AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Legen sa idag at jeg må ta jernsprøyter neste uke... 5 stk, 5 dager på rad. Skal starte på mini p-pille også, men jeg å visst likevel ta disse idiotiske sprøytene. Greia er at jeg har enorm ''angst'' for nåler. Jeg har også enorm ''angst'' for å vise kroppen min, og siden sprøyte visstnok må stikkes i hofta/rumpa, er ikke denne behandlingen noen god kombinasjon i det hele tatt. Det var like før jeg gråt da jeg legen fortalte meg dette, jeg måtte virkelig holde meg i bilen, og jeg klarer ikke snakke om det med mine foreldre uten å begynne å gråte. Jeg er helt sykt nervøs, og sitter nå og skjelver mens jeg skriver dette. Derfor lurer jeg på om noen har noe erfaring og tips så jeg kan være foreberedt...? Nøyaktig hvor settes sprøyta? Jeg vet det er rundt hofte, rumpa området, men jeg vil gjerne vite hvor så jeg kan være mentalt forberedt. Holder det å ta av buksa frem til under rumpa, eller må den helt av? Er det greit om jeg har på hipstertrise/stringtruse? Vil helst ikke ta av trusa. Er det vanlig å stå bøyd, mens man lener seg på noe, eller er det vanlig å legge seg ned på sånn ''seng'' når de stikker sprøyta? Hvor lang tid tar hele sprøyteprosessen? Legen sa selvsagt at jeg kommer til å få et svært arr, nesten som en liten tatovering. Skikkelig blåmerke så det blir ømt... Hvor lenge kommer det til å være slik? 1 måned? 3 måneder? 6 måneder? 1 år? Hvor vondt gjør det??? Håper virkelig noen kan svare meg! Som sagt så er skrekken for sprøyte og skrekken for å vise kroppen en dårlig kombinasjon. Jeg vet det er helsepersonell, at de har sett verre ting og at de bare bryr seg om jobben sin, men likevel gruer jeg meg vanvittig mye! Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Slapp av, dette går fint. Siden av hoften din deles i fire, like over hofteknoken. Intramuskulære sprøyter settes i den øvre, bakerste firedelen, nærmest den tenkte firedelte. Du legger deg enten på en behandlingsbenk på et rom på legekontoret eller står ved benken når du blir stukket, avhengig av hva den som stikker mestrer best og hva dere blir enigen om. Stikket/nåla og væsken settes sidelengs godt inni muskelen du har bak i rumpa, for at det skal bli tatt godt opp av kroppen og gjøre minst mulig vondt for deg. Hvordan dette oppleves underveis og etterpå er avhengig av hvor flink og hvor heldig den som stikker er med stikket og hvordan du og kroppen din takler det hele. Du løfter bare buksa litt ned, eller har et skjørt du løfter opp. Kle av deg og stå i nettoen er ikke nødvendig. Noen ganger settes sprøyta langsomt fordi pasienten synes det presser/sprenger på, så man tar en pause, andre ganger settes det hele på et blunk og du blir forundret nå du får beksjed om at det hele er ferdig. Det er viktig å masere stikkstedet når nåla har blitt tatt ut for å fordele det som er sprøytet inn. Dette gjør det mindre vondt/ubehagelig og forhindrer ubehagelige bivirkninger. Blåmerker er ikke vanlig å få når nålføreren er trenet. Dette går helt bra, ikke noe å grue seg til. Anonymkode: e6f83...6ce
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Sprøyter de det virkelig rett inn? Det har jeg faktisk aldri opplevd og jeg får jern sikkert 2 ganger i året.. Får det intravenøst i armer, hverken vondt eller ubehagelig. Jeg får derimot ikke lov å ta 5 runder på 5 dager, blir anbefalt å vente 1 uke mellom hver injeksjon. Mindre bivirkninger og jernopptaket blir ikke overbelastet slik at mye jern går tapt. Selv synes jeg jerninjeksjoner er instant gratification, spesielt når jernlagrene mine er lave og jeg såvidt orker å subbe meg til legen for test. Anonymkode: 3f14f...210
