er sikker på om du ønsker å være kjæreste med ham. Ellers ser jeg for meg at du plutselig en dag er kjæreste med ham uten at du egentlig har sagt et pip til han om noe som har noe som helst med følelser å gjøre. Anonymkode: 442c7...df4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 12 timer siden, Torelli skrev: Han tror kan skal overtale deg til å bli kjæresten hans, egentlig burde han holde seg borte fra deg. Du kan dermed gi han en julegave som oppfordrer til det, abonnement på sukker.no kanskje? Tenk deg selv om du fikk den fra en du var ulykkelig forelska i. UH den kommer til å svi. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Du spør han hva han ønsker seg.
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #15 Skrevet 30. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ta det nå med ro, folkens. Ts har da ingen form for ansvar for en voksen manns illusjoner og selvbedrag. En kan ikke gå rundt og fortelle folk at "forresten, jeg har ikke begynt å like deg i løpet av helga" heller. Ei heller kan en bestemme at folk som er forelska i en ikke får være venner med seg. Det er helt lov det. TS: du gjør som du vil. Dersom du virkelig ikke vil gi og få gave av han så må du si det veldig tydelig i en ikke-tullete kontekst. Er greit det. Men det er jo ikke på noe vis uvanlig eller sært å utveksle gaver med venner. Så det er også ok å kjøpe han en venne-gave. Typisk lettvindt løsning er å kjøpe noe du vet han liker og drikker fra polet i din prisklasse. Det er hyggelig men ikke på noe vis en personlig gave, Anonymkode: 20413...433 Det var et godt forslag. Men han er veldig lite ute på byen, så en spritflaske blir litt feil sånn sett. Han drikker ikke vin, og øl synes jeg nesten blir upassende i julegave. Familien hans vil i hvert fall reagere på at jeg gir han det i gave.
Torelli Skrevet 30. november 2016 #16 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, Evilposelos skrev: Tenk deg selv om du fikk den fra en du var ulykkelig forelska i. UH den kommer til å svi. Grusom ide, var ikke seriøst ment. Ts har jo etter Hi forklart at du har vært tydelig allerede 😊
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #17 Skrevet 30. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må i alle fall passe på at du får bremset ting. Fortell ham at du ikke er sikker på om du ønsker å være kjæreste med ham. Ellers ser jeg for meg at du plutselig en dag er kjæreste med ham uten at du egentlig har sagt et pip til han om noe som har noe som helst med følelser å gjøre. Anonymkode: 442c7...df4 Uff... Jeg ser ikke på dette som et stort problem i hverdagen. For han gjør ingen tilnærmelser, flørter ikke og er egentlig bare hyggelig som en vanlig venn. Jeg gjør ingen tilnærmelser selv. En slik samtale tror jeg bare blir helt feil siden han nylig har gått ut av et samboerforhold. Men selvfølgelig ser jeg det kan komme til å skje noen slike skritt fra ham og jeg er bevisst mine egne handlinger rundt ham. Det er bare så utrolig slitsomt å passe på og ikke virke for vennlig, for snill, for glad i nærheten av ham, i redsel for å vekke følelser hos ham! Det er ikke slik jeg vil ha det rundt mine venner. Jeg velger derfor å bare oppføre meg som jeg alltid har gjort rundt ham, være meg selv. Jeg må ellers være ærlig med ham hele veien.
Lilletupp Skrevet 30. november 2016 Forfatter #18 Skrevet 30. november 2016 56 minutter siden, Evilposelos skrev: Du spør han hva han ønsker seg. Vi snakket om hva vi ønsket pss før han nevnte at han ville gi julegave til meg. Han sa han ikke visste hva han ønsker seg. Så langt har jeg bare tenkt på T-skjorte. Men jeg vet ikke hvilken størrelse han bruker..
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #19 Skrevet 2. desember 2016 Hva med et gavekort da? Så kan det være litt åpent... Du kan jo eventuelt gi gavekort på opplevelser, så blir det hakket med personlig? uten at det er romantisk eller byr opp til noe! Anonymkode: d4a7c...435
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå