AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Jeg går siste året på mitt studie nå og har begynt å søke fulltidsjobber. Jeg har ikke noe erfaring fra før og karakterene snittet mitt er litt bedre enn C både i bacheloren og masteren. Jeg har sendt rundt ti jobbsøknader, mest på graduate-programmer og liknende hos bedrifter. Av disse ti har jeg fått beskjed om avslag fra tre av bedriftene og ikke hørt noe fra enkelte andre, selv om fristene har gått ut. Så jeg antar jeg ikke var akutell. Selv om jeg vet jeg enda har en stund på meg på å finne jobb, så kjenner jeg ved hvert avslag at jeg blir stressa og litt smådeppa. Jeg vil så gjerne ha en jobb innen august 2017, så jeg kan begynne å lete etter leilighet og slippe å flytte tilbake til foreldrene mine og bo der som arbeidsledig. Er det flere som har vært i en liknende situasjon og hvordan gikk det til slutt? Anonymkode: e0a1a...5d3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går siste året på mitt studie nå og har begynt å søke fulltidsjobber. Jeg har ikke noe erfaring fra før og karakterene snittet mitt er litt bedre enn C både i bacheloren og masteren. Jeg har sendt rundt ti jobbsøknader, mest på graduate-programmer og liknende hos bedrifter. Av disse ti har jeg fått beskjed om avslag fra tre av bedriftene og ikke hørt noe fra enkelte andre, selv om fristene har gått ut. Så jeg antar jeg ikke var akutell. Selv om jeg vet jeg enda har en stund på meg på å finne jobb, så kjenner jeg ved hvert avslag at jeg blir stressa og litt smådeppa. Jeg vil så gjerne ha en jobb innen august 2017, så jeg kan begynne å lete etter leilighet og slippe å flytte tilbake til foreldrene mine og bo der som arbeidsledig. Er det flere som har vært i en liknende situasjon og hvordan gikk det til slutt? Anonymkode: e0a1a...5d3 Har du tidligere arbeidserfaring? Anonymkode: b8128...83b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Du kan trøste deg med at du ikke er alene. Jeg opplever det samme til tross for gode karakterer, relevante erfaringer (i Norge og i utlandet), verv (blant annet i universitetsstyret), utveksling, og flere deltidsjobber siden 13-års alderen. I tillegg kan jeg et tredjespråk flytendes. Og det er ingenting å si på søknaden heller; karriereveilederen husket at jeg hadde vært der for tre måneder siden (og det kommer mange innom hver eneste dag). Hun var imponert over researcharbeidet jeg hadde lagt ned i forbindelse med en jobbsøknad, og hvordan jeg fikk dette frem i søknaden. Søknadene mine er med andre ord målrettet, og jeg fokuserer på hva jeg kan bidra med, og ikke noe jeg-jeg-jeg mentalitet å spore i det hele tatt. Om det hjelper? Ikke i det hele tatt. Hvorfor? Fordi når de får 1500 søkere, så leser de kanskje 100 søknader. Når jeg nå er ferdig utdannet, vil jeg legge ned mye mer arbeid i å finne stillingene før de blir utlyst PS: studerer på mat-nat. Anonymkode: 1f7fe...9df 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Fikk rundt 90 avslag før jeg fikk fast og relevant jobb. Utdannet ingeniør i 2015. Måtte flytte 60 mil også. Men jeg fikk jobb til slutt Anonymkode: 86879...81e 6
Tvist Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Ti søknader er ingenting. Det kan ta tid og det er jo fortsatt en stund til du kan begynne å jobbe. Ofte er de ikke villige til å vente så lenge. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 Skaff deg erfaring-gjennom vikarbyrå/nav? Anonymkode: 12cb7...05d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 Er nyutdannet og kjenner til problemet. Nå har ikke jeg heller søkt så voldsomt mange jobber, jeg stresser heller ikke så mye siden jeg har butikkjobben min. Trives egentlig godt der, skulle gjerne bare hatt flere timer..For se om det blir noen muligheter etterhvert. Anonymkode: 0f684...01c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #8 Skrevet 30. november 2016 Graduateprogrammene hos store selskaper er steintøffe å bli tatt ut til. Jeg tar for gitt at utdannelsen din kan brukes på det feltet du er utdannet? Så ikke bare fokuser på graduateprogrammer, men også på stillinger hvor akkurat din utdannelse søkes etter. 10 stillinger er ikke mye. Lykke til Anonymkode: d22ab...0d5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 ¨Her er gode tips http://www.dagbladet.no/nyheter/christine-fikk-nei-pa-nei-fra-arbeidsgiverne-sa-bestemte-hun-seg-for-a-gjore-ting-annerledes/65380510 Anonymkode: 4ceeb...a0a
stan Skrevet 30. november 2016 #10 Skrevet 30. november 2016 Hvor du søker har mye å si. Hvis du kan være villig til å flytte og bo mindre sentralt noen år, kan det være en måte å får arbeidserfaring (og livserfraing) på. Siden du ikke er etablert, kan dette være en enestående anledning til å oppleve andre steder. Jeg kjenner mange som i tilsvarende situasjon som deg tok jobber i distriktene og mer eller mindre avsides liggende steder. I ettertid har dette vært utrolig formende og viktige år, og ikke minst har de fått venner for livet. Jeg derimot var (u)heldig og fikk jobb midt i storbyen med engang, og er her fortsatt 30 år senere.
Torelli Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 De som ble tatt ut til intervju når jeg tok master på grad. programmer hadde ren A i snitt, det er beintøft. Ville nok søkt på flere ting og bredere. kan jeg spørre hvilken utdannelse det er snakk om?
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Har søkt flere hundre jobber nå, og både karriereveileder og ansatte på bemanningsbyrå har sagt at de er imponert over min erfaring, gode attester med masse skryt og at jeg har den "perfekte" personlighet for å jobbe hvor som helst. Ikke fått ett intervju en gang, så her må det bli ny utdanning. Ikke meningen å være negativ, men i disse dager lønner det seg og ha en plan b om ikke ting skulle ordne seg, selv om det sikkert gjør det for deg som ikke har søkt så mye enda tenk på områder du kan skille deg ut, og kanskje du har mulighet for ekstra kurs som vil se bra ut i søknaden. Anonymkode: cbb49...0a5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 Kommer jo helt an på fagfelt, da. Men arbeidsmarkedet er tøft for tiden. Arbeidsledigheten er høyere enn på lenge, og nyutdannete skal kjempe med folk med erfaring. Anonymkode: ab6a9...7a3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Alt forandrer seg og går i bølger. Når jeg tok utdanningen på 90 tallet så var arbeidsmarkedet så dårlig at det var lett å komme inn. Etter at jeg var ferdig så var det motsatt og lett og få seg jobb. Dette som trøst for dere som sliter. Anonymkode: ed0c6...1ce
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 På 11/30/2016 den 9.48, Torelli skrev: De som ble tatt ut til intervju når jeg tok master på grad. programmer hadde ren A i snitt, det er beintøft. Ville nok søkt på flere ting og bredere. kan jeg spørre hvilken utdannelse det er snakk om? Informatikk, interaksjonsdesign. Anonymkode: e0a1a...5d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå