AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Hei! Vi sliter veldig med å finne oss en leilighet (leie) som passer oss, og som tillater dyr, ikke er for dyrt og ikke for langt unna jobben til samboer. Det har til nå vært veldig vanskelig og vi kjenner vi uansett er drittlei av å leie. Så nå begynner vi å tenke på å kontakte husbanken og høre om vi oppfyller kravene til startlån... noen som har gjort det og kan fortelle oss litt åssen dere gikk fram og hvordan det gikk? Jeg har en funksjonshemning som har hindret meg i å få arbeid, og studerer nå på nettet og mottar aap på minstesats mens jeg er hjemme med datteren min. Samboer jobber som vikariat på et sykehjem og håper på å få noe fast stilling der etter hvert. Vi har så langt klart å spare opp 30 000 på bsu konto, men det er ikke hver mnd vi klarer å spare, da økonomien går akkurat rundt. Vi har per dags ca 27 000 innbetalt hver mnd etter skatt, men det økes til 33 000 fra og med denne mnd og fram til juni 2017 (kontantstøtte på 6000) men jeg vet ikke om man regner med kortvarig ekstra inntekt. Ifølge punktene på husbankens side, så fyller vi opp kravene til startlån. Men er det ikke mer som må til? Må vi ikke ha en viss sum egenandel for eksempel? Håper noen snille sjeler der ute vil dele sine erfaringer med oss! Anonymkode: 5680a...cea
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Vet ikke om dette er til så mye hjelp. Men i min kommune ( og jeg vil tro i de fleste kommune) så får man ikke startlån hvis man mottar aap pga dette ikke regnes som sikker inntekt. Jeg har kontaktet de fordi jeg mottok aap over mange år og ønsket å søke startlån. Derimot hvis man har sikker lav inntekt (altså ikke aap) og har barn så blir man prioritet til startlån. Anonymkode: dc1f5...41e 1
VoodooChild Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Hei! Det er bare å søke, hvis dere fyller kravene. Jeg er singel med 50% omsorg for et barn, med fast jobb, ca. 400 000 i inntekt (brutto), null egenkapital, og fikk lån fra kommunen på 2mill. Vet ikke om det hadde noe utslag på avgjørelsen deres, men jeg hadde med oversikt over budsjettet jeg hadde levd etter i 6mnd, der omtrent hver krone var redegjort for. Der kom der ganske klart frem at jeg fint kunne betjene et boliglån.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi sliter veldig med å finne oss en leilighet (leie) som passer oss, og som tillater dyr, ikke er for dyrt og ikke for langt unna jobben til samboer. Det har til nå vært veldig vanskelig og vi kjenner vi uansett er drittlei av å leie. Så nå begynner vi å tenke på å kontakte husbanken og høre om vi oppfyller kravene til startlån... noen som har gjort det og kan fortelle oss litt åssen dere gikk fram og hvordan det gikk? Jeg har en funksjonshemning som har hindret meg i å få arbeid, og studerer nå på nettet og mottar aap på minstesats mens jeg er hjemme med datteren min. Samboer jobber som vikariat på et sykehjem og håper på å få noe fast stilling der etter hvert. Vi har så langt klart å spare opp 30 000 på bsu konto, men det er ikke hver mnd vi klarer å spare, da økonomien går akkurat rundt. Vi har per dags ca 27 000 innbetalt hver mnd etter skatt, men det økes til 33 000 fra og med denne mnd og fram til juni 2017 (kontantstøtte på 6000) men jeg vet ikke om man regner med kortvarig ekstra inntekt. Ifølge punktene på husbankens side, så fyller vi opp kravene til startlån. Men er det ikke mer som må til? Må vi ikke ha en viss sum egenandel for eksempel? Håper noen snille sjeler der ute vil dele sine erfaringer med oss! Anonymkode: 5680a...cea Hjelper ikke søke Husbanken om startlån. Startlån og eventuelt rente og avdragsfritt tilskudd til funksjonshemmede og vanskeligstilte administreres av kommunene og det er den komunen du vil kjøpe bolig i, du søker til. Finnes over 400 kommuner i Norge. Hver enkelt kommune lager selv sine regler for tildeling av startlån. Snakk med kommunen. Men, det er ikke relevant for søknaden at dere har dyr og derfor sliter med å få bolig på leiemarkedet. Eiemarkedet er ikke dermed sagt at dyr er mer eller mindre tillat for beboerne. Anonymkode: 7e0ab...2ec
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 10 minutter siden, VoodooChild skrev: Hei! Det er bare å søke, hvis dere fyller kravene. Jeg er singel med 50% omsorg for et barn, med fast jobb, ca. 400 000 i inntekt (brutto), null egenkapital, og fikk lån fra kommunen på 2mill. Vet ikke om det hadde noe utslag på avgjørelsen deres, men jeg hadde med oversikt over budsjettet jeg hadde levd etter i 6mnd, der omtrent hver krone var redegjort for. Der kom der ganske klart frem at jeg fint kunne betjene et boliglån. Takk for svar! hvordan gikk du fram da? Når du søkte om startlån? Anonymkode: 5680a...cea
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 AAP regnes ikke som varig inntekt ved utregning av Startlån, og vil ikke kunne regnes med som inntekt. Siden heller ikke samboeren din har fast inntekt, vil dere ikke kvalifisere for Stsrtlån. Anonymkode: b99da...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: AAP regnes ikke som varig inntekt ved utregning av Startlån, og vil ikke kunne regnes med som inntekt. Siden heller ikke samboeren din har fast inntekt, vil dere ikke kvalifisere for Stsrtlån. Anonymkode: b99da...2d6 Det avgjør søkerkommunen og ikke en bruker på et nettforum. Anonymkode: 7e0ab...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 Du får avslag, på grunn av AAP. Kjenner to som har søkt med AAP. Fikk avslag med grunnlag at AAP ikke er varig inntekt. Anonymkode: 790f6...927 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det avgjør søkerkommunen og ikke en bruker på et nettforum. Anonymkode: 7e0ab...2ec De kan ikke gi TS lån nå i dag. Når begge to har uavklart inntekt. Om to år må de selge å flytte. Fordi mannen går ned i lønn, hun har det samme og de klarer ikke å betjene lånet. Hun kan heller ringe å få samme svar som hun har fått her. Anonymkode: 790f6...927 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Jeg fikk lån på AAP. Var dessuten på vei til ufør og singel. Så ts kan alltids søke. Hun bør kontakte lege og få legeerklæring på sin situasjon. De vil uansett ikke gi deg mer lån enn du/dere klarer å betjene og det stilles krav til nøkternhet ang bolig. Det eneste som kan gi deg et avslag er din samboers jobbsituasjon. Men som sagt, søk, så får du i det minste avklart hvilke krav du må fylle. Tidligere i min kommune, fikk unge kommunalt lån som egenkapital slik at de kunne søke lån i banken. Det virker nesten som om det er en mulighet dere ikke har, og dere må kanskje få det dokumentert av banken. Og som noen nevnte, kjæledyr er ikke gyldig årsak til å søke lånet. Du/dere må ha behov for egen bolig basert på at det er dyrere å leie, eller basert på din helsesituasjon. Uansett, lykke til. Håper ting ordner seg for dere. Anonymkode: 48062...407
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Jeg fikk startlån, fra min kommune, men det var før de strammet inn reglene (for 2-3 år siden).Søkte startlån i 4 kommuner i nærområdet, og fikk tilslag i de fleste. For oss var det et krav om 100.000 i egenkapital + at vi måtte dekke omkostninger (ble ca 60-70.000). Men det er forskjellig fra kommune til kommune. Husbanken lånte oss 400.000, resten kom fra vanlig bank. Vi hadde begge fast jobb ca 40.000 utbetalt i mnd. Så mistet jeg jobben etter noen mnd, men kan fortsatt betjene lånet på dagpenger, glad for det. Vi kunne låne opp til 3.000.000, men benyttet oss "bare" av 2.350.000, veldig glad for det i etterkant. Anonymkode: 3a7e9...12a