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sprøyter de det virkelig rett inn? Det har jeg faktisk aldri opplevd og jeg får jern sikkert 2 ganger i året.. Får det intravenøst i armer, hverken vondt eller ubehagelig. Jeg får derimot ikke lov å ta 5 runder på 5 dager, blir anbefalt å vente 1 uke mellom hver injeksjon. Mindre bivirkninger og jernopptaket blir ikke overbelastet slik at mye jern går tapt. Selv synes jeg jerninjeksjoner er instant gratification, spesielt når jernlagrene mine er lave og jeg såvidt orker å subbe meg til legen for test. Anonymkode: 3f14f...210 Jeg visste ikke at det var mulig å få jern intravenøst, om jeg hadde vist dette hadde jeg heller spurt om det! Du er heldig! Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slapp av, dette går fint. Siden av hoften din deles i fire, like over hofteknoken. Intramuskulære sprøyter settes i den øvre, bakerste firedelen, nærmest den tenkte firedelte. Du legger deg enten på en behandlingsbenk på et rom på legekontoret eller står ved benken når du blir stukket, avhengig av hva den som stikker mestrer best og hva dere blir enigen om. Anonymkode: e6f83...6ce Tusen takk for godt svar! Skjønte dog ikke hvor du mener sprøyten settes... Kan du prøve å forklare det for meg via det bildet jeg har lagt til? Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slapp av, dette går fint. Siden av hoften din deles i fire, like over hofteknoken. Intramuskulære sprøyter settes i den øvre, bakerste firedelen, nærmest den tenkte firedelte. Du legger deg enten på en behandlingsbenk på et rom på legekontoret eller står ved benken når du blir stukket, avhengig av hva den som stikker mestrer best og hva dere blir enigen om. Stikket/nåla og væsken settes sidelengs godt inni muskelen du har bak i rumpa, for at det skal bli tatt godt opp av kroppen og gjøre minst mulig vondt for deg. Hvordan dette oppleves underveis og etterpå er avhengig av hvor flink og hvor heldig den som stikker er med stikket og hvordan du og kroppen din takler det hele. Du løfter bare buksa litt ned, eller har et skjørt du løfter opp. Kle av deg og stå i nettoen er ikke nødvendig. Noen ganger settes sprøyta langsomt fordi pasienten synes det presser/sprenger på, så man tar en pause, andre ganger settes det hele på et blunk og du blir forundret nå du får beksjed om at det hele er ferdig. Det er viktig å masere stikkstedet når nåla har blitt tatt ut for å fordele det som er sprøytet inn. Dette gjør det mindre vondt/ubehagelig og forhindrer ubehagelige bivirkninger. Blåmerker er ikke vanlig å få når nålføreren er trenet. Dette går helt bra, ikke noe å grue seg til. Anonymkode: e6f83...6ce Man skal ikke sette intramuskulær injeksjon i gluteus maximus fra i år av, så hvis noen fortsatt gjør dette er det feil. Den skal nå settes i hoften i stedet (eller lår eller overarm, alt ettersom) og da deler man ikke i 4. Anonymkode: 64466...dc6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for godt svar! Skjønte dog ikke hvor du mener sprøyten settes... Kan du prøve å forklare det for meg via det bildet jeg har lagt til? Anonymkode: e13f4...f94 Du får ikke injeksjonen i baksiden av låret Anonymkode: 64466...dc6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke sette intramuskulær injeksjon i gluteus maximus fra i år av, så hvis noen fortsatt gjør dette er det feil. Den skal nå settes i hoften i stedet (eller lår eller overarm, alt ettersom) og da deler man ikke i 4. Anonymkode: 64466...dc6 Jeg har ikke påstått på noen som helst måte at dette skal settes i låret. Les en gang til hva jeg skrev. Og skriv slik at folk flest forstår hva du skriver, det er nemlig hva jeg forsøkte på oppi her. http://www.google.no/search?sclient=tablet-gws&site=&source=hp&q=intramuskulær+injeksjon+sete&oq=Intramuskulær+injeksjon&gs_l=tablet-gws.1.2.0l3.1384.8577.0.10384.23.7.0.16.16.0.151.813.0j7.7.0....0...1c.1j4.64.tablet-gws..0.23.935...0i131k1.QtT5hhDDYPE Rull ned til bildene, og se første bilde til venstre. Anonymkode: e6f83...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke injeksjonen i baksiden av låret Anonymkode: 64466...dc6 Nei det vet jeg så klart. Dårlig bilde; Jeg siktet til hoften og rumpa. Låret var noe ekstra tull som jeg ikke orka å skjære bort hehe Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke påstått på noen som helst måte at dette skal settes i låret. Les en gang til hva jeg skrev. Og skriv slik at folk flest forstår hva du skriver, det er nemlig hva jeg forsøkte på oppi her. http://www.google.no/search?sclient=tablet-gws&site=&source=hp&q=intramuskulær+injeksjon+sete&oq=Intramuskulær+injeksjon&gs_l=tablet-gws.1.2.0l3.1384.8577.0.10384.23.7.0.16.16.0.151.813.0j7.7.0....0...1c.1j4.64.tablet-gws..0.23.935...0i131k1.QtT5hhDDYPE Rull ned til bildene, og se første bilde til venstre. Anonymkode: e6f83...6ce Gluteus maximus = rumpa Man skal ikke sette intramuskulære injeksjoner i gluteus maximus, altså rumpa. Man kan sette den intramuskulært i låret (på fremsiden) eller øverst på armen, men aller helst på hoften. Grunnen til at man går bort i fra å sette injeksjoner intramuskulært i gluteus maximus er fordi en del sykepleiere gjør feil når de deler muskelen inn i 4 fordi de tror muskelen begynner lengre ned enn det den gjør. De ender da å sette den farlig nært isijasnerven. Derfor skal man ikke sette her, og hvis man som pasient opplever at en sykepleier vil sette den i gluteus maximus kan man som pasient si "men det skal dere vel ikke gjøre? Hvorfor har du valgt å sette den i den muskelen når det ikke er anbefalt? Er det ikke best å sette den ved hoften?" Anonymkode: 64466...dc6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 Jeg får satt b12 sprøyter, kanskje de settes på samme plass? I så fall stikker de meg på hoften/øvre del av rumpen. Ca. der jeg har bukselinningen. Jeg bretter bare ned buksen til rumpa/under rumpa, har gjerne på meg string ol den dagen og løfter litt på genseren. Noen setter den kjapt, andre langsomt. Eneste som kan være litt vondt er "sprengingen", dvs når vesken går inn i muskelen, da kjennes det litt "sprengt" ut. Jeg står når den blir satt, har alltid stått, og prøver å legge all vekt på motsatt fot som blir stikket. Det er fort gjort. Jeg har selv hatt enorm sprøyteskrekk, men den har blitt normalisert etter mange sprøyter og stikk. Det kommer til å gå så fint så! Ikke stress og ta med noe godt å drikke på. Kanskje lurt å få i seg noe mat før du møter opp også. Legger ved en video til illustrasjon. Anonymkode: 4cfac...a79
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får satt b12 sprøyter, kanskje de settes på samme plass? I så fall stikker de meg på hoften/øvre del av rumpen. Ca. der jeg har bukselinningen. Jeg bretter bare ned buksen til rumpa/under rumpa, har gjerne på meg string ol den dagen og løfter litt på genseren. Noen setter den kjapt, andre langsomt. Eneste som kan være litt vondt er "sprengingen", dvs når vesken går inn i muskelen, da kjennes det litt "sprengt" ut. Jeg står når den blir satt, har alltid stått, og prøver å legge all vekt på motsatt fot som blir stikket. Det er fort gjort. Jeg har selv hatt enorm sprøyteskrekk, men den har blitt normalisert etter mange sprøyter og stikk. Det kommer til å gå så fint så! Ikke stress og ta med noe godt å drikke på. Kanskje lurt å få i seg noe mat før du møter opp også. Legger ved en video til illustrasjon. Anonymkode: 4cfac...a79 Tusen hjertelig takk for svar! Du aner ikke hvor mye dette faktisk hjelper! Å se kjendiser som tar slike sprøyter hjelper også veldig mye Eneste måten jeg har klart å roe meg selv ned med tanke på dette er å tenke på kjendiser som viser rumpa i hytt og pine Igjen, tusen hjertelig takk for svar, det betyr kjempe mye for meg! <3 Anonymkode: e13f4...f94 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #15 Skrevet 29. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sprøyter de det virkelig rett inn? Det har jeg faktisk aldri opplevd og jeg får jern sikkert 2 ganger i året.. Får det intravenøst i armer, hverken vondt eller ubehagelig. Jeg får derimot ikke lov å ta 5 runder på 5 dager, blir anbefalt å vente 1 uke mellom hver injeksjon. Mindre bivirkninger og jernopptaket blir ikke overbelastet slik at mye jern går tapt. Selv synes jeg jerninjeksjoner er instant gratification, spesielt når jernlagrene mine er lave og jeg såvidt orker å subbe meg til legen for test. Anonymkode: 3f14f...210 Du får jern intravenøst, det er IKKE det samme som jernsprøyter/injeksjoner. Anonymkode: a4f9b...79d 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #16 Skrevet 30. