Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg bruker så mye penger på gaver! Det er ikke noe kos med disse julegavene, jeg tror julen hadde vært bedre uten. Men har folk i familien som synes gaver er såååå stas! Klarer ikke legge omtanke bak gavene, kjøper alltid det folk ønsker seg, jeg får så mye dritt gaver som  det ligger "omtanke" bak, og ikke noe jeg ønsker meg eller trenger. Så bruker mye penger på andre og får ting jeg setter i skap eller kaster selv. Når er det feks greit å slutte å gi til fadderbarn? Hvordan ta opp med familie at vi kanskje skal kutte ut gaver? Foreldre, søsken osv. Må man gi gave til nevøer og nieser?

Anonymkode: d86e7...28f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer jo selv hvem du vil gi gave til. Det er ikke verre enn at du bare sier i fra at i år vil du ikke at dere gir gaver til hverandre. Kanskje blir de litt sure eller triste, men det får de bare bli. Man må ingenting.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Arkana skrev:

Du bestemmer jo selv hvem du vil gi gave til. Det er ikke verre enn at du bare sier i fra at i år vil du ikke at dere gir gaver til hverandre. Kanskje blir de litt sure eller triste, men det får de bare bli. Man må ingenting.

Veldig enig. Man bør også forvente at familie og andre personer man har en nær relasjon til blir skuffet og såret over denne avgjørelsen. Dette er det viktig å være obs på. 

Dersom jeg hadde vært i denne situasjonen hadde jeg sakte men sikkert fadet tradisjonen ut. Gjort mindre og mindre spesielt ut av det hvert år. Dermed blir det ikke en så markant endring. Å gi hjemmelagde bakevarer eller annet er eksempelvis en fin gest. 

Ellers kan du si at du ikke ønsker gaver, og eventuelt dersom de har lyst til å gi noe, så kan de støtte *en sak du har plukket ut*. Det siste er veldig vanlig, særlig i bursdagsselskaper. 

Anonymkode: 19e2f...763

Skrevet

Stakkars barn, glad jeg aldri selv har vokst opp i en gjerrig familie som ikke har ønsket å gi julegaver. 

Må da være veldig sårt for barna og komme på skolen og fortelle at hjemme så får man ikke gaver til jul, når man ser den spenningen og gleden de andre barna får oppleve rundt det å få gaver i julen.

Greit at du selv har fått noen "omtenksomme" gaver du ikke had vært fornøyd med. Men fordi du er utakknemlig så skal du ødelegge jula for resten av familien, fordi du ikke tåler at folk gir deg akkurat det du ønsker deg. Høres forferdelig egoistisk ut!

Anonymkode: 345fd...882

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn, glad jeg aldri selv har vokst opp i en gjerrig familie som ikke har ønsket å gi julegaver. 

Må da være veldig sårt for barna og komme på skolen og fortelle at hjemme så får man ikke gaver til jul, når man ser den spenningen og gleden de andre barna får oppleve rundt det å få gaver i julen.

Greit at du selv har fått noen "omtenksomme" gaver du ikke had vært fornøyd med. Men fordi du er utakknemlig så skal du ødelegge jula for resten av familien, fordi du ikke tåler at folk gir deg akkurat det du ønsker deg. Høres forferdelig egoistisk ut!

rettelse: fordi du ikke tåler at folk ikke gir deg akkurat det du ønsker deg.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg ts, og det blir bare verre og verre. Nå kjøper jeg inn på vegne også av mine gamle foreldre, så nesten alt som ligger under juletreet er kjøpt inn av meg! Og dette sier jeg ikke fordi jeg er misfornøyd med gavene jeg får, ville helst sluppet å få noe. Har dessverre ingen tips, unntatt ett: At man skal begrense prisen på julegavene. I min familie har vi "bok" som utgangspunkt for prisnivået.

Anonymkode: 516ac...12c

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen som tvinger deg til å gi gaver til noen:) Jada, det kommer til å bli litt misstemning en stund, men så gir det seg etter en stund, og du kan få feire jula di i fred.

Skrevet

Synes også du kan la være med å gi gaver. Man kan ha mye kos sammen uten å gi hverandre ting.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir alltid dyre gaver som folk ønsker seg. Jeg er ikke gjerrig, men tenker at man faktisk sparer mer om man kjøper seg selv det man ønsker seg. Foreldrene kan jo fint kjøpe julegaver til sine barn, men om de ikke får den årlige gaven fra tante tror jeg faktisk ikke de savner. Det blir en pakke mindre for alle, det er ikke slika t jeg nekter andre å kjøpe gaver til resten. Du er ganske på hugget, ro deg ned litt nå.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, exictence skrev:

Synes også du kan la være med å gi gaver. Man kan ha mye kos sammen uten å gi hverandre ting.