VoodooChild Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! hvordan gikk du fram da? Når du søkte om startlån? Anonymkode: 5680a...cea Du skal finne søkeskjema på nettsiden til Boligetaten i kommunen du bor i. Jeg ba om et møte med en saksbehandler hos Boligetaten som hjalp meg å fylle det ut. Søkte vel på sensommeren i år.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #13 Skrevet 1. desember 2016 På 29.11.2016 den 21.11, AnonymBruker skrev: De kan ikke gi TS lån nå i dag. Når begge to har uavklart inntekt. Om to år må de selge å flytte. Fordi mannen går ned i lønn, hun har det samme og de klarer ikke å betjene lånet. Hun kan heller ringe å få samme svar som hun har fått her. Anonymkode: 790f6...927 Hvem har sagt at min samboers lønn går ned om to år? Du? er du gud eller? Jeez, snakk om å ville andre dårlig da. Anonymkode: 5680a...cea
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #14 Skrevet 1. desember 2016 På 29.11.2016 den 21.24, AnonymBruker skrev: Jeg fikk lån på AAP. Var dessuten på vei til ufør og singel. Så ts kan alltids søke. Hun bør kontakte lege og få legeerklæring på sin situasjon. De vil uansett ikke gi deg mer lån enn du/dere klarer å betjene og det stilles krav til nøkternhet ang bolig. Det eneste som kan gi deg et avslag er din samboers jobbsituasjon. Men som sagt, søk, så får du i det minste avklart hvilke krav du må fylle. Tidligere i min kommune, fikk unge kommunalt lån som egenkapital slik at de kunne søke lån i banken. Det virker nesten som om det er en mulighet dere ikke har, og dere må kanskje få det dokumentert av banken. Og som noen nevnte, kjæledyr er ikke gyldig årsak til å søke lånet. Du/dere må ha behov for egen bolig basert på at det er dyrere å leie, eller basert på din helsesituasjon. Uansett, lykke til. Håper ting ordner seg for dere. Anonymkode: 48062...407 Når vi kan betjene en husleie opptil 10 000 kr og det blir kasta rett ut av vinduet, lønner det seg absolutt mer økonomisk for oss å heller betale samme summen til et boliglån! Og dessuten får man samme leilighet til helt forskjellig pris. Feks hvis man leier så får man en 3 roms leil ca 70 kvm til minst 8000 kr uten noe inkludert, men hvis man kjøper leiligheten så vil det koste sånn ca 2,2 millioner her hvor vi bor og utifra startlån sin lånekalkulator trenger vi kun å betale 5600 pr mnd + andre utgifter som feks kommunale avgifter, strøm etc på ca 2-3000. Det er 9600 det. Og det er ikke penger som bare blir kastet ut av vinduet. Så ja.. vi tjener absolutt mye mer på å kjøpe og det er på denne måten vi kommer oss inn på eiemarkedet. Jeg skal få meg jobb etter at studiene er ferdig, så har ikke tenkt å gå på aap i flere år framover, og samboer har store sjanser for å få en fast stilling på jobben sin, da sjefen har spurt han. Takk! Håper vi får det til.. Anonymkode: 5680a...cea
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #15 Skrevet 1. desember 2016 Det er lov å søke, men aap og vikariat er ikke sikker inntekt, noe som er et krav ved innvilgelse hvis ikke man har barn med særlig behov. Anonymkode: 50915...195 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #16 Skrevet 1. desember 2016 barn med særlige behov skulle det stå. Anonymkode: 50915...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå