Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hello! Jeg lurer rett og slett på om noen har tips til hvordan man kan tjene litt ekstra penger i studietiden?
Jeg er snart ferdig med en bachelor i psykologi, og skal deretter ta opp fag for å komme inn på medisin (drømmen er psykiatri).

Fordi jeg har studert en del så har jeg kun 2 år igjen fra lånekassen og jeg har ikke veldig lyst til å bruke disse opp som privatist. Jeg jobber nå ved siden av både i dagligvare og helsesektor, men dette utgjør kun det et studielån ville ha gitt meg. Jeg vil ikke ha mulighet til å jobbe så veldig mye mer når jeg starter med bachelorskriving og med å ta opp fag etter jul.
Er det noen som har vært i samme situasjon? Isåfall, hvor nødvendig er det egentlig å ha undervisning i fagene jeg tar opp?

Grunnet 23/5 regelen så er det 7 fag med til sammen 11 eksamener jeg må ta opp. Dette blir veldig dyrt. (~14.000,- per fag, og 2.000,- per eksamen)

Endret av Potetmos
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du følge undervisning på Sonans? Er det ikke bedre å spare pengene og lese selv?

Anonymkode: 6c33e...664

• Liker 2
Skrevet

Om du går under 23/7 regelen får du undervisning dekket. Hvor nødvendig det er kommer an på deg og hvor disiplinert du er med lesingen. Jeg synes undervisning hjalp veldig mye, og gjorde det lettere å få innsikt i hva faget handlet om. Men kanskje det er mulig med nettstudie?

Anonymkode: 85e6f...cdc

Skrevet

Jeg ønsker å ta så mange fag som mulig uten undervisning. Men jeg vet også at R1 matematikk og Kjemi2 samt norsk er fag jeg må ha undervisning i. Starter etter jul med Kjemi1 og Matematikk T fordi dette er enkle fag. 

Det skal også sies at nivået som privatist her i trondheim er veldig høyt. Sensor på muntlig eksamen skal ikke være anderledes her, men sånn er det ikke. 6er spesielt i realfag er særdeles vanskelig og oppnå. Har flere venner som har fått et tema (feks i historie) som kan være første verdenskrig også eterpå fått spørsmål om konflikten i Kosovo på 90-tallet. 

Skal sjekke opp regelene, takk for svar!

Skrevet
48 minutter siden, Potetmos skrev:

Jeg ønsker å ta så mange fag som mulig uten undervisning. Men jeg vet også at R1 matematikk og Kjemi2 samt norsk er fag jeg må ha undervisning i. Starter etter jul med Kjemi1 og Matematikk T fordi dette er enkle fag. 

Det skal også sies at nivået som privatist her i trondheim er veldig høyt. Sensor på muntlig eksamen skal ikke være anderledes her, men sånn er det ikke. 6er spesielt i realfag er særdeles vanskelig og oppnå. Har flere venner som har fått et tema (feks i historie) som kan være første verdenskrig også eterpå fått spørsmål om konflikten i Kosovo på 90-tallet. 

Skal sjekke opp regelene, takk for svar!

Spørsmål fra hele pensum kan man få uansett hvor i landet man er. Når jeg tok opp norsk muntlig (ikke i Trondheim) valgte jeg bøker fra 90 tallet til særemne, fikk en tekst fra 2000 tallet til oppgaven min og på spørsmålsdelen fikk jeg spørsmål fra 1700 tallet og Holberg :fnise: noen får spørsmål rundt samme tema de hadde om, men det er ingen garanti. Uansett, trenger du å ta opp alle fagene? Du har jo alderspoeng pluss ekstrapoeng for utdanning og realfagspoeng. Hva slags karakterer har du fra før? 

Anonymkode: 3e73f...c09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...