Ikke sant! Selv om jeg ikke gir gaver så vil det ikke si at jeg ødelegger for barna i familien(har ikke barn selv), de får sååå mye og de glemmer jo alt de får og leker ikke med det. får de ting de trenger er det grining og de kaster tingen veggimellom.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fadderbarn og søsken med familie. Jeg kjøper kun nyttige, og ting de ønsker. De som er familier har fått barn osv. Hver jul spør jeg hva de ønsker seg. Jeg får str og ønske til barna. Får vite hva fadderbarn og tanteunger ønsker osv. Ikke alltid billige ønsker. Eller det blir mye kr når det er en del fam. Ikke en gang har de spurt meg. 

De vet jeg har spesiell stil osv. De vet jeg hater nips. Det kommer hvert år. En gave fra hele flokken på sammen. 

For meg er julen spesiell.  Syns alle skal få en ting. For hvor ofte ellers husker en på folkene?

Anonymkode: be7ad...702

Skrevet

Nevøer, nieser og fadderbarn slutter vi med etter konfirmasjon. Synes det er en grei regel. 

Anonymkode: a010d...211

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir alltid dyre gaver som folk ønsker seg. Jeg er ikke gjerrig, men tenker at man faktisk sparer mer om man kjøper seg selv det man ønsker seg. Foreldrene kan jo fint kjøpe julegaver til sine barn, men om de ikke får den årlige gaven fra tante tror jeg faktisk ikke de savner. Det blir en pakke mindre for alle, det er ikke slika t jeg nekter andre å kjøpe gaver til resten. Du er ganske på hugget, ro deg ned litt nå.

Men du sier jo at her at du ikke er gjerrig, så hvorfor dear du inn kortet å "spare penger da"?

Eller er det slik at du er så bitter og utakknemlig at du ikke tåler at folk ikke ga deg dyr nok gave? Derfor du kjøper dyre gaver til alle, fordi du krever å få noe dyrt tilbake?

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe billigere gaver til de andre da, istede for å slutte helt fordi du er blitt fornærmet.

Jeg er ikke på hugget, kun du som ikke tåler å bli snakket til.

Skrevet

Jeg og brødrene mine har bestemt at vi ikke gir gaver til hverandre, vi gir til barna våre istedet.

Nå er ene nevøen min blitt 21 år og jobber selv. Til tross for at jeg (hans tante på farssiden) har gitt han julegave siden han ble født, har jeg aldri fått noe andre veien. Det har vært en enveis-greie hele tiden, og det irriterer meg litt at moren hans (fraskilt fra min bror for over 16 år siden) aldri har gitt gave i retur til MIN sønn (altså hennes sønns fetter). Jeg har gitt hennes sønn gave, men hun har aldri tydeligvis tenkt tanken på å gi tilbake. De har altså bare tatt i mot gave fra oss uten å gi noe tilbake. Så nå som nevøen min er blitt 21 og i jobb selv og tjener egne penger (uten å kjøpe julegaver til oss av den grunn), så er det stopp i julegavene for min del. 21 år som gavegiver uten å få noe omtanke i retur er nok.

Jeg gir ellers gave til moren min og faren min, samt en bror som ikke har barn. I tillegg gir jeg en gave til to av venninnene mine (bestevenninner fra barndommen). Av ulike grunner blir det i år bare fem gaver jeg skal gi. Det har aldri vært færre på gavelisten.

Anonymkode: 58024...ffb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du sier jo at her at du ikke er gjerrig, så hvorfor dear du inn kortet å "spare penger da"?

Eller er det slik at du er så bitter og utakknemlig at du ikke tåler at folk ikke ga deg dyr nok gave? Derfor du kjøper dyre gaver til alle, fordi du krever å få noe dyrt tilbake?

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe billigere gaver til de andre da, istede for å slutte helt fordi du er blitt fornærmet.

Jeg er ikke på hugget, kun du som ikke tåler å bli snakket til.

Jeg synes ikke julegaver er noe koselig. Jeg er ikke oppfinnsom, jeg er ikke glad i å tråle rundt i butikker og lete etter ting, jeg synes heller ikke å få julegaver er så hyggelig når jeg har alt, og egentlig alt for mye av alt. Jeg har forsøkt å si at feks en donasjon til en dyreorganisasjon er bedre å gi meg, men det er vist kjedelig å gi. Så sitter jeg der med masse t-lysholdere, duker, lysestaker, vaser, fat og ting jeg har ekstremt mye av i stede. Jeg kan fint synes noe er dyrt selv om jeg ikke er gjerrig.

• Liker 1
Skrevet

"Jeg synes det har blitt for stort fokus på det materielle, så jeg ønsker at vi slutter å gi hverandre gaver. Jeg inviterer dere heller på et hyggelig måltid/konsert/teaterforestilling/skitur/kino i januar. Høres ikke det hyggelig ut?"

Anonymkode: dceca...9ca

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg synes det har blitt for stort fokus på det materielle, så jeg ønsker at vi slutter å gi hverandre gaver. Jeg inviterer dere heller på et hyggelig måltid/konsert/teaterforestilling/skitur/kino i januar. Høres ikke det hyggelig ut?"

Anonymkode: dceca...9ca

MYE BEDRE ENN GAVER!!!!! Takk takk!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og brødrene mine har bestemt at vi ikke gir gaver til hverandre, vi gir til barna våre istedet.

Nå er ene nevøen min blitt 21 år og jobber selv. Til tross for at jeg (hans tante på farssiden) har gitt han julegave siden han ble født, har jeg aldri fått noe andre veien. Det har vært en enveis-greie hele tiden, og det irriterer meg litt at moren hans (fraskilt fra min bror for over 16 år siden) aldri har gitt gave i retur til MIN sønn (altså hennes sønns fetter). Jeg har gitt hennes sønn gave, men hun har aldri tydeligvis tenkt tanken på å gi tilbake. De har altså bare tatt i mot gave fra oss uten å gi noe tilbake. Så nå som nevøen min er blitt 21 og i jobb selv og tjener egne penger (uten å kjøpe julegaver til oss av den grunn), så er det stopp i julegavene for min del. 21 år som gavegiver uten å få noe omtanke i retur er nok.

Jeg gir ellers gave til moren min og faren min, samt en bror som ikke har barn. I tillegg gir jeg en gave til to av venninnene mine (bestevenninner fra barndommen). Av ulike grunner blir det i år bare fem gaver jeg skal gi. Det har aldri vært færre på gavelisten.

Anonymkode: 58024...ffb

Hvorfor mener du at din brors ekskone som han har vært skilt fra i 16 år, skal gi gave til ditt barn? Det er da vel din brors oppgave, det er jo han som er ditt barns onkel. Du gir gave til din brors sønn, din bror gir gave til din sønn. Det er det naturlige. Skjønner godt at hans ekskone ikke tar ansvar for gaver til en eks-nevø hun ikke har vært i familie med på 16 år.

Anonymkode: cd534...193

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant! Selv om jeg ikke gir gaver så vil det ikke si at jeg ødelegger for barna i familien(har ikke barn selv), de får sååå mye og de glemmer jo alt de får og leker ikke med det. får de ting de trenger er det grining og de kaster tingen veggimellom.

Ja, mine tantebarn får så mye at de ikke orker å åpne alle gavene en gang. Og de husker ingenting om hva de har fått fra hvem. Men det er selvfølgelig ikke deres skyld.

Må må si at jeg legger vekt på å gjøre koselige ting sammen da. 

Skrevet

Til TS: hva med å tone ned gavene helt? Gi noe lite og hyggelig, som ikke koster mye? Jeg gir som regel små, men brukbare ting som en flaske vin, glass med brente mandler, god kaffe, sjokolade, julestjerne-blomst, en pocketbok, et innrammet foto jeg har tatt av vedkommende, god olivenolje, syltetøy..

Holder det helt nede på landjorda, og spør ikke så mye om hva folk ønsker seg - jeg tenker at det ikke er mitt ansvar å skaffe alskens duppeditter og utstyr folk ønsker seg, det klarer de fleste selv i løpet av året, men heller å gi en liten oppmerksomhet som man kan kose seg med. Unngår pynteting og annet ræl, med mindre jeg er helt sikker på at vedkommende liker det (min mor samler på pynteengler, så til henne kjøper jeg gjerne en porselensengel når jeg er ute og reiser). 

Unntaket er hvis jeg vet at noen i min omgangskrets sliter veldig økonomisk, da drar jeg på litt mer hvis jeg har penger til overs. Men til mennesker med normal økonomi som har det de trenger i livet, blir det små symbolske koseting. Det er egentlig det jeg liker best å motta selv også. Til barn blir det litt vanskeligere, men jeg synes det er helt OK å gi små ting der også, og fellesgave til søsken. 

Anonymkode: cd534...193

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...