Gå til innhold

Overvektige/plus size Helsepersonell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er en jente som skal begynne i praksis som helsesekretær. Jeg er overvektig og bruker store størrelser. Det jeg er bekymret for er om det finnes helsepersonell - uniform/klær til overvektige / plus size? Hva er deres erfaring med det?

Tusen takk for svar. 

Anonymkode: c6238...a08

Skrevet (endret)

Yep! Null stress så lenge du ikke langt oppe på skalaen? Men jeg bruker ca. 44-46  og for meg er det ikke noe problem å få på meg uniform på sykehus iallefall. Ei venninne av meg er større, ikke helt sikker på strl, men tror hun er rundt 50? Passer til henne og. 
De fleste stedene jeg har vært på er klærne litt store i størrelselsen, så jeg bruker M i overdeler og L i underdeler på sykehuset, i motsetning til L-XL (og XXL noen steder, i bukser) ellers. 

Endret av estrella
  • Liker 1
Skrevet

Med mindre du er ekstremt overvektig og knapt finner klær i normale klesbutikker er ikke dette noe å stresse med!

Skrevet

Det finnes det så absolutt. De må bare bestille det inn. Har iallefall sett opp til 4xl på uniformstativ før.

Skrevet

Jeg jobbet en kort stund på sykehjem. Der hadde de kun opp til Xl og de var små i størrelsen. Fikk det ikke på meg, og sjefen der bestilte ikke inn klær som passet meg. Måtte gå med mine egne klær og et forkle fra kjøkkenet.. flaut. 

Anonymkode: 0f56a...0be

Skrevet

Takk for svar. Ble litt mindre bekymret nå :)

10 minutter siden, estrella skrev:

Yep! Null stress så lenge du ikke langt oppe på skalaen? Men jeg bruker ca. 44-46  og for meg er det ikke noe problem å få på meg uniform på sykehus iallefall. Ei venninne av meg er større, ikke helt sikker på strl, men tror hun er rundt 50? Passer til henne og. 
De fleste stedene jeg har vært på er klærne litt store i størrelselsen, så jeg bruker M i overdeler og L i underdeler på sykehuset, i motsetning til L-XL (og XXL noen steder, i bukser) ellers. 

Jeg er ca 46-48  i strl og når det gjelder jakke så kan det gå opptil 50 men det kommer an på butikken :) 
Tror du jeg får på meg uniformen når jeg er så stor i strl? 

Og et annet spm, må jeg si til veilederen min ja det er strl min og hu gir meg uniformen eller kan jeg se selv hvilken som er min strl?

Skrevet

Jeg har måttet si opp jobben min to ganger i sykehjemsbransjen, da de ikke hadde arbeidsklær i min størrelse (52), og jeg jo ikke kunne gå på jobb naken 😥

Det tredje stedet jeg prøvde måtte vi holde arbeidsklær selv, så da var det jo ikke lenger noe problem. Jobbet der i over sju år :) 

Anonymkode: c5619...161

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ca 46-48  i strl og når det gjelder jakke så kan det gå opptil 50 men det kommer an på butikken :) 

Og et annet spm, må jeg si til veilederen min ja det er strl min og hu gir meg uniformen eller kan jeg se selv hvilken som er min strl?

Kanskje du kan prøve å gå ned til strl 44 til du skal begynne til høsten? Da vil du kanskje bekymre deg mindre om dette :) 

Anonymkode: a9051...a70

• Liker 1
Skrevet

Jeg har intrykk av at helseuniform er veeeldig store i størrelse. Jeg bruker vanligvis small eller medium i topper. En medium i uniformen ble en kjole på meg.

Anonymkode: 50ead...929

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har måttet si opp jobben min to ganger i sykehjemsbransjen, da de ikke hadde arbeidsklær i min størrelse (52), og jeg jo ikke kunne gå på jobb naken 😥

Det tredje stedet jeg prøvde måtte vi holde arbeidsklær selv, så da var det jo ikke lenger noe problem. Jobbet der i over sju år :) 

Hvorfor kjøpte du deg ikke tøy selv da? er utrolig mange firma som selger det.

Anonymkode: e53a6...b32

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det går fint. Der jeg har vært har jeg plukket ut selv og det ene stedet hadde maskin (hvor du trykker på det du skal ha). 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpte du deg ikke tøy selv da? er utrolig mange firma som selger det.

Vi fikk ikke gå med private klær. 

Skrevet

Hos oss så finnes det uniformer opp til str 54-56 i dame og ca 6xxl i herre. Det er klær for alle. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk ikke gå med private klær. 

Du går jo med en uniform da, som du kjøper selv. Selges hos f.eks Gymo og colour4care. 

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du går jo med en uniform da, som du kjøper selv. Selges hos f.eks Gymo og colour4care. 

Jeg skjønner det, jeg kjøpte jo arbeidsklær (altså uniform) selv på den ene jobben min i over sju år. Men på de to første stedene fikk vi altså ikke lov til å bruke arbeidsklær som ble innkjøpt og/eller vasket selv. Vi måtte bruke av sykehjemmets egen beholdning, og der var størrelsesutvalget begrenset. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre henne på forhånd hvordan det er med klær, og hvor store størrelser de har. Da åpner du for at de kan bestille inn større klær før du begynner om de må det. 

Kan godt være du passer i xxl. Det kommer helt an på hvordan du er proposjonert og hvor inntilsittende du er komfortabel med å ha klær.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det, jeg kjøpte jo arbeidsklær (altså uniform) selv på den ene jobben min i over sju år. Men på de to første stedene fikk vi altså ikke lov til å bruke arbeidsklær som ble innkjøpt og/eller vasket selv. Vi måtte bruke av sykehjemmets egen beholdning, og der var størrelsesutvalget begrenset. 

Men dette høres jo bare skikkelig merkelig ut. Greit nok med uniformsreglene deres, men jeg tenker at om arbeidsplassen krever en bestemt bekledning er det deres ansvar å gjøre denne tilgjengelig for de ansatte. Og da selvsagt i riktig str. At man må si opp jobben fordi de ikke har uniformer i rett størrelse er helt bak mål. 

Anonymkode: d37ff...82f

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette høres jo bare skikkelig merkelig ut. Greit nok med uniformsreglene deres, men jeg tenker at om arbeidsplassen krever en bestemt bekledning er det deres ansvar å gjøre denne tilgjengelig for de ansatte. Og da selvsagt i riktig str. At man må si opp jobben fordi de ikke har uniformer i rett størrelse er helt bak mål. 

Anonymkode: d37ff...82f

Heller mot at dette er et lykketroll.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan prøve å gå ned til strl 44 til du skal begynne til høsten? Da vil du kanskje bekymre deg mindre om dette :) 

Jeg driver med å gå ned i vekt nå :) Har dessuten praksis fra og med neste uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...