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at det var mulig å få jern intravenøst, om jeg hadde vist dette hadde jeg heller spurt om det! Du er heldig! Anonymkode: e13f4...f94 Jern intravenøst er ikke noe du får ved alminnelig jernmangel. Men jeg er nysgjerrig og må bare spørre... Du er redd for sprøyter, så hvorfor synes du det er enklere å først måtte stikkes, for så å måtte sitte med nåla i armen i flere timer etterpå, enn ett enkelt stikk som er over på 30 sekunder? Spørsmålet er virkelig ikke frekt ment, det virker bare ulogisk for meg (men så er jeg da heller ikke redd for sprøyter, så kanskje det er bare derfor jeg ikke forstår). Anonymkode: a4f9b...79d
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #17 Skrevet 30. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jern intravenøst er ikke noe du får ved alminnelig jernmangel. Men jeg er nysgjerrig og må bare spørre... Du er redd for sprøyter, så hvorfor synes du det er enklere å først måtte stikkes, for så å måtte sitte med nåla i armen i flere timer etterpå, enn ett enkelt stikk som er over på 30 sekunder? Spørsmålet er virkelig ikke frekt ment, det virker bare ulogisk for meg (men så er jeg da heller ikke redd for sprøyter, så kanskje det er bare derfor jeg ikke forstår). Anonymkode: a4f9b...79d Åja jeg kan ingenting om dette hehe beklager! Men jo altså godt spørsmål, ikke frekt i det hele tatt, bare jeg som er sær. Greia er at jeg har fått væske intravenøst før. Det var i fjor tror jeg... Jeg dro på sykehuset og trodde jeg bare skulle på sjekk, men brått satt jeg der med sykepleieren som hadde alt klart og før jeg visste ordet av stakk hun meg. Alt gikk så fort så jeg rakk ikke reagere og bli redd og bekymre meg, og sykepleieren var kjempe flink. Det var første gang jeg fikk en lignende sprøyte og etter det har jeg helt mistet skrekken for akkurat den typen. Jeg er fortsatt redd for vaksiner og lignende sprøyter. Men i tillegg til dette så har det med det å gjøre at jeg er vandt til å ta sprøyter i armen og ikke på rumpa/hofta. Jeg er ekstremt sjenert når det gjelder kroppen min og viser aldri mer enn bein og armer. Kommer ikke på tale at jeg bruker bikini, badedrakt eller magetopp. Alt fra underlivet og til brystet er mitt hellige som ingen får se... Har liksom ekstremt dårlig selvtillit... Så, håper det var svar på spørsmålet ditt. Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #18 Skrevet 30. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Gluteus maximus = rumpa Man skal ikke sette intramuskulære injeksjoner i gluteus maximus, altså rumpa. Man kan sette den intramuskulært i låret (på fremsiden) eller øverst på armen, men aller helst på hoften. Grunnen til at man går bort i fra å sette injeksjoner intramuskulært i gluteus maximus er fordi en del sykepleiere gjør feil når de deler muskelen inn i 4 fordi de tror muskelen begynner lengre ned enn det den gjør. De ender da å sette den farlig nært isijasnerven. Derfor skal man ikke sette her, og hvis man som pasient opplever at en sykepleier vil sette den i gluteus maximus kan man som pasient si "men det skal dere vel ikke gjøre? Hvorfor har du valgt å sette den i den muskelen når det ikke er anbefalt? Er det ikke best å sette den ved hoften?" Anonymkode: 64466...dc6 Nå synes jeg du skal holde deg til folkelig preik ts har en mulighet til å forstå, selv om du tydeligvis er sykepleier. Anonymkode: e6f83...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #19 Skrevet 4. desember 2016 Hjelp imorra skal jeg ta første sprøyta Anonymkode: e13f4...f94
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #20 Skrevet 4. desember 2016 På 30.11.2016 den 20.16, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg du skal holde deg til folkelig preik ts har en mulighet til å forstå, selv om du tydeligvis er sykepleier. Anonymkode: e6f83...6ce Det var ikke akkurat hjernekirurgi det avsnittet der da... Anonymkode: 5743f...bac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå