Gå til innhold

Notatbok som ser ut som gammel bok

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av tenåringene i familien ønsker seg notatbøker som ser ut som gamle bøker til til jul. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe sånt?

Anonymkode: 6a1c4...793

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av tenåringene i familien ønsker seg notatbøker som ser ut som gamle bøker til til jul. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe sånt?

Har hørt at Fretex selger slike notatbøker som er laget av ekte gamle bøker :)

Anonymkode: b9866...780

• Liker 4
Skrevet

Fretex!

Anonymkode: 0fa7b...cec

• Liker 2
Skrevet

Søk på vintage diary på ebay, finner mange der. Om du ikke vil bestille der, gir det deg i hvert fall en idé om hva du skal se etter. Har en slik selv. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Kanskje ikke helt det du er ute etter, men Paperblanks har mange fine synes jeg: http://www.adlibris.com/no/sok?q=paperblanks&pn=1

Kjøpte selv en i fjor som ser ut som en mørkebrun lefse av en bok med broderier i gull :)

Takk for tips! Jeg har sett litt på Carmine-serien før og vurdert den.

9 minutter siden, Epiphany skrev:

Søk på vintage diary på ebay, finner mange der. Om du ikke vil bestille der, gir det deg i hvert fall en idé om hva du skal se etter. Har en slik selv. 

Føler det er litt sent å angripe Ebay, men takk for tips :) Vet jo hva jeg ser etter, der er hvor jeg finner det som er problemet :P

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at Fretex selger slike notatbøker som er laget av ekte gamle bøker :)

Det hadde egentlig vært helt perfekt, men jeg finner ingen annen informasjon om dette enn artikkelen. Ser at de skal selges på Fretex Unika i Oslo og Trondheim, men den finnes ikke her i byen lenger =/

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde egentlig vært helt perfekt, men jeg finner ingen annen informasjon om dette enn artikkelen. Ser at de skal selges på Fretex Unika i Oslo og Trondheim, men den finnes ikke her i byen lenger =/

Du kan kontakte Fretex i din by og be dem bestille for deg, eller du kan ringe Fretex i Trondheim/ Oslo og be de sende til deg

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte en hel haug med slike bøker for noe. Få år siden. Tjukke, tynne, A4, A5... kjøpte dem i vanlige bokhandlere. 

• Liker 1
Skrevet

De notatbøkene på Fretex er ikke fine. Det er bare bokomslag med vanlige notatblokker inni. Skal du ha skikkelige bøker med gammelt utseende må du sjekke nettbutikker feks ebay, eller eldre bokfirretninger i London, Paris og andre byer nedover i Europa. Hun tenker sikkert på noe ala treperm med skinninbinding, og slike bøker er ikke billige.

Anonymkode: 9c591...a1b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kontakte Fretex i din by og be dem bestille for deg, eller du kan ringe Fretex i Trondheim/ Oslo og be de sende til deg

Jeg bor i Trondheim, men her det ikke en Fretex Unika såvidt jeg vet. Tror jeg foretrekker å faktisk se produktet før jeg kjøper det også, når det tross alt er laget av brukte bøker. Men det var et godt forslag :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De notatbøkene på Fretex er ikke fine. Det er bare bokomslag med vanlige notatblokker inni. Skal du ha skikkelige bøker med gammelt utseende må du sjekke nettbutikker feks ebay, eller eldre bokfirretninger i London, Paris og andre byer nedover i Europa. Hun tenker sikkert på noe ala treperm med skinninbinding, og slike bøker er ikke billige.

Det er nok nærmere gammelt bokomslag han ser for seg, kjenner jeg han rett ;) 

• Liker 2
Skrevet

Du kan også lage notisboken selv :)

Da får du akkurat den permen du ønsker, enten fra egne bokhyller eller fra et bruktmarked

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim, men her det ikke en Fretex Unika såvidt jeg vet. Tror jeg foretrekker å faktisk se produktet før jeg kjøper det også, når det tross alt er laget av brukte bøker. Men det var et godt forslag :)

Det er nok nærmere gammelt bokomslag han ser for seg, kjenner jeg han rett ;) 

Oi, beklager :)

Skinnbøker kan det være noe? Kremmerhuset har hatt slike enkle som ligner på notatbøker man ofte ser i filmer der hovedpersonen er forsker, omreisende eller lignende. Skinn og snor. Blanke sider.

Tror desduten jeg ville søkt harry potter + notebook og sett på bilder, kanskje det dukket opp noe der. 

Lærbok noe slikt kanskje?

• Liker 1
Skrevet

Oppskrift fra linken over

"MATERIALER:

• Notisbok/blokk med spiralrygg, ca 2 til 3,5 cm tykkelse. Om du har funnet en bokperm allerede må du ta den med til butikken å se hvilken notisblokk som passer i høyden tykkelse og bredde.
  • Bokperm. Sjekk ryggen om den tåler å bli vridd/dratt i. Husk at det skal brukes til notisbøker, opp og ned av vesker/bager. Må tåle litt.
  • klebepapir i A4. vi har brukt "Blockout shipping labels". (Kontroller at bokpermen utslått ikke er bredere enn klebepapiret).
  • 3M byggteip
  • Skjærbrett med kniv.
  • Tapetknive
  • Linjal
  • Dobbeltsidig teip

ARBEIDSGANG:

• Skjær ut bokpapiret. Renskjær bokpermen i ryggen. Bruk tapetkniv eller saks til renskjæring. Ved bruk av kniv; hold kniven på skrå fra boken så ikke ryggen også skjæres opp. Hvis kniven ”lugger” så er den for sløv
  • Forsterk ryggen med bred teip (byggteip/tøyteip)
  • Mål og klipp/skjær til selvklebende ark til innsiden. Print et mønster eller bilde på det selvklebende arket.
  • Dytt arket godt ned i ryggen, slik at du ser hvor mye ekstra papir det går med til folden.
  • Lim inn selvklebende mønsterark NB! Her er det viktig å klemme mønsterarket godt ned i bokryggen. Ikke ta av hele beskyttelsepapiret på limsiden med en gang. Legg boka på høykant og start med kortsiden. Skyv limbeskyttelsen av, mens du glatter ut og dytter godt inn i første side av bokryggen, gni godt over mot ryggen og den andre siden. (Hvis du ikke dytter nok slakk ned i bokryggen, så vil innsiden bli for stram og sprekke om boka blir åpnet hardt.
  • Plasser blokken; lukk boken og sjekk at den går igjen, at ikke spiralen ligger for langt framme.
  • Lim blokken in med dobbeltsidig teip

"

Skrevet

Du kan også lage notatboken som en ordentlig bok med de gamle permene, der notatarkene sitter fast i ryggen på boken.

De gjør slikt på trykkeri, men det er mulig å gjøre det selv hjemme.

Da trenger du bl.a. lim og du trenger å legge press på den delen av arkene som limes sammen helt til limet har tørket.

Skrevet

Fretex har slike i alle butikkene sine.
Jeg har en med Hardy-guttene og en med Frøken detektiv. Artige bøker som alltid er en god ice-breaker i møter.
Vet Fretex lager av alle type gamle bøker, men foretrekker de som har litt farger og bilder på permen.

Syns det er flott med slik re-design og at det i tillegg går til en god sak er jo ikke noe minus.

• Liker 3
Skrevet

ARK (bokkjeden) selger fretex sine notatbøker. Jeg har flere av de, de ER så fine! Gamle bøker med kul design, og notatark inni. Kostet rundt 200 kr per notatbok. Og ingen er like :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte en på søstrene grene for litt siden. Den var i mørkt, brunt "skinn" med grove linjeark. Gullskrift utenpå